Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelmpåbud?!
#93750 23/11/2004 5:32 PM
More than words
OP Offline
More than words

I flere skisenter utenfor våre landegrenser er det hjelmpåbud i det øyeblikket man beveger seg innenfor parkområde. Hvorfor ikke i Norge?Vil ikke dette føre til et redusert antallet skader i løpet av sesongen og at parken blir bedre vedlikeholdt ved at færre som ikke har noe der å gjøre skrenser over hoppene?

More than words
OP Offline
More than words

Selvfølgelig burde det være hjelmpåbud i parkområdene. Egentlig burde det vært påbud i hele bakken! Det er så mange som ferdes på små områder, og det er så lett at det skjer skader.

Håper folk tar fornuft til seg og begynner å bruke hjelm!! Det finnes så utrolig mange kule hjelmer ute nå, at det finnes ingen unnskyldning lenger.

Er det noen som har en god grunn til ikke å bruke hjelm?

More than words
OP Offline
More than words

jeg har vannhode.. og ingen hjelm passer til hodet mitt, spør du meg er det en J**lig god grunn, for vannhode er ikke noe kult, og man skal få lov til å drive med sin favoritthobby selv om man er handicapet... Peace out, men for dere med vanlige hoder.. dere burde bruke hjelm

More than words
OP Offline
More than words

Veldig enig med øverste, lærte leksen min og bruker hjelm til enhver tid!!Anbefaler alle og enhver til det!!

More than words
OP Offline
More than words

Hjelpåbud burde det være i alle bakker.Ikke bare i selve perkene, men så snart man skal kjøre i et alpinanlegg!

Har brukt hjelm i 1 år nå, godt å kjøre med....meye bedre enn lue faktisk!

More than words
OP Offline
More than words

Helt enig i at det bør iverksettes hjelmpåbud i alle alpinbakker i Norge. Hvis det skulle skje, kunne jeg tenke meg å kjøpe aksjer i Sweet...:)

Begynte å bruke hjelm i fjor, og angrer kun på en ting: at jeg ikke begynte før!

More than words
OP Offline
More than words

Dette er en god diskusjon. Jeg må selv innrømme at jeg var kritisk til hjelm. Kjørt mye, ubehagelig, ser ikke bra ut, klumpete... MEN, det tok meg EN dag å venne meg til hjelmen, og nå vil jeg IKKE tilbake! Dette er ingen reklame; men all cred til Sweet for å ha baller til å lage annerledes hjelmer.

More than words
OP Offline
More than words

Etter èn tur i bakken kommer du ikke til å savne lua et sekund. Vindtett, vanntett og varm samtidig som den beskytter hodet.

Hva med å få bestemme selv?
More than words
OP Offline
More than words

Snart må du vel ta "førerkort" for å kjøre på ski.. Liker ikke utviklingen. Folk må begynne å ta ansvar for seg selv..

ansvar for seg selv, TT?
More than words
OP Offline
More than words

det er jo nettopp det som er problemet, folk tar ikke sitt eget ansvar (både for seg selv og andre) alvorlig nok! en ting er bruk av hjelm, noe ALLE burde ha skjønt for lenge siden... en annen ting er meningsløs raiding omkring på steder der det potensielt er farlig å være...

jeg er imot overformynderi, jeg er imot at det skal legges bånd på fri utfoldelse - men så lenge folk fortsetter å lande på hodet, kræsje i trær, utløse skred eller rett og slett oppføre seg uansvarlig, er det kanskje ikke så dumt med noen krav? ja til hjelmpåbud, ja til krav om søker, sonde og spade (også for dnt-folka), ja til mere kunnskap!

More than words
OP Offline
More than words

Er generelt sett skeptisk til de fleste typer påbud, og synes stort sett folk skal kunne velge sjæl. Når det er sagt, har vel alpinanlegga et visst ansvar for det som foregår på deres område, så de er i sin fulle rett til å kreve at man bruker hjelm i bakken. Trur vel egentlig det er veldig lurt av dem, alle parter er jo tjent med at man unngår farlige hodeskader i bakken. Utafor merka løyper er det selvfølgelig opp til den enkelte, akkurat som skredsøker og spade er det. Nytter ikke med et generelt påbud som gjelder overalt, spør du meg. Det blir litt som om det skulle være påbudt med sykkelhjelm, klatrehjelm knebeskyttere når du står på skateboard eller inlines. Noe må da være opp til den enkeltes fornuft også.

Hvis noen lurte: ja, jeg bruker hjelm både når jeg står på ski og når jeg sykler, og både kne- og håndleddsbeskyttere når jeg står på inlines. Veit bare ikke om jeg trur det er verken lurt eller ønskelig at sånt skal være påbudt.

More than words
OP Offline
More than words

Helvete heller - vi går ikke i barnehagen lenger! Jeg bruker selv stort sett hjelm, men det må vel for f... være opp til den enkelte å velge det. Det er en selv det går ut over hvis en ikke bruker hjelm. Så hvorfor skal andre bestemme mitt hodeplagg?????

kristne fascistjævler!

More than words
OP Offline
More than words

Selvfølgelig hadde det vært mindre skader og dødsfall ved at alle hadde brukt hjelm. Jeg bruker selv alltid hjelm og skinne ,da jeg selv,hadde hatt en kamerat mer hvis han hadde hatt på seg hjelm... Mitt forslag er fjerning av moms på sikkerhetsutstyr som hjelm, ryggskinne, beepere osv...hadde det vært greiere priser hadde gjerne flere hatt det. Ikke akkurat rimeligste hobbien vi har....Sender også mine tanker til familie og venner til avdøde i Narvik! vet hvordan dere har det....

More than words
OP Offline
More than words

Helt opplagt at skisentrene kan og bør pålegge folk å bruke hjelm.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg er helt enig, hvertfall med tanke på alle de drittungene som er her inne...Hvis noen av de skulle finne på å dra på litt og drite seg ut som man ofte gjør er det greit å ha noe som beskytter skallen! Hjelmpåbud for alle under 16?Jeg bruker hjelm og kan ikke se et eneste godt argument for å ikke gjøre det heller! Prisene er ikke så gærne, må ikke være sweet for at det skal se sånn halvveis greit ut!

bla bla man kan velge selv
More than words
OP Offline
More than words

jeg mener at hvis det blir påbudt med hjelm ville det blitt6 en del diskusjoner om det, men jeg bruker hjelm og jeg synes det er digg, men får de som ikke bruker det velger jo selv.jeg bruker altid hjelm får en gang skulle jeg ta fakie cork900 og hekta på hopp kanten med venstre ski først og da landa jeg midt på kulen på nakken og hadde ikke jeg hatt hjelm så hadde jeg knekt nakken dette sa min lege når jeg våkna to dager senere på skehus

More than words
OP Offline
More than words

Det er påbudt med hjelm i hoppbakken....Det helt klart større risiko å stå på ski i et alpinanlegg med masse folk enn å hoppe i en 130 metersbakke.Hvorfor skal det være et problem med et påbud?Et trykk på 5 kg over tinningen.....adjø.Det skulle også vært påbud: for sykkel og inlines også...

Helt alvorlig; dere er helt på villspor!!
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har drevet med ulike former for sport og aktivitet i fjellet i mange år nå, gjerne aktiviteter som blir kalt "risikosport". Jeg er alt for vant med at folk syns at slike aktiviteter er "galskap" og at aktivitetene derved bør forbys eller legges begrensninger på på annen måte. Det er denne holdningen jeg syns er helt bak mål.

Min holdning er at dersom jeg driver med en aktivitet som ikke setter andres liv eller helse i fare, er jeg i min fulle rett til å utøve denne. Dersom en ikke står imot enkelte personers formynderiske holdinger blir det vel snart forbudt med klatring, forbudt med basejumping, forbudt å kjøre utenfor alpinanleggene, forbudt å dykke osv osv. Hvis folk syns det er ufornuftig med bratt skikjøring, hopping eller klatring; fint. Bli hjemme. Ikke noe problem. Sålenge jeg får lov å bedrive de aktiviteter jeg setter pris på.

Vi må ha en knallhard linje mot alle som forsøker å bruke sine egne meninger til å pådytte andre regler og forbud, når disse sakene overhode ikke angår disse andre menneskene.

Vi i (store deler av) Europa er heldige som har "liberale" styresmakter når det gjelder utøvelse av friluftsaktiviteter. Holdningen her er; gjør hva du vil, men du gjør det på eget ansvar. I USA har man en mye mer "formynderholdning" til denslags, hvilket kan medføre uant mye hassle (inndradd heiskort etc) hvis en f.ex beveger seg utenfor alpinanlegget. La oss beholde den europeiske holdningen her.

Nå er selvfølgelig hjelmbruk en litt "far fetched" parallell vil mange si. Men jeg syns de er klare nok. Det å bruke hjelm innebærer økt risiko for skader. For deg selv - ikke for andre. Derfor må du selv få bestemme om du vil bruke det. Det skulle egentlig ikke være nødvendig med flere argumenter. Men her kommer noen likevel; Det kan være veldig varmt med hjelm, noen finner ikke hjelmer som passer godt, noen syns de mister "frihetsfølelse" med en hjelm på hodet, man kan kjøre så forsiktig at det er svært liten fare osv. Grunnen til at dette burde være unødvendige argumenter er at jeg forsøker å RETTFERDIGGJØRE og legitimere at det kan være gode argumenter for å ikke bruke hjelm. Dette burde imidlertid være unødvendig all den tid det ikke påvirker andre. Jeg må få lov å la være å bruke hjelm med en begrunnelse som er fullstendig tullete; det angår ikke andre!

Ideen om momsfritak på sikkerhetsutstyr har jeg ganske stor sympati for. Men den dagen jeg ikke får lov å stå på ski i bakken i lue da blir jeg alvorlig forbanna. Måtte det aldri skje!!!

More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor skal du ikke bruke hjelm?

More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor brukte kamikaze pilotene hjelm??

More than words
OP Offline
More than words

Mange tror at det ikke er "kult" å bruke hjelm, men tvertimot; hjelm begynner å bli inn. Det er kommet mange kule hjelmer nå! Og man beskytter hodet, noe som er greit å få beholde:D.Selv bruker jeg hele tiden hjelm.

More than words
OP Offline
More than words

Kanutten er ganske så hissig... Redd for å se dum ut med hjelm? Vill ikke noen ha deg då? For du har hjelm? Pussie

More than words
OP Offline
More than words

Opp til hver enkelt.De som flytter grenser bør bruke hjelm. Det ser mer ut som de vet va de holder på med da.Hjelm er en billig forsikring.Grønnsaker er godt men ikke til sengs de blir så visne.

More than words
OP Offline
More than words

Når det allerede er så mange restriksjoner så er det rart det ikke også gjelder hjelm i alpinbakken. Det hjelper ikke om man har aldri så god ferdighet og tar det helt med ro, plutselig kommer en tulling i 120 rett på deg. Hjelmpåbud kommer garantert en gang i norske skisenter, men det må gjerne noen ulykker med erstatningskrav til først.Men med en gang det blir snakk om motor, ja da kommer hjelmpåbud i både tide og utide. Driver selv med leiekjøring med snøscooter, hvor maksimal tillatt hastighet i langrennsløyper er 40km/t, og risikerer å få bot dersom jeg ikke benytter hjelm. Heldigvis kan man nå benytte alpinhjelm også til dette formålet (jeg mener egentlig at det er et fett om man har alpinhjelm eller lue, merker nesten ikke forskjell lenger når man tenker på hvor lette de er) Men er svært upraktisk med en tung scooterhjelm som man ikke hører noe gjennom når man skal snakke med folk osv...Ser jo også hvordan det er i ekstremfilmer, i scooter og crossfilmer blir det brukt hjelm hele tida, men i en rekke skifilmer ser jeg at hjelmen er utelatt. Dette synes jeg er latterlig, og viser bare hvordan enkelte ekstremsportutøvere prioriterer mote foran sikkerhet. Og kom ikke å si at det er stort tryggere det som blir gjort i ekstreme skifilmer, enn f.eks. i slednecks filmene!Problemet er gjerne at folk som har utrolig god ferdighet på ski også er ekstremt selvsikre siden det nesten alltid går bra. Og derfor klarer de seg normalt uten hjelm, og dette påvirker andre som også vil være gode til å ikke bruke hjelm.

Det er verken ubehagelig eller for varmt å bruke hjelm, bare man velger den riktige typen!

Går utover deg selv
More than words
OP Offline
More than words

Jeg vil bare komentere det noen kanutten sa om att man må få velge selv så lenge det ikke går utover andre enn seg selv..

Jeg vil si at den dagen du ligger i bakken onder det største bigjumpen, eller den minste railen i bakken for den saks skyld, med brekt nakke og store blødninger fra hodet. Da er ikke lenger det at du ikke brukte hjelm bare dit problem.. Det går utover familien din og alle som ser deg der du ligger. Og det er ikke du som da kommer deg til sykehuset alene.. *

Nei.. Bruk hjelm.. Det er ikke vanskelig og en veldig grei og billig forsikring

hjelmpåbud er en farlig utvikling
More than words
OP Offline
More than words

Man har ansvar for sin egen sikkerhet, punktum.

Alpinanlegg skal legge forholdene til rette slik at voksne mennesker bestemmer sitt eget risikonivå, og ikke er en risiko for andre.

Påbud som f.eks hjelmpåbud er svært farlig, da folk da rekner med at de er trygge så lenge alle påbud følges. Da er vi inne i en ond sirkel der alpinanleggene må innføre stadig nye restriksjoner og påbud. Vi får til slutt en situasjon der alpinanleggene har totalansvar for vår sikkerhet (les erstatningsansvar).

Har selv vært litt involvert i drift av alpinanlegg og jeg tror en slik situasjon vil medføre ting som stengt offpiste, stengt anlegg ved dårlig sikt, bittesmå (og svært trygge) bigjump, osv. osv.. Dette betyr også at priser på heiskort går opp 200-300 kroner for å betale for sikringstiltak og for at alpinanleggene skal ha finansiell ryggrad for å møte lange rettsaker og eventuellt erstattningsansvar.

En slik utvikling vil nok også ta knekken på de fleste lokalanlegg. Økonomien i (mindre)norske anlegg er generellt dårlig. Ser ikke for meg at verken Røldal eller Strandafjellet har økonomi til å møte en utvikling mot Amerikanske tilstander.

Er det dette vi vil?

Egen sikkerhet er vårt eget ansvar!

God vinter alle sammen!

mvh:Hjelmbruker

PS: hjelmpåbud i park er nok ikke så dumt...

More than words
OP Offline
More than words

er det mulig???eneste stedet man har full kontroll over seg selv og sin egen vilje er når man skal koble ut fra hverdagen med noen runs i parken...og så skal noen jævla kommunist horer blande seg i det å??la ungene slå seg...eneste måten man lærer seg nye ting!!!hjelm meg hit og hjelm meg dit.....la nå folk få drite i å ha det jævla egge skallet på huet!!!

men altså....helt greit å tadet opp...

More than words
OP Offline
More than words

Hjelmpåbud, det dommeste jeg har hørt!! seff er det smart og bruke hjelm, men man må nå få gjøre som man vil! og for meg som har så stort hode er det ikke lett og skaffe seg er hjelm som passer!!!! la fålk gjøre som dem vil! hvorfor skal det egentlig vere påbudt? hvorfår bryr du deg om andre slår hodet? peace..

More than words
OP Offline
More than words

Hjelmpåbud er en farlig utvikling, hva er det neste. påbudt med hjelm og ryggskinne når man skal på schopping i oslo, man kan jo skli på isen....

More than words
OP Offline
More than words

syntes faktisk det hadde hvert greit jeg.. kjører med hjelm hver gang jeg er i bakken.. å tror vi alle har nytte av den!

More than words
OP Offline
More than words

Det er en stor fordel om man bruker hjelm,

1. Reduserer - Hindrer skader i hodet

2. Holder deg varm på hodet

3. Driftledere - sykehus persjonel slipper unna stress - mas om du er smart nokk til å Gidde å ha på deg hjelm.

More than words
OP Offline
More than words

Bruk hjelm!!!

Greit nok at der ike bruker hjelm utenfor preppa løyper, der er det opp til dere selv.Men når dere er i alpinbakken så går det ike bare ut over dere selv om dere skader dere, det går også ut over folka som driver bakken!!!!!!!!!

More than words
OP Offline
More than words

Et hjelmpåbud kan drepe sporten vår. Mennesker må ta ansvar for sin egen sikkerhet, det skal ikke være nødvendig for andre å skulle ta den avgjørelsen. Det er like farlig å gå på byen en kveld, flere offer der enn i en skibakke.!! Jeg er hlet klart for bruk av hjelm, men et påbud er ikke det som trenges!

More than words
OP Offline
More than words

Et eventuelt påbud bør vel begrenses til enkelt aktiviteter eller innen enkelte soner, som feks jibbing/hopping eller i parkområdet. Det bør gå an å kunne kruse i bakken på 1. påskedag med beanie og ikke hjelm, selv om det naturligvis er det smarteste og sikreste.

hva med følgende:
More than words
OP Offline
More than words

momsfritak på sikkerhetsutstyr i butikkene (som allerede nevnt), og momsfritak (eller prisavslag) på heiskort om du stiller med skikelig sikkerhetsutsyr?

folk må gjerne kjøre i beanie, men kom ikke og syt når panna knekker. noe påbud vil jeg heller ikke ha, men det er jo klart at jo flere som bruker hjelm og skinne, søker og sonde osv osv -jo færre vil skade seg og dø i fjellet. punktum.

så derfor: tilgodese de som tenker sikkerhet!!!

Trenger vi flere regler da?
More than words
OP Offline
More than words

Hva blir i såfall det neste påbudet etter hjelm?Knebeskyttere og ryggbeskytter?Jeg bruker alt dette, men synes det er greit å slippe å tvinges til å bruke det. Tenk f.eks. når man er på Stryn og det er varmt.Ikke så deilig med en helt tett hjelm da?Nei, la oss bestemme selv!Vi skal dessuten være forsiktig med å rope om påbud og forbud.Det er tross alt ikke så lenge siden det var forbudt å rulle rundt på et skateboard i dette landet, og man vet aldri hva myndighetene kan finne på....

More than words
OP Offline
More than words

Er for det at momsen på sikkerhetsutstyr skal bli tatt bort(til alt mulig, fra sykkelhjelmer til skihjelmer til knebeskyttere.) Åsså burde answaret for¨og være i en bakke DIT! ingen andre sitt, tryner du er det DIN skyld ikke bakken sin. PEAS out

More than words
OP Offline
More than words

Ved et evnt. hjelmpåbud tror jeg både at priser vil bli presset og at utvalget vil bli bedre. Om dette kun skjer i Norge tror jeg ikke det setter noen rivende fart i utviklingen, men hvis flere bruker hjelm får vi flere, billigere og bedre hjelmer!Et hjelmpåbud er ikke verre enn at det ikke er lov å bruke løst hengende skjerf og snorer i heisen, det er for å beskytte deg selv, for å unnga alvorlige ulykker...Jeg synes det er rart at endel av de som selv bruker hjelm er i mot et forbud, etter det jeg ser vil det kun gi fordeler for oss alle.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå