Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
[NPL] Norge på Langs.
#59118 25/07/2014 3:23 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei folkens ! Ny her, men mye relevant for meg på siden, så får se om dere kan tilføre meg noe kunnskap og kanskje egene erfaringer for det jeg planlegger.

Mitt navn er Thomas Hjelme, straks 31 år fra Arendal. Friluftsmenneske i hjertet, men føler jeg sitter fast på feil breddegrad for å leve det store villmarkseventyret. Fra ung alder var jeg ute i skogen, og lærte mye på kort tid. som 15 åring dro jeg til Alta og Øytun Folkehøyskole, var vanlig elev i 2 år. Det var her drømmen om norge på langs kom til live. Etter dette var jeg 10 mnd i militæret, Først på Grensa til russland, men ble flytta til haakonsværn som portvakt etter dette, og dimma derrifra pga helseårsaker. som 26 åring ble jeg dårlig i ryggen og svak i kroppen. Flytta da hjem til Arendal og bodde i kjelleren til foreldre i flere år uten å helt skjønne hva som feilte meg ( og ennå ikke har jeg helt forstått hva det er, mulig kjinnflått bitt eller noe) I 2013 bøyde jeg meg feil og prolaps var et faktum. Man hører ofte mennesker si at man vet ikke hva man har, før man mister det. Når jeg endelig fikk diagnosen på våren 2014, etter 10 mnd med elendig rygg, følte jeg det som en bris med frisk luft gjennom lungene. Humøret ble helt anderledes, og treningen ble mer og mer intens. I dag sliter jeg fortsatt med ryggen når jeg bærer noe tungt, men nå vet jeg hva det er, og hvordan jeg motarbeider det. Trening, kosthold, og godt humør. men nok om meg.

Som topic sier, ønsker jeg å gå Norge på Langs. Hovedsaklig på ski, da jeg har hofteprolaps, og kan ikke bære tung sekk mer en ei halv mil om gangen. Som dere sikkert kan sette dere inn i, går det med en hel del planlegging på sånnen tur. Rutevalg, utstyr, vekt, mat, osv. Merker jeg blir sliten nesten med en gang jeg setter meg ned for å prøve å legge meg en rute. Mest fordi jeg ikke har vært på halvparten av plassene jeg ser på kartet, og ikke minst fordi det er en voldsom lagt rute. 

Er sikkert noen der ute som kanskje har tatt turen selv som kan komme med tips og ideer. Jeg har tenkt på det aller meste, men logistikken har jeg ikke helt satt meg inn i ennå. Jeg mangler alt for mye utstyr, og trening for turen, så har ikke satt noen dato ennå heller. Men jeg er ganske sikker på at det er safe å starte på lindesnes i Jan/feb av året. da har snøen forhåpentligvis lagt litt og kan brukes med ski og pulk. 

Spørsmålene er egentlig følgende.

1. Hvilke tips kan dere gi meg til Rutevalg. Lindesnes - hardangervidda - Tenker jeg må gå ned til Gol og krysse oppland mot hedmark, for så å følge svenskegrensa nordover. Vil selvsagt gå så flatt som mulig, men må gå minimum 2,5 - 3 mil pr dag.

2. Utstyrsvalg.Lett og dyrt, eller billig og brukbart? Selvsagt går jeg ikke på sparkjøp etter dunjakke og ytterbukse, men bruker ikke 4000kr på en norrøna bukse heller. Visse vesentlige ting blir ypperste kvalitet, slik som telt, ytterklær, skiutstyr, og primus.

3. Hva kan jeg lage selv, erfaringer med dette?  Har søkt en del sponsing for turen, men da fler og fler går slik tur, ønsker ikke selskapene jeg har snakket med å sponse slike turer lenger. (Bergans, Norrøna, Åsnes for å nevne noen) Tar vi pulken som et eksempel, koster en 130 Fjellpulken ca 4000 komplett. 130 er i minste laget. Mener jeg har funnet ut at den minst må være 150cm. Accapulka kom med et tilbud, men for 8000kr for en B-vare, tenker jeg at jeg kan like godt støype min egen pulk i glassfiber og karbon. Så vanskelig kan det da ikke være. Har god erfaring med støyping. Noen som har gjort dette, og kan komme med en konklusjon?

4. MAT !Får jeg ikke noen spons med realTurmat, så må jeg spise vanlig kost i 100 dager. Mye tørkes selv, og porsjoneres. Jeg tåler ikke sjokolade så går glipp av den energi boosten. Finnes det noe annet alternativ til sjokolade på tur som er "lett" og energi rikt som er godt? Kanskje jeg kan lage en mix av honning og andre søtsaker som kan knaskes fra innerlomma. Alt med mat på tur er interessant her.

5. Sponsing... -.-Jeg har søkt mange, svarene er ofte ferdig printa, upersonlige svar. "som du sikkert forstår mottar vi mange slike henvendelser i året" osv..  Men for meg, (uten å bli alt for personlig) så strekker en AAP Trygd bare så langt. Jeg går hver dag og tenker på denne turen, dette er noe jeg bare MÅ gjøre. Hvis jeg ikke gjør dette på min tid på jord kommer jeg til å angre til jeg går i grava. Etter prolapsen ble jeg nesten mer motivert en noen gang. Jeg skal gå meg frisk ! Men tilbake til topic. Er det noen tips til mulige sponsorer der ute som kan være interessert i å spytte i noen kroner, eller utstyr til denne turen ? Turen er så å si umulig for meg å gjennomføre uten sponsing. Jeg ønsker å filme så mye av turen som mulig med GoPro3, og kanskje lage dagbok med lydbånd til senere. Hvem vet hvor dette kan ende med dokumentar, bok kanskje.. Hvem vet. Og går jeg denne turen med suksess, så ser jeg ikke for meg at jeg stopper der. Grønland på tvers neste? :p 

Alle erfaringer med lengre ekspedisjoner mottas med stor taknemlighet. Hvis noen har gjort turen før, så takker jeg gjerne for utstyrslister og erfaringer med hva som virker logisk å ta med, som man absolutt ikke hadde bruk for. Millionærer som leser dette er velkommen til å helsponse meg for turen! Du/dere får da en venn for livet og evig takknemelighet på kjøpet. (Må vell prøve? :p )

Takk for meg.Thomas.

[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]

Re: [NPL] Norge på Langs.
Hjelme83 #59119 28/07/2014 5:01 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ta deg en prat med Lene Bergli, hun fullførte nettopp turen. For det meste på ski, men noe sykkel mot slutten forsto jeg det som. Send hun en melding og hils fra Jørn, så får du sikkert masse informasjon! http://medveiensommaal.blogspot.no/

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå