Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
cap vs. sandwich
#62741 23/12/2007 3:33 PM
Æsp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva er egentlig forskjellen på cap- og sandwichkonstruksjon?

Re: cap vs. sandwich
Æsp #62742 07/01/2008 5:28 AM
Ivrig
Ivrig

Sandwich: Som en cheesburger med litt glasur på toppen eller fra stålkant til stålkant (på skiene da; cheesburgere har vel ikke stålkanter) :grin

Cap: En kappe fra stålkant til stålkant der denne kappen utgjør en mer eller mindre vesentlig del av skiegenskapene (ikke bare glasur), og der innholdet ikke behøver å være så nøye som ren sandwich. Men det er jo veldig mange capkonstruerte ski som har sandwich innmat (de fleste vil jeg tro) coolgrin

Ta svaret litt med humor da :grin

forsjellen
Æsp #62743 07/01/2008 10:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

En capkonstruksjon har fått det øverste glassfiberlaget og topplasten strukket ned mot stålkanten (slik at det danner en "kappe" over skia. En sandwichkonstruksjon har egne sidevegger og flat topp.

Capski er billigere å produsere i store mengder, siden de slipper å frese sideveggene etter pressing. Ulempen er at formene er dyrere å lage, så metoden egner seg best for produksjon av billigere ski i store mengder.

Til "Endre Hals"
Æsp #62744 07/01/2008 12:19 PM
Ivrig
Ivrig

ja er det så enkelt alltid? I så tilfelle er mange av dagens ski en blanding av sandwich (midten) og cap (for- og bak-tupp).

Jeg har fått forståelsen for at ved cap-konstruksjon utgjør, ofte, selve kappen en vesentlig del av skienes lengde- og vridnings-egenskaper mht stivhet. Dette mener jeg, kanskje mest tidligere, var benyttet i langrennski der innmaten ofte kun var skum (dagens kjenner jeg ikke).

Jeg vet at jeg nå spør en som har mye betre greie på ski enn meg. Ønsker gjerne kommentar.

Æsp #62745 07/01/2008 2:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ja det er sant, movement (+G3) og dynastar (på noen ski) lager semicap. Her lar de toppen gå ned på kanten i tuppene, mens de freser sideveggen på midten.

som du sikkert vet består en skikonstruksjon av et stivt bunnlag, en kjerne og et stivt topplag. I prinsippet er det ingenting som skiller cap og sandwich her, forskjellen er at på en capski går topplaget ned på kantene der det møter og limes sammen med det stive bunnlaget. Dette gjør også at en capski ikke vil delaminere så lett i topplaget slik som sandwichski kan gjøre, siden "skjøten" ligger i bunn og kun tar strekk.

Det du sier om torsjonsstivhet i capski var skifabrikkenes nittitalspropaganda på sitt verste, det finnes lite sammenheng her. En torsjonsstiv konstruksjon er en lukket konstruksjon (et rør er svært torsjonsstivt, et halvt rør er svært torsjonsmykt). Myten kommer nok herfra, siden cap jo lager en slags lukket konstruksjon. Det samme kan gjøres med sandwichski, ved å la fibrene gå ned bak sideveggen (som K2)og lage en "torsion box". Problemet med alt dette er at for det første: skiene blir faktisk ikke mere torsjonsstive av det, for det andre er ikke absolutt torsjonsstivhet noe å trakte etter. Å lage en ski med riktig torsjonsstivhet er vanskelig, å lage en ski med ekstrem torsjonsstivhet er ganske lett. For å variere torsjonsstivheten utnytter produsentene fiberretning, bruk av ulike fibertyper og metaller.

En produksjonsmetode som er enda mer automatisert er skumblåsing, her presses skia av skumtrykket i en lukket form. Dette er i prinsippet en capkonstruksjon, men det er ikke denne produksjonsmetoden som definerer en capski.

Men når alt dette er sagt, skia trenger ikke være dårlig selv om det er cap.

Æsp #62746 07/01/2008 2:39 PM
T T Offline
Entusiast
Entusiast

All denne faktaen som kommer opp her, har en tendens til å sprike litt fra hverandre. Så spørsmålet mitt er, hvilken type konstruksjon har 4FRNT TNK?

Æsp #62747 07/01/2008 3:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Håkon Barane:All denne faktaen som kommer opp her, har en tendens til å sprike litt fra hverandre. Så spørsmålet mitt er, hvilken type konstruksjon har 4FRNT TNK?

<p></p>
sandwich.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå