Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Grader og generelt om buldring?
#4766 01/04/2008 10:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.Har sett litt rundt, om buldring, og det frister veldig å starte med buldring. Noe jeg har sett flere plasser, er at de setter en grad på en vegg eller stein, hvordan måler de disse gradene/poengene? Og hva bør jeg kjøpe hvis jeg skal starte med Buldring?

Re: Grader og generelt om buldring?
FrankieMan #4767 01/04/2008 10:50 PM
Entusiast
Entusiast

Gradene baseres på erfaring, så er meg bekjent ikke noen spesielle kriterier for at det skal være et så eller så vanskelig bulder. Hadde vært ganske vanskelig å få til også.Når det gjelder utstyr holder det med klatresko og kalk innendørs. Utendørs må du ha buldrematte/madrass og du bør ha en stiv børste til å rense stein med. Ellers er det ikke mye utstyr man MÅ ha.

utendørs
FrankieMan #4768 01/04/2008 10:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

kan det være lurt med kalkpose? er det noen spessielle madrasser som anbefales? ser at deligger på alt i fra rundt 1000 til 3000. Vil ikke legge i så alt for mye med en gang...Forstod ikke helt det med gradene..

FrankieMan #4769 01/04/2008 11:01 PM
Entusiast
Entusiast

Om du ikke har erfaring aner du ikke hva gradene er forno. Om du finner deg en stein ute i skogen må du få en med endel erfaring til å gradere den for deg. Du kan ikke lese det ut av en tabell. Tabell finnes ikke.Du kan selv skaffe deg erfaring på klatresentre hvor bulderene er gradert.

Madrassen bør være ganske stiv. Ikke den gamle skumgummisaken fra hytta. Den vil du bare klemme helt sammen å slå deg på steinen alikevel. Buldremadrasser er ikke akkurat så veldig myke, men beskytter bra.

Kalk må du ha. Til kun buldring er det like greit med en "buldrepose". Litt større, og står av seg selv. Vanlig klatreposer er ofte for myke og velter eller klapper sammen. Du trenger ikke ha posen hengende rundt livet da bulderet antagelig er så hardt at du ikke kan henge der å kalke alikevel. Og det er heller ikke så langt at du blir veldig klam pø hendene.

matte
FrankieMan #4770 01/04/2008 11:20 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

forstod det litt bedre nå.Men er det noen konkrete matter du vil anbefale for en nybegynner?

FrankieMan #4771 01/04/2008 11:51 PM
Entusiast
Entusiast

Stort sett str som er forskjellig, samt smådetaljer som lommer og bærereimer.fått ett tips om at MadRock har ganske rimelige og store matter. Kan jo sjekke ut de.Ellers duger de fleste buldrematter.En stor en er jo seff tryggest, men også mest styr å dra med. Har du en kompis som er flink spotter og som kan flytta padden dit du er klarer du deg vel med litt mindre kansje.Du kan jo evt spleise med den/de du skal buldre med.

matte
FrankieMan #4772 02/04/2008 9:14 AM
Medlem
Medlem

du e jo ikkje nødt til å ha matte for å buldre. d e jo d som e so fint me buldring, at du ikkje trenge noken ting. klatresko og en god kompis kjøme du longt med. du kan vel kjøpe matte etterkvart som ser at du lika buldring.

FrankieMan #4773 02/04/2008 9:32 AM
Medlem
Medlem

Ettersom du tydeligvis er helt nybegynner og kun har tittet litt på dette så begynn med det aller mest basic og se om du synes buldring er gøy.

Kjøp et par bra klatresko, gjerne slippers som du lett får av og på. Kalkpose og kalk gjør det hele litt mer morsomt. Deretter drar du enten innendørs eller til et felt du vet om og begynner å prøve deg frem. Matte trengs ikke i første omgang. Kanskje en liten klut til å tørke av skoene.

Buldring er fantastisk morsomt, men krever også ganske mye. Mye trening og stå-på-vilje må til før fremgangen virkelig begynner å komme (kun min erfaring, mulig du er et unikum talent). Men min erfaring er ihvertfall at mange synes det blir litt vel krevende og har ikke tålmodigheten til å legge ned nok tid på det og derfor dropper ut fort. Da er det jo greit å ikke ha blakka seg fullstendig.

Ikke misforstå! Klin til, det er super-gøy å plutselig gå problemer du har slitt med lenge. Se forøvrig steepstone.com for en hel haug med innlegg hva gjelder buldring.

FrankieMan #4774 02/04/2008 11:14 AM
Entusiast
Entusiast

Enig i at man ikke må ha matte. Lander så og si alltid på bena. Hvertfall i starten når man ikke er så god/trygg at man tar horisontale bulder.

heioghopp sier buldring krever mye trening og innsats. Jeg er uenig. Nå har jeg klatra litt vanlig tau, og buldra mye. Ble mest buldring fordi det er mye styr med tau, man MÅ ha med noen (hyggelig å ha med noen når man buldrer også) og jeg syntes vanlig klatring er langt mer slitsomt.Når jeg begynnte å buldre var det klarte jeg bare de lettest graderte buldrene på klatreverket her i Oslo. Men etter bare 4 uker med buldring 2 ganger i uka hadde jeg gått opp 3 grader. Men det har stoppet der. (ikke buldret så ofte lenger heller da det er dyrt inne) Men har heller ikke noe ønske om å komme videre da jeg syntes det er veldig moro på det nivået jeg er. Det var det helt fra starten på enkleste grad også. Om jeg kommer meg videre er jo det vel og bra, men da må det nok mer seriøs trening inn i bildet.

Kjør på. Lykke til.

Buldring
FrankieMan #4775 13/10/2008 12:43 AM
Medlem
Medlem

Jeg har buldra en god del år nå, og jeg buldret et par mnd. før jeg kjøpte meg sko. Hadde kun joggesko i starten. Selvfølgelig blir alt mye vanskeligere, men for min del var det utrolig bra å kjenne hvor mye sko faktisk hjelper når jeg kjøpte mine første. Fikk en helt sinnsyk boost når jeg plutselig klatra flere grader opp på en dag. Jeg har som sagt drevet med dette noen år, både ute og inne, men jeg har aldri brydd meg om å kjøpe matter. Har en liten barnemadrass med fjæringer fra hytta som funker fjell når jeg klatrer horisontale bulder.

Prøv deg på et innesenter
FrankieMan #4776 20/10/2008 5:55 PM
Fersking
Fersking

Det kan være en idé å ta turen til din nærmeste innevegg. Ved de fleste sentre har du mulighet til å leie sko for en billig penge. Nye sko koster gjerne kr 1000,- og mer, og da kan det være greit å ha prøvd det først. Klatrere flest er gjerne imøtekommende, så det er som regel bare å spørre dine medklatrere etter tips og triks!

Hvis du først skal gå til investering av sko og er relativt fersk, tror jeg at jeg ville gått for sko med snøring, ettersom de støtter bedre opp om foten enn hva tilfellet ofte er med tøfler/slippers. Uansett ville jeg gått litt rundt og prøvd sko, ettersom ulike merker og modeller passer til ulike føtter. Dessuten får du som regel hjelp av de ansatte.

Lykke til!

FrankieMan #4777 24/08/2009 12:22 AM
Medlem
Medlem

Hei du!Titta på profilen din og såg at du kommer fra Stavanger. Åssen går det med buldringen? Kommet litt i gang eller?

Ja
FrankieMan #4778 26/08/2009 5:48 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.Hyggelig med litt oppfølging, takk. Ja, jeg har kommet igang - eller det vil si: jeg har enda ikke buldra skikkelig ute da. Jeg reiste til USA og begynte å buldre innendørs, jeg ble skikkelig gira, så nå er det snart en buldrevegg hjemme i garasjen min:)Det skal bli god trening til neste sommer, da jeg planlegger å få til noe skikkelig bouldering:)

Apis
FrankieMan #4779 27/08/2009 11:55 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Går du på Apis? I så fall så regner jeg med at du har blitt kjent med den hyggelige gjengen der. Hvis ikke så bør du. Er ganske mange som buldrer i distiktet. Og hvorfor buldre inne når du kan buldre ute? Er jo tonnevis av stein i området og fører for buldreproblemene finner du på http://www.buldreinfo.com/ Ser ingen grunn til at du må vente til neste år. Kjør på. Ingen grunn til å vente. Det er ute som gjelder.

FrankieMan #4780 28/08/2009 3:41 PM
Entusiast
Entusiast

hvis du vill ha bra med utstyr så har jeg et tips!du må ha hjelm og klatresko så kan du kjøpe påhttp://www.ute.no/index.php?k=75og du må ha en eller flere matter men jeg vet ikke hvor du kjøper det.

FrankieMan #4781 29/08/2009 9:06 PM
Medlem
Medlem

Helt enig med adrenaline her, du trenger ikkje å vente helt til neste år for å buldre.buldresesongen her i Rogaland er hele året, friksjonen e super om vinteren! hvertfall på Jæren(sirevåg)Husk dunjakka, den er et must! wink Bare til å sitte på buldreinfo.no, og vente på godværet skal kjem!

Godværet ja
FrankieMan #4782 30/08/2009 8:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er det eneste vi mangler nå. Klør i fingerne mine. Mye igjen av sesongen enda heldigvis.

Kom til Matre!
FrankieMan #4783 26/10/2009 6:09 PM
Medlem
Medlem

Viss du vil prøve litt buldring med matter, klatresko og kalk, så kan du ta deg turen innom Matre. Det har stått en del om det i Fri Flyt i år. Her er det mulig å leie alt du trenger til en dag (eller fler) i buldrefeltet litt oppe i dalen her. Selv har eg bare buldret bittelitt. Og eg har fått inntrykk av at det er enten VELDIG lette buldere og en del som er for de viderekomne.. Men For all del, kom og besøk oss!Bare si i fra, så leier vi ut med glede!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå