Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Scooter til fjells?
#42123 14/11/2003 12:00 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

På oppfordring startes herved en streng om scooterbruk i fjellet. Hva synes folk? Bør vi åpne opp for friere motorisert ferdsel i fjellet, eller må vi fortsette å svette og blø for hver høydemeter? Jeg er ikke scooterfan, selv om det jo unektelig er gøy. Men hva synes dere?


Det finns fleir tullinga på ski
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

..enn det finns scooterharrys. Trur gærningan - som innbille seg at dem e go pga feite planka og rosa plast, og deretter setter utfor klippe/ går på hodet i bigjumpen - tar meir plass på sykehusan enn harryan som skade seg på scooter. Det e ikkje så mange av dem, men dem gir jo litt meir lyd fra seg da. Eg trur faktisk at hvis man IKKE ska "liberalisere" (les: legge til rette for denne aktiviteten) regelverket, så må man rett og slett forby kjøp av nye scootere i Vinje, Gol, Tydal etc. For nye scootere det kjøpe dem uansett om dem har lovlige løype å kjøre i eller ikkje.. Faktum e at NORMAL scooterkjøring ikkje e så miljøfiendtlig som den harde kjerne innen naturfantastan trur. Man skremme dyrelivet like lett om man ferdes på ski, faktisk. Men så har du dem som gir F og svinkjøre, ja dem bråke jo. Tjah. Forbud mot scootera som overstiger ei viss descibel-grense kunne jo være nåkka..


det er jo faen så gøy
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

men vi har en majoritet som ikke synes det er ålreit. fjellet brukes faktisk ikke av bare ski/snowboardkjørere og scooterkjørere. men det hadde vært jævli fett å kjørt på topptur med skuter.


Ønsklig med en restrektiv linje
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Motorisert ferdsel i utmark bør av mange gode grunner holdes på et minimum i norske fjell. Men gøy javist- helikopter enda gøyere. Små fly og skjerm gøyest og lovlig hehe


Kom med de gode grunnene da!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

..hvis det e at det e "motorisert" som e det stygge ordet her, skal eg gi nån andre fiffige eksempla, men ikkje no for no e det landskamp..


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Vi hat hytte på et av dem mest utsatte stean i trøndelag når det gjeld scooter kjøring, jeg synes det er greit, og jævlig kult, men når vi drar oppi fjelle i påska for å se et fint "landskap" og vi ser snø som e ned kjørt av scooter spor overalt, så ødlegg det litt.Har itj så my å si for mæ, scooter e jævlig tøft, bare scooter kjørere ikke kjører opp all puddern min


 
 
Legaliserte områder
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

De kunne jo legaliserte innen visse områder som da ikke hadde så veldig rikt dyreliv fra før eller noe sånt som de miljøfolka bryr seg så mye om. Om man skremmer noen dyr, hva gjør vel det mener jeg? Jeg er blitt skremt av elg selv.. Det finnes jo nok av plass i Norge hvis man bare hadde tatt litt mer hensyn til hytter osv. Ellers så er jo muligheten for topptur med Scooter på Svalbard da. Der man tar scooteren opp på toppen og lar den skli ned en renne, hvor man kjører parallellrennen ned etterpå... Viva la Svalbard


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Egentlig gir jeg faen om scooter er lov eller ikke. Vi bruker det en del siden vi har to scootere i familien. Det er utorlig digg hvis man skal innover fjellet å kjøre så kan man ta scooter fremfor å gå i flere timer. Da får man kjørt mange flere turer og det er jo bra. Desuten er det ikke så nøye om det er lovlig eller ikke. Purken har bare møkkflaks de gangene de klarer å ta noen. Det er jo noen scooter sjåfører som gjør mange dumme ting og blir tatt av den grunnen.


er vi så late.............
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

halve moroa ved å gå topptur er jo nettopp å gå opp og så renne ned. Å bruke scooter opp og renne ned gjør at man mister litt av den "gode" følesen mener jeg. I tillegg blir jo man veldig god form av det av å gå opp.

De som vil bruke scooter til topptur bør dra til svalbard.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Scooterpolitikken i Norge er rett og slett tragisk. Hele våren, sommeren og høsten kan man kjøre så my bil man vil innover alle slags mulige traktor / sæterveier som fører dem langt inn i fjellene. Disse får man kjøre på om man eier dem og har dokumentert at man virkelig må kjøre scooter der. Så har man de offentlige veien som fører seg innover fjellene. Dette blir automatisk omregulert til utmark så fort det kommer snø på den og da er det plutselig ulovlig å kjøre der hverken med bil eller scooter. Eller ATV for den del. Hadde denne veien som ligger under snøen (den er der fremdeles) ikke hatt disse omreguleringslovene på seg hadde det vært fullt mulig å kjørt scooter, om ikke opp på alle fjelltoppene, til foten av disse fjellene og for så å haike opp. Men dag ei. Selv kommer en ny racing scooter til meg om ei uke å jeg kommer i alle fall ikke til å føye meg for lovverket. Scooter spor er like stygt som skispor!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Når du tar deg tid til å bruke en hel dag på ei linje er den som regel så bratt at du ikke kommer til med scooter. Poenget er at du kommer deg innover fjellet. Jeg hater langrenn. Dessuten for du gått flere turer opp siden du sparer tid på transport. Ta for rksempel et sted vi kjører. Det er 13 km fra nærmeste vei. Da drar vi innover med scooter og går opp på toppen og vi får mange turer


motorisert ferdsel i fjellet
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

I de siste årene har frikjøring blitt relatert til helikopter og scooterbruk. Vi ser at de største stjernene invaderer fjellene med motoriserte hjelpemidler på de fleste skifilmer. Dette gjør kanskje at mange synes det er "kult" med scooter og helikopter til toppturbruk. Det er en lite heldig utvikling. Stillheten og følelsen av å være i urørt terreng er en av grunnverdiene til friluftslivet. Dette ødelegges av overdreven scooterbruk. Den støyer og lager merker i naturen. Når scooteren brukes til lek i fjellsidene er det svært egoistisk og meningsløst. Motorisert ferdsel i fjellet bør være for redningaksjoner, bevegelseshemmede og kanskje som hjelp til forvaltning av naturen. Vis hensyn og bruk fellene. Opplevelsen blir mye større uten scooteren.


 
 
staten fucker opp for seg selv
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hjemme er det scooter miljø. Før var det lovlig å kjøre på brøyta veier. Da holdt de fleste seg der mest mulig. Nå er det forbudt å kjøre på veien derfor kjører de bare i skogen. Der er staten sin skyld at det er så mye kjøring i skogen. I Sverige har man scooter løyper der det er kontrolerte forhold. Folk som har vedtatt de lovene skulle hatt ei pumphagle opp i kjeften så skulle man trekt av. Det fine er at det ikke blir noe gris for de har ikke noe mellom øra uansett. Desuten skal de frede litt av skogen min nå fordi det er så fint der det er så dumt. For ikke å prate om de som skal ha 70 i fartsgrense overalt. Det skulle vært offentlig henging av alle disse.

Ps: Gammern jeg tror jeg skal ta holde følge med deg på tur


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Registrerer en del lavpannede innlegg med innhold som at "de som er mot scooter bør skytes!" Jadda! Litt vel mye sniffing av totaktsbensin? Å tro at løyper eliminerer ulovlig kjøring er mer utopisk enn å tro på julenissen. I Norge har vi allemannsrett i naturen. En scooter i 100 km og 100 db på vei innover fjellet begrenser naturopplevelsen til de som ikke bruker scooter, for ikke å snakke om negativ miljøeffekt. Det hele koker vel ned til et spørsmål om egoisme. Er det din rett å bråke så mye du vil og ta deg til rette for at du skal komme deg dit du vil i naturen, eller skal hensynet til naturen settes først???


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Helt enig i mye av det du sier der, men du kan ikke være uenig i at det har blitt mer scooter kjøring i utmark etter at det ble forbudt å kjøre på veien. Hjemme har de brukt flere 100.000 kr på å leie helikopter å fly for å ta ulovlig scooterkjøring, men de tar ingen. Jeg vet ikke jeg men slike ting bråker og forurenser det også. Jeg tror heller ikke scooterløyper hadde fått slutt på all ulovlig scooterkjøring, men det kunne begrensa en del. Bestemuttern er foresten veldig glad for at vi lager scooterspor rundt der vi bor siden hun da får fine spor å gå på ski i. Jeg regner også med at du er enig at noen politikkere skulle det vært skuddpremie på.


Nei til fri SS ferdsel
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

punktum.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hvor går grensen for tilgjengelighet spør nå jeg. Og hvor mye er man villig til å tilrettelegge før det ødelegger opplevelsen? Hvis man synes det er greit å fylle opp fjellet med motorstøy og allverdens skrullinger for å gjøre opplevelsen tilgjengelig - hvilken opplevelse er man da ute etter? Hva slags offpiste er det når man kjører i kø? Når alle kan ta seg opp til ethvert fjell på hver sin scooter eller helikopter. Er det ikke like greit å bare bygge heiser på hvert et jævla fjell, ja og kanskje like godt preppe hele driten med det samme.


Vanskeleg å vere sakleg
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

er personleg sterkt i mot fri skuterferdsel i norsk skog og fjell. eg ser korleis dette må vere gøy men synest alikevel at det er noke jævla drit å bli forbikjørt av en skuter når eg slit meg fram per eiga maskin. dette er nok ikkje niko særleg godt argument og det einaste gode er at det ikkje er særleg miljø vennleg og det stinkar moped og fanskap av driten. eg kann unektleg snakke pisss om skuterar i timar, men kan heller ikkje nekte på at eg truleg hadde vore av motsatt oppfatning dersom eg hadde prøvd å blåse avgårde i 130 gjennom småskogen sjølv.

konklusjon viss vi forbyr dette kjøyretøyet fulstendig og samtidig likviderar samtlige men forkjærleik til det er vi kvitt problemet, ingen vil kunne friste oss til å meine det eine eller det andre.


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Er enig i det è sier og alt det der, men litt av problemet nå er at det er blitt forbudt å kjøre på vei. Da er det like greit å kjøre utenfor veien. Siden den ikke kan brukes på vei er det ingen som gidder å ha skilter. (ergo politiet kan ikke identifisere de som kjører ulovlig) Dette gir lovløse tilstander. Det er ikke lett for politiet som ikke kan håndtere en scooter i det hele tatt å følge en scooter med 140 hk. Så skal vi få litt orden på denne kjøringen må forhold legges tilrette. Tenk så perfekt om både ski og scooter entusiaster kunne bært frukter ut av et samspill. Se for deg scooter løype fra Oslo til Geilo( når det er nok snø. Da hadde mange reist på lengre turer fremfor å kjøre frem og til bake på et lite område. Det fungerer jo i Sverige samtidig som at mange reiser til Sverige for å gjøre dette


kjempeidè skifrik
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Storveies! Alle fjell mellom Oslo og Geilo kunne vært åpen for alle som liker motorsport, og skisport, og annen morro. Det kunne vært crossløyper for motorsykler og SUV, landingsstriper for småfly og helikopter, kiosker, bensinstasjondepot, heis til de vanskeligst tilgjengelige toppene, ja vi kunne også bygd tak over hele fjellheimen så kunne de som ikke liker å være ute når det er dårlig vær også fått være med Si fra når du har våknet og kravler ut av din egen lille verden.


Plass nok til alle!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det er så absolutt plass nok til alle interesser, bare man regulerer litt med hodet slik bl.a. svenskene har gjort. Eksempel: I Colorado har de avsatt store områder hvor man kan gjøre så mye scooter man bare gidder, men de har også enorme deler hvor motorisert ferdsel er forbudt. Og vet du hva? DETTE RESPEKTERES 100%!!!! Se bare på Vail Pass, hvor scooterkjøring er forbudt på den ene siden av veien, mens det er fullt lovlig på den andre siden. Resultatet er tusenvis av scootere i aksjon på den lovlige siden, og ikke ET ENESTE scooterspor på den andre siden. Der kan toppturfolka legge i vei i fred og ro uten å verken møte eller høre scootere. Det handler bare om å regulere enkelte områder, så er man kvitt all den ulovlige kjøringen. Sveitserne har gjort det samme med heliskiing og avsatt enkelte områder akkurat for dette formålet. Da vet nemlig toppturfolka at de kan risikere å høre et helikopter dersom de går akkurat der. Eller de kan få gå i fred og ro på en av de 7,1 millioner andre fjelltoppene ellers i landet. Det samme kunne vi ha gjort i Norge dersom myndighetene var litt smarte, men det sitter nok litt for mange venstreradikalere ved makta til at vi kan få til noe slikt enda. Tenk bare på Lyngen-halvøya som består av nesten 3000 kvadratkilometer solid og lite turvennlig granitt. 200 dekar til heliskiing og scooter, og 2800 dekar til toppturfolka. Og alle var strålende fornøyde. Bortsett fra de trangsynte mikrohjernene som fortsatt forlanger enerett på bruk av norsk natur, fortrinnsvis iført røde anorakker med DNT-logo.


Foreslår følgende
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Med utgangspunkt i forrige innlegg: Forsvarets skytefelt kan åpnes for scooterkjøring! Fritt fram, og en ekstra liten spiss på spenningen de dagene Den Kongelige Norske Bondehær leker med skytejernene sine!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det hadde vært fint om du kunne forskjell på entall og flertall. løype kontra løyper. rimelig stor forskjell Desuten kred til Rangle


scooterharryene føkker opp for seg selv!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det vil aldri i Norge komme på tale med fri motorisert ferdsel i utmark, så det e det lite poeng i å diskutere. Eg trur faktisk ikkje at de mest ihuga skuterharryan heller vil gå så langt. Normenns grunnverdi når det gjeld allemannsretten og det å gå i fred på fjellet, generelt naturvern etc, det står så uendelig sterkt i den norske folkesjela, og vil fortsatt være det. Så ?rangle? med flere; det e ingen vits å argumentere som dokker gjør. Det e litt trist at det som prege debatten i for stor grad, e at de mest ihuga motstanderan trur (eller bevisst bruke det i argumentasjon?) at å mjuke opp regelverket LITT betyr det samme som frislepp. Ofte, både på radio, TV og avise, høre man argumenta som; "vi vil ferdes i fred på fjellet", "vil ikke høre skuterbrøl og bensinlukt overalt hvor vi går", og alle skuterkjørere blir omdefinert som "pøbler og kriminelle som vil invadere det siste vi har av vill natur i Norge?. Det som det har vært snakk om, e ei oppmjuking av regelverket ang snødekte skogsveger slik B.J. nevner, samt at enkelte kommuna sør for Nordtroms og Finnmark, der det e geografisk mulig og lokalpolitisk vilje, kan få opprette ei isfiskeløype som et forsøksprosjekt over 2 år. Men dette blei stoppa i siste liten av Brende (va det te jul i fjor?) pga en storm av protesta spesielt fra naturvernbevegelsen og DNT. Synd at det blei slik, men dessverre forståelig. For på den annen side; kem og ka va det dem (naturverneran) så for seg når det egentlig i dette tilfellet va snakk om å jenke litt (eg gjentar: litt) på regelverket? Jo, dem ser for seg de som lage mest lyd i debatter, som skape store medieoppslag, som på ulovlig vis dundre forbi en turgåer på ski med et hørselsskadelig monster på 150 hk. ?B.J?, Skifreak og dokker andre som gir fan og kjøre kor dokker vil uansett; trur dokker at dokker tjene ?scooterfolkets sak?? Korsn i f.. skal dokker få motstanderan og politikere te å tru at dokker ska holde dokker te regelverket om dokker får ei løype å kjøre i når dokker ose av "gi faen"? Jiiisess. ?Kom igjen folkens, vi hate økonomistyringa her i landet, så nå tar vi på oss finlandshetten og drar i banken..så forstår dem sikkert at dem må endre politikken?!? ? herregud.. En ting e no heilt sekkert: dokker gjør det svært enkelt for sånne som rangle - og for så vidt det storefolkeflertall ? å argumentere mot endringe som dem sjøl i praksis ikkje noen gang vil merke. Vil bare gjøre oppmerksom på at her i Finnmark kor vi HAR mange lovlige skutertraseer, kan du likevel ferdes uforstyrra de fleste områdan i fjellheimen. Og lovverket e like strengt her oppe; holder du deg ikkje te skuterløypa så e det 5000 (eller va det 7?) te staten tvert. Det syns eg e heilt greit for frislepp e eg sterkt i mot ? men ikkje så bekymra for? Men mett hovedpoeng e: Skuter-harrya; dokker føkke opp for dokker sjøl!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Skryt tel ost førr reflektert innlegg. Eg trur du har heilt rett i at holdninga tel en del scooterbrukera e medvirkanes tel at mydigheiten (heldigvis, syns eg) e så restriktiv som dem e. Scooterharrya, som gjer fan, får stor oppmersomheit i media, og det e enkelt å se sporan etter dem i fjellsiden. Hvess scootermiljøet hadde vært meir "lovlydig", hadde det nok vorre lettar å lempa på reglan. En anna ting eg vil nevne e detta med "prøveprosjekt". Man opprette ei "prøveløypa", ser (kanskje) at det føre tel mykje ulovlig kjøring i området rundt løypa, og etter to år konstatere man at det va mislykka. Ka skjer då? Jo, alle som har brukt 110 000 på scooter fortsette å kjøre. Naturlig nok. Å trekke telbakers ei scooterløypa, blir som å prøve å forby TV. Dødfødt. Det e en vanskelig debatt, detta, men mange argumenta. Det eg veit, e at eg sette pris på stillheita i scooterfrie fjell. Den vil eg bevare.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Helt enig at det er mange som kjører scooter som er harry, men trøst deg med at de synes helt sikkert at du er harry. Jeg er enig i det at det er deilig med ro og stillhet på fjellet. At scooter folk kjører i skogen av protest pga. at det ikke er lov å kjøre noen steder.

Se på meg i mitt nærområdet er det blitt satt ned fartsgrenser på veien. Samtlige jeg kjenner til inkludert bestemuttern politi etc. synest dette er idiotisk. Jeg skal faen ikke bremse en kilometer på den strekningen pga at en eller annen intetanende dust mener det bør være lavere fartsgrense. Jeg kjenner sjåfører av større fartøyer som opplever mange flere nestenulykker på disse strekningene nå en før fordi folk synes det er latterlig å ligge bak og kjører dermed forbi uansett om det er litt uoversiktlig. Du skjønner det er noen som må ha en god sikkerhetsmargin på speedometeret for å være sikre på at de ikke bryter fartsgrensene. Og de glemmer at det er ca 10% missvisning på speedometeret. Den reele farten er ca 55 i 70 sona.

Gir vi scooter "veier" og friområder vil scooterfolk være fornøyde og glad for tilitten de vil være glad for at de har fått en løype og vil holde seg til den fordi de er redde for å miste den. Så klart er det et par som gir faen men de vil da forhåpentligvis bli utstøtt. Når man kjøpte en scooter for et par år siden betalte man veiavgift. Nå har det blitt forbudt å bruke den på veien. Bør de ikke få igjen pengene? Tenk å hatt en motorsykkel der du betaler en enorm avgift til staten når du kjøper den for at du skal kunne bruke den på veien så går det et år og det er forbudt. Hadde du ikke blitt forbanna da?

PS. Er litt treg til å skrive i blandt på grunn av at jeg bruker mye tid på Natur samfunn og miljø studiene mine


Dette er en "scooterharry":
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Han leve og ånde for skutern sin. Han kjøpe ny gromskuter hvert år. Han har aldri sett et par vanlige ski. Nesten garantert singel, dama eller kona orka ikkje meir og har rett og slett bare låst døra for godt mens han stod å mekka i garagen. Det like viktig for han å gå med merkeklær (- hans scootermerke) som det e for ei Bærumsklysa å gå med "Oakley". Han går i merkeklær (Scooterjakke) når han e på byen. Hvis du e så uheldig å si noe negativt om skuteren hans, så havne du på sykehus. Havne ofte i slagsmål på byen som følge av skuterkrangel. HANS skuter kjøre fortest, har raskest aks, går høgast opp i fjellsida, ser tøffest ut etc og alle som e uenig i det kan han rettmessig banke opp. I og med at det finns fleire skutermerka e dettan et vanlig skue på den lokale puben (mange folk i skuterklær som rettmessig banke opp hverandre). Han syns at alle politikere som e i mot skuter skal skytes. Jo meir ulovlig han kjøre, jo artigar e det. Hans syns det ska være tøffest (mest) mulig LYD av skuteren. Han stemme naturlig nok Frp. Har sannsynligvis så vidt klart å fullføre grunnskolen. Vil sannsynligvis ikkje klare å henge med i samtale hvis han ikkje høre ordet ?scooter?. Må starte monsteret hver dag utenom sesongen for å få sin daglige dose totaktssniff.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Æ sir det bære, æ bi lyn-hakke-førrbainna om æ ende opp som roadkill to mil ute i skauen. Da bi det smekk!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

...Hvordan for man Scooter ned igjen etter man har kjørt ned?



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå