Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tjukkas i veggen?
#6740 26/06/2016 10:11 PM
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 1
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 1

Hei, håper å få litt hjelp her!

Jeg er en enorm mann på 198 cm på strømpelesten, og gode 140-150 kg, avhengig av vekta! Trener flere ganger i uka, og er ikke bælfeit, men jeg er ingen strekmann heller!

Finnes det overhodet noen mulighet for meg å bedrive fjellklatring? I den forstand at det er trygt. Jeg har tidligere klatret litt i innevegg, og litt ute, men aldri på et voldsomt nivå, men har hatt lengre skadeavbrekk, samt fått barn de siste årene så tyngdekrafta jobber ikke på lag med meg.


Re: Tjukkas i veggen?
Johan rustad #6741 26/06/2016 11:57 PM
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 39
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 39

Heisann!

Jeg tipper det er folk her som kan dette bedre enn meg, men min umiddelbare reaksjon er at "ja, dette er trygt". Iallefall på innendørs på topptau, men også utendørs på topptau så lenge du stoler på dem som vedlikeholder toppankeret. Sannsynligvis så er det også trygt på led, men da må du sørge for å ha en ganske stor og tung makker til å sikre og så ville jeg nok utstyrt personen med en grigri (eller lignende).

Iallefall, Petzl har noen tanker om kreftene ved fall for en person på 80 kg: https://www.petzl.com/US/en/Sport/F...?ActivityName=Rock-climbing#.V3BNplZkjBI

Som du ser fra linken over så er kraften på ankeret ved fallfaktor 1 for en person på 80 kg bare 6 kN. For din del kan den (nesten) ganges med to til 12 kN - men samtidig så er jo de aller fleste slynger/karabinere/etc godkjent for minst 20 kN. Altså tenker jeg at du har god margin på alt som går på utstyr, men at du bør være litt kritisk til hvem som sikrer deg (både at personen er tung nok, sterk nok og flink nok teknisk til å sikre).

EDIT: Når det gjelder klatring på naturlig sikringer så ville jeg kanskje vært litt skeptisk. :-)


Re: Tjukkas i veggen?
Johan rustad #6742 27/06/2016 2:07 PM
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 82
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 82

Heisann!

Regner med du vil klatre naturlig sikret i fjellet, så skal prøve å gi et godt svar. Som nevnt vil innendørs topptauklatring og ledklatring på bolter gå fint. 

Men før man begir seg ut i høyfjellet, bør man være stødig på på alt med sikringsarbeid, standplass, kileplasseringer osv. 

Når det kommer til vekt, så tåler mellomstore og store kiler ca. 14kN (ca. 1400kg), forutsatt at plasseringen er bombesikker og ikke popper ut.

Tau, slynger og karabinere skal tåle minst 20 kN, men her er det svakeste ledd som gjelder.

Den vil med andre ord holde et fall så lenge plasseringen er god. Bare sett de tett og unngå runouts for å minimere potensiell fallengde. 

I begynnelsen vil jeg anbefale å være med noen som kan dette, og følge etter som andremann og rydde. Da ser du hvordan en god kileplassering ser ut (forhåpentligvis). Eventuelt ta kurs. 

Å følge som andremann vil med andre ord gå fint, så lenge den som ledet taulengden setter en god standplass og passer på taumengden. Det gjelder alle, uansett vekt.

Men ta helst kurs først, så du får kunnskapen du trenger, og lytt til erfarne klatrere smile


Re: Tjukkas i veggen?
Johan rustad #6743 29/06/2016 1:32 AM
Registrert: Jul 2016
Innlegg: 7
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jul 2016
Innlegg: 7

Go for it man! Issues you might run into are the weight differences between yourself and your belayer and the strength of your gear/rock.

In a sport climbing situation with good bolts, gear is not going to be an issue. If your belayer weighs significantly less than you, there are few options: 1) You could tether them to a bolt or natural feature with one end of the climbing rope or a sling. Keep in mind that this might slam your belayer into the rock in an uncomfortable or dangerous way (get them to use a grigri) and will increase the length of your fall. or 2) you could invest in a specialized device like the ?edelrid ohm?.

Top roping probably won?t be an issue. Tethering off the belayer should cut it.

Trad climbing could pose some interesting issues. If you get a belayer that weighs up around the 140kg mark you will save a lot of time but the elderid ohm might do the trick here as well. To secure the balayer if they are significantly lighter than you and you plan on leading, you could get them to belay you from well below the belay anchor (assuming a multi-pitch/tethered into the rope) and/or anchor them into the wall with pieces that can take a serious upward pull. Belaying with a grigri here probably isn?t a good idea because it will increase forces on the overall system in the event of a fall and you will be wanting to reduce forces where possible.

An awareness of the sort of forces you might clock up on falls of different severity is going to be of benefit in guiding the sorts of gear you place in certain situations should you be in a position to choose (sometimes its just a matter of placing what you can then climbing to better ground). Some gear that skinnier climbers might recommend based on the fact it took a fall for them doesn't mean it is going to take a fall for you. You could find an online fall factor calculator, punch in your details (weight, elongation of the rope you intend to use, etc.) and give yourself an idea of the forces that will be involved on the upper piece of protection that you might fall on. Fall factor calculators are not perfect (you can try http://junkfunnel.com/fallforce/) but they are better than nothing and live human testing of factor 1 falls done by an australian company called the rope lab seemed to indicate that they are in the ball park http://www.ropelab.com.au/members-human-drop-tests/ . There are means to calculate the forces yourself if you are into formulas and can be bothered dredging the net for them.

At around 150kg (you and gear) a small fall (FF  0.25) might clock up something like 6kn on your top piece. I would avoid small micro nuts. Any well placed cam in the C4 range and most in the X4 range will do the trick in good rock.

A big fall (FF 0.5) might come in around 7.5kn. This would rule out most micro nuts but as above most normal gear should be fine.

A very scary fall (FF 1) might be up around 10kn. Small cams (x4s/friends) and micro nuts might not do the job.

NIghtmare fall (FF 2) just don?t fall. A big cam or nut, or better yet, a collection og them might do the trick.

All of the forces encounted on these pieces can be reduced by placing single use only gear like a yates screamer and apparently its possible to buy reusable force reducing gear as well (Kong kisa) but I have never tried it out. Forces can also be cut by a good belayer.

A good chunk of the fun with trad is risk management. Take a course, climb with experienced climbers, learn what you can. It is not 100% safe for anyone and exclusions based on someone being heavy per se doesn?t make much sense to me. A good deal can go wrong for the skinniest climber out there if their gear, placements, rock quality is rubbish.   



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå