Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til valg av Støvel. Salomon Mtm Vs. Scott Cosmos II
#59457 23/12/2015 3:33 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har vært å testet to støvler idag. Hadde litt dårlig tid så det ble kun 3-4min med hver støvel. Men testet Scott sin Cosmos II og Salomon Mtm Explore. Begge var veldig behagelige, men leste at Salomon støvler er store i størrelsen, så kanskje 265 egentlig skulle vært 260. Mitt problem med støvler er som regel at de presser over rista, noe ingen av disse gjorde.

Mtp Salomon, Lab har vel samme passform som Explore? I såfall er den bedre til meg da jeg ser for meg 40% gåing og 60% kjøring.

Noen som går erfaring med Mtm Lab Kontra Cosmos II? Har vel nesten bestemt meg for Salomon støvelen dersom lab og Explore går samme passform.

Re: Hjelp til valg av Støvel. Salomon Mtm Vs. Scott Cosmos II
Stig Bjerke #59458 23/12/2015 5:25 PM
Fersking
Fersking

Om du har høy rist, ville jeg ha brukt mer tid i støvlene før du bestemmer deg. Støvlene kan skape en del plager selv om ikke du kjenner at de trykker der og da. Høyden på skallet over rista er også noe av det vanskeligste å tilpasse om du skulle velge feil. Bredden er enkel å blokke ut hos en forhandler med peiling

Se om du kan finne støvler som er mer spesifikt laget for de med høy rist, ellers kan kjøringa fort bli en langvarig kjip opplevelse. Godt mulig disse er det (kjenner ikke modellene), men ville ha brukt mer tid i de, og gjerne flere ganger. En annen ting som kan være greit å forsikre seg om er at de har en uttagbar såle under innerstøvelen som kan slipes ned om skallet skulle vise seg å bli for lavt. 

det er heller ikke uvanlig at folk med høy rist trenger en spesialtilpasset såle som bygger litt mer i høyden, i såfall vil det også være lurt å ha på plass før man velger støvel. 

Stig Bjerke #59459 23/12/2015 9:23 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Rista er ikke ekstremt høy, kun litt over gjennomsnittet, foten er og noe bredere. Men etter å ha lest mer var nok Salomon støvelen litt for stor, da de er fort halvannen størrelse større. I følge Internett. 

Cosmos II har god bredde og er god over rista. Skal prøve å finne en butikk med de inne i romjula, og se noe mer på den. Hadde den på litt lengre enn 5min, men ikke akkurat veldig lenge.(Er i Larvik, om noen kjenner til butikker med godt freeride utvalg)

Stig Bjerke #59460 25/12/2015 7:39 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Skal du bruke mest tid i bakken so hadde eg heller sikta meg inn på alpinsko med tekniske emaljer og gåutslag.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå