Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Matrialer i ski
#95135 15/10/2008 9:19 PM
Saimy Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei

Jeg leste testen av ski i nyeste Fri Flyt-bladet. Det eneste jeg lurte på der, var hva som er fordeler/ulemper med ting som glassfibersandwitch og egentlig sandwitch generelt...

I tilegg lurte jeg litt på hvilke stoffer i skia som gir ulike egenskaper...

Takk for alle svar =D

Re: Matrialer i ski
Saimy #95136 15/10/2008 9:33 PM
Entusiast
Entusiast

De fleste ski av en viss kvalitet er sandwich-konstruksjoner.

Dette betyr at de består av lag av materialer i ulike tykkelser som blir presset sammen i en form og limt med epoxy, gjerne under stort trykk og varme.

Typisk layup:

Sålemateriale og stålkanterGummimateriale for dempingGlass eller karbonfiberTrekjerne eller en kombinasjon av tre og skumGlass eller karbonfiberTopsheet

På sidene er sidekantene, disse er gjerne av plast

Det bygges også en del ski med cap-konstruksjon, (eksempelvis en del salomonski). I cap-ski er kjernen ofte av skum. Cap-konstruksjonen krever ikke like mye trykk som sandwich, og skummet tåler gjerne ikke trykket som en sandwich-ski utsettes for når den lages.

Se www.skibuilders.com for mengder med info, eller http://dpsskis.com/dps_skis/ her står det en del om ski med karbonfiberkjerne.

Re: Matrialer i ski
Saimy #95137 15/10/2008 9:35 PM
Entusiast
Entusiast

Sorry, ikke karbonfiberkjerne, trekjerne med karbonfiber istedetfor glassfiber i sandwich.

Må da være mulig å få til en redigeringsfunksjon i forumet her?

Takk, Takk
Saimy #95138 17/10/2008 10:52 PM
Saimy Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Det hjalp masse... smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå