Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trening av knær.
#56636 03/01/2009 3:42 AM
KimHolm Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.

Er en gutt på 16 år som har spilt fotball aktivt helt siden 2. klassen. Siste 2 årene har jeg slitt veldig med smerter i både venstre og høyre kne. Hver gang jeg hadde vørt i aktivitet i en stund og ble stiv var det et rent helvette å gå på føttene etterpå. Kne'ene sviktet av og det virket ikke som jeg hadde kraft i di.

var hos fysio for 2 år siden og han fortalte meg at han trodde jeg ikke hadde nokk styrke i knærne og fikk masse øvelser. Som 13 åring var jeg nokså sløv og gjorde ikke øvelsene, men etter noen uker uten fotball gikk det over og jeg beynte å trene igjen.

I sommer var jeg på fotballcup i Sverige, dårlige, harde gressbaner. Spilte omtrent 7 kampen tilsammen og knærne fikk kjørt seg veldig. Siden den cupen har ikke knærne klart å springe ordentlig og sliter også med å gå ordentlig til tider. Det avhenger mye fra dag til dag.

Tok røntgen og fant ingenting, så tok vi mr og fant heller ingenting. så fikk vi en til å dra inni kneet for å se om han fant noe, altså en operasjon. Han fant ikke noe stort men fjernet "synovialvev" som kunne ha noe med smertene å gjøre.

nå, 4 uker etter operasjonen har jeg fortsatt smerter. fikk beskjed at smertene ville være borte etter 2-3 uker.. Begynner å lure på om det er styrken som er for svak, som den første fysioen sa.

Derfor lurte jeg på om noen vet om noen bra øvelser som passer for meg etter den behandlingen og statusen min?

Alle svar blir satt pris på.

PS: Beklager hvis dette kommer under feil kategori.

Trening av knær
KimHolm #56637 03/01/2009 10:06 AM
ull Offline
Fersking
Fersking

Skaff deg et balansebrett.(et slikt rundt brett med en kule under). Det fungerer veldig bra for meg. Jeg skadet korsbånd og leddbånd sist vinter. I steden for operasjon, har jeg med god hjelp fra en dyktig fysioterapaut klart å trene opp kneet slik at jeg nå er tilbake på ski. Dette er takket være mye trening på balansebrettet. Jeg trener stort sett daglig på brettet. Dette er en trening som kan anbefales. Også som forebyggende. Sterke knær = mindre skader.

Re: Trening av knær.
KimHolm #56638 03/01/2009 10:10 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stikk til fysio på nytt. Siden du har gått så lenge uten og trene opp knærne dine mens du har hatt skade er det godt mulig skaden er forværret. Du får håpe på det beste men ingen svar som blir gitt på dette forumet vil være gode nok, siden vi faktisk ikke engang har sett knærne dine....

Om du begynner og trene knærne dine hardt nå er det ikke umulig at de vil forværre seg.

KimHolm #56639 03/01/2009 12:56 PM
KimHolm Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for alle svar.

Dengen: Jeg sliter veldig med å klare å stå imot nedoverbakker. Det virker som om kneet svikter av helt p.g.a. mangel på styrke. Det er det vesntre kne som gir mest smerte. Det hender jeg også kjenner det i det høyre, men det var det venstre kneet som ble operert.

Smertene kommer fra høyre siden på venstre kne. Hvis jeg likker i sidestilling og prøver og løfte opp venstre kne rett opp kjenner jeg smertene meget meget godt.

Vurderer å dra til den samme fysioen som ga meg øvelser som jeg skulle gjøre for noen år siden, det kan hjelpe. Skal også vurdere balansebrettet du nevnte ull.

Treningstips for knær
KimHolm #56640 03/01/2009 2:10 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har god erfaring med sykling og spesielt spinning for opptrening av knær i tillegg til riktig sko, styrketrening (90gr benpress), balansebrett og Terapi Master (slynge)

Lykke til, men det kreves svette.

smile

KimHolm #56641 03/01/2009 11:07 PM
Fersking
Fersking

Jeg bruker en balansematte ( http://www.bebalanced.net/index.php?id=43&L=1 ) istedenfor et balansebrett. Synes det fungerer bra.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå