Det er vel egentlig de færreste kamera som tåler no spesielt med juling. Hvis det kommer til å bli utsatt for voldsomt mye træsjing så kan det være et alternativ å kjøpe en slags beholder som er laget av plexi tror jeg. Det finnes endel slike på nettet så det er bare å kikke litt rundt. Med en slik skal det tåle litt ekstra både på støt, -og vannfronten spesielt kanskje. Jeg kjøpte et sony dcr-pc55e som funker flott. Valget falt på dette pga at det er veldig lite og passer i lomma på ytterjakka. Dermed ypperlig til bruk på fjell og sjø etc. Det har en liten CCD brikke men funker greit når det er bra med lys. Akkurat det kamera ligger rundt 6000. Sjekk uansett kameravalg dinpris.no for billigste nettbutikk. Kan være etpar tusenlapper å spare. Rent kvalitetsmessig er mini-DV det lureste å skaffe seg. Det er rimelig og kvaliteten er overlegen sammenlignet med f.eks. harddiskkamera som lagrer videoen på en brikke. Komprimeringen forringer kvaliteten noe.
Det går an å gå seg bort i en jungel av info om 1CCD kontra 3CCD og størrelser på brikkene etc etc. Men et par greie hovedregler for filmkvaliteten er at CCD brikken bør være så stor som mulig og det bør være et kjent optikkmerke. Leica og Carl Zeiss brukes på henholdsvis Panasonic og Sony. Men, for at en virkelig skal se forskjell på 1 og 3 CCD må man såpass opp i både kamerastørrelse, og pris at det ikke er aktuelt for mannen i gata. (Bare for å ha det på det reine så betyr 3CCD at det er 3 brikker som tar seg av fargene istedenfor én. Men skal du ha plass til tre brikker i et kompakt kamera betyr det at de blir små. Dermed kreves det mye lys for bra bilder.) Skal kamera brukes utendørs på lyse dagen betyr ikke størrelsen så mye.
Jeg har ikke sånn utprega peiling på akkurat dette, men sjekka mye rundt før jeg kjøpte meg kamera og blei noe klokere på det. Prat litt med folk på div. fotobutikker så får du ei mening fra noen som driver med det på daglig basis.