Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tynning av skog i Hemsedal
#41902 17/11/2003 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Hemsedal har et vannvittig potensiale for skogskjøring, men i de fleste områdene er skogen i overkant tett. Foreslår herved å tynne skogen i f.ex tottenskogen og gummiskogen, slik at større områder blir kjørbart også med noe fart. Hva med å flytte horder av jordbærplukkende polakker opp til Hemsedal til sommers, slik at de flotte skogsområdene i dalen blir kjørbare. Alternativt kan det deles ut gratis kobberspiker ved bunnen av treseteren, og om 3 år blir skogen ganske så tynn.

More than words
OP Offline
More than words

skogen blir litt tett til tider ja, har sjølv køyrt på noken....Vi kunne jo ha brukt alle dei ardeindslegide i NOrge til noko lurt ved å le dei tyne skogen:)

More than words
OP Offline
More than words

Et lite tips, det er et poeng at skogen er så tett som den er nå. Jeg forstår lysten på å kjøre skog men hva vil tynning medføre? Flere ulykker, flere snøskred og flere dødsfall...

Er det ikke nok med et dødsfall i gummiskogen?

Skogen kan godt bli tynnere
More than words
OP Offline
More than words

Dumme argumenter....Skogen kan bli langt tynnere før det blir skredfare i skogen.

"Gummiskogskredulykken" gikk ikke i gummiskogen men over og til venstre for gummiskogen.

Ensete argumentet for ikke å tynne skogen er at det er en tung jobb som koster penger. Hva har skisenteret og gunneierene å tjene på det?

More than words
OP Offline
More than words

Skogen ble tynnet ut i sommer. Kjørte der med MAV i helgen..

More than words
OP Offline
More than words

I sommer var vi fire stykker som jobbet i to dager med motorsag og tynna ut mange bra linjer. Vi prata med grunneier å fikk tilatelse. Linja vi kan kjøre nå uten å måtte gjennom skog er over 1000 fallhøyde meter. Såklart toppen er over tregrensen.

More than words
OP Offline
More than words

Etter å ha kjørt flere turer i nydelig snø i litt for tett skog i helga støtter jeg 100 % opp om forslaget.Hvordan er stemningen for en skikkelig dugnad før neste sesong?Et spørsmål til dere som var ute i sommer: Etter å ha snakket med grunneier, måtte dere dra felte trær ned til veien, eller var det greit å bare samle opp i hauger?

More than words
OP Offline
More than words

Over 1000 høydemeter? I Hemsedal? Javel, men da bruker dere ikke heisen opp!

More than words
OP Offline
More than words

Det er ikke på hemsedal. Holder meg unna det gidder ikke stå i kø hele dagen for å kjøre voldtatt snø. Vet du hvem skisenter i norge som har høyest fallhøyde????

More than words
OP Offline
More than words

Vi lot det bare ligge. Vi tok ned kratt og ødelagte busker. Vi tok alt av blad busker fordi det er så bratt at det ikke lønner seg å ta det ut som ved, men det som kunne bli bra tømmer lot vi stå. vi passa på å få buskene helt ned til bakken så vi ikke risikerte å hekte om del ble lite snø

More than words
OP Offline
More than words

Er man smart så er det bare å høre med lokale skifolk i hvilken rettning i forhold til heisene i hemsdal det lønner seg å kjøre hvis du vil ungå tettskog.. Det er ikke noe pes å finne GODE offpiste løyper.. Var der nå i helgen.. Det var helt rått! MASSe pudder, ingen voldtatt snø etc.. Helt topp.. Kunne ikke fått det bedre så tidlig i sesongen.. For dere som har lyst til å bruke tiden deres på å hugge ned skogen: Dra til alpene.. Hemsedal har masse bra traseer for nysnø.. Let og spør! Hemsedal er den beste overall skibakken i Norge! Uten tvil!

latsabber og uvitende folk!
More than words
OP Offline
More than words

Tror noen her må ta seg et lite kurs før vinteren. Til en opplysning må skogen være så tett at man ikke kan kjøre i den for at den skal virke skredforebyggende...

dessuten er det mange steder man kan kjøre skog som ikke er for tett. Men til de stedene må man gå... og da får man stort sett kyndige folk dit. Hvis man rydder skogen ved skisentrene får du masse unge jyplinger som ikke vet noe om farene som lurer... Det er da ulykkene skjer. Ikke bare skredulykker, for som alle vet er trær er temmelig harde å møte i stor fart på ski...

More than words
OP Offline
More than words

Det er klart at tett skog hemmer skred mer enn mindre tett skog. Men å hevde at skogen må være ikke kjørbar for å stoppe skred er tull! Ett tre per femte meter er helt klart med på å redusere skredfaren. Forholdene på bakken er jo også viktig; litt småvekst hindrer skred ifht f.ex glatt fjell. Tottenskogen er f.ex ganske bratt, men også ganske lite skredutsatt pga skog og grunnforhold. Tror fortsatt den vil være ganske lite skredutsatt med betydelig færre trær.PS: Takk til dem som har ryddet traseer for egen maskin (jeg fant ikke disse i helgen). Regner uansett med at dere ikke sier nei til flere traseer i skogen.

More than words
OP Offline
More than words

Hvis du må ha uttynnet skog for å kjøre i skogen, har du ikke noe i skogen å gjøre ! Kom deg ut i pisten, kan tenke meg at du synes kuleløypa bør glattes ut av og til også. Spørsmål til deg Skifreak: Er det på nordsiden av "kløften" ?

More than words
OP Offline
More than words

NARVIK har et fall på 1272m, er nokså sikker på at det er mest i norge. Det har iallefall vært det de siste årene. og i nordnorge/narvik har de fjell, i motsetningen til på østlandet

More than words
OP Offline
More than words

har størst høydeforskjell mellom påstigningen på den nederste heisen og avstigningen av den øverste heisen

EN KANNE BENSIN!!
More than words
OP Offline
More than words

Det gjør nok susen for fin fin kjøring neste vinter.. gummi skogen er nok et fett område Å FYRE litt oppi.. Men tenk Fyrtikk alleen da... Det hadde blitt run det.. Fra ANALEN og bånn gass nedover uten et tre.. Hemsedal trenger en målrettet pyroman!!

More than words
OP Offline
More than words

Den er ikke på hemsedal. Vi har lagd den slik at bare vi når den. Grunnen til at vi lagde den var at vi har ei rå linje. Vi kjørte den før og da måtte vi gjennom noen kratt. Disse ha vi hugd ned. Nå kan vi kjøre hele linja uten noe klundring

Norefjell har 1010
More than words
OP Offline
More than words

Norefjell har 1010. Skal du ha mer en det på narvik er jeg redd du må gå litt. Går du litt på norefjell får du mer der også. De som påstår at puddersnøen i hemsedal lever lenge urørt tar feil. Jeg har vært endel på hemsedal selv. Enig at det ikke er så værst der, men jeg liker når det ikke er så mange og vi kan ha våre secret spots for oss selv

More than words
OP Offline
More than words

skjønte at det ikke var i Hemsedal. Mente "kløften" til høyre for den store stolheisen på Norefjell. Men skjønner godt at dere vil ha linjen for dere selv, så ikke svar smile

dårlige folk ass
More than words
OP Offline
More than words

Klarer dere ikke kjøre i skogen har dere ikke nok skills til å være der. Hugge skog fordi dere er dårlige på ski. Faen meg det dummeste jeg har hørt. Upp i funn dikkos.Skogen var der før dere, snobber.

Det går ikke på om man kan kjøre skog eller ikke..
More than words
OP Offline
More than words

Dere er veldig flinke som klarer å kjøre tett skog. Har selv kjørt i Tottenskogen i over 15 år nå (ehhhh begynner å bli gammel..), og jada det er mulig å finne linjer som er ok, men hadde det vært tynnet ut litt i skogen så hadde man kunne dratt på mer = enda mer morro.

More than words
OP Offline
More than words

Vet du hva et kratt er??????Det har absolutt ikke noe å si om du kan kjøre i tett skog eller ikke. Jeg har hatt skisponsor i flere år nå så da er jeg forhåpentlig ikke så dårlig. Jeg har pallplaseringer i x-sports arr. Det går på glede. Etterhvert har jeg blitt litt mer kresen. Når små buskene står med 50 cm mellomrom har det ikke noe å si hvor god du er på ski. Er det en 3-4 meter er det jo kult men det er ikke kratt!!!

snørrhovne møkkaunger..
More than words
OP Offline
More than words

Jeg var selvfølgelig 100% sikker på å få meldinger av typen; klarer du ikke å håndtere tett skog så hold deg i løypen etc, da jeg la inn denne meldingen. Hvor mange av dere som slenger med leppen kan med hånden på hjertet si at dere ikke syns det hadde vært bra med noe tynnere skog i tottenskogen?? Deler av denne er omtrent ufremkommelig: det blir bare 3-4 svinger, full stopp, kravling gjennom kratt, og så det samme en gang til. Eneste ulempen jeg kan se er at det kan komme for mange folk, men det skjer ikke hvis ikke man hugger hele skogen. Det hadde vært helt genialt hvis store deler av denne skogen hadde blitt kjørbar. Og hvis det kjørbare arealet øker, reduseres antall skikjørere per kjørbart areal. Problemet er vel bare å få det gjort.

More than words
OP Offline
More than words

Men vi er nok ikke gode nok på ski vi som ikke liker å kjøre 3-4 svinger kravle gjennom kratt for så å kjøre 3-4 svinger igjen

More than words
OP Offline
More than words

Jasså, så det var kratt det var snakk om. Det sto det ikke noe om. Det forskjell på å ta bort litt buskvekster å hugge skog. Det er forskjell på å barbere seg å hogge av seg hodet. Fint at dere klarer å modere dere litt. Skogen er faktisk ganske viktig for økosystemet nær tregrensen. Men det er langt fra poengplaseringer til friluftsliv.peac out!

More than words
OP Offline
More than words

Jeg er faktisk grunneier og jeg prioriterer ski foran skog. Jeg eide ikke der vi har hugd

More than words
OP Offline
More than words

Skogen var der før oss. Riktig nok. Betyr det at du er imot ethvert skianlegg som krever hogst for å lage traseer?

More than words
OP Offline
More than words

Nei, jeg er ikke mot det. Det jeg er imot, er at trær blir hugget unødvendig fordi noen vestkantsosser gjerne vil ut i skogen å kjøre, men de klarer det ikke fordi trærne står fornære hverandre. Da blir jeg forbanna. Skogskjøring er en egen frikjørings gren, og da sier det seg selv den foregår i skogen.. Her er det ikke kutting av kratt og denslags som det er snakk om. Tenk litt på dyra som bor der også, og ikke bare på deg selv.

Har litt problemer..
More than words
OP Offline
More than words

..med å skjønne holdningene dine, bekymra. Det er greit å lage 100 meter brede traseer i forbindelse med heisanlegg, men det er en økologisk katastrofe å tynne skog 100 meter ved siden av. Det går nok med noen barkebiller etc ved å tynne skogen, men jeg klarer ikke helt å føle meg som et miljøsvin av den grunn. Når det gjelder argumentet om skogskjøring som egen disiplin, så er jeg jo helt enig. Jeg ønsker å beholde skogen, men ikke så tett. Hvis du synes at tottenskogen er passe tett så blir jeg meget imponert. Men jeg er uansett redd du har et fåtall med deg; kan ikke tro annet enn at de fleste ville foretrekke tynnere skog. Og til ditt siste og mest saklige argument (om vestkantsosser) så har du nesten rett: Jeg er født og oppvokst omtrent så langt vest i landet som du kan komme, og foreldrene mine har sikkert en samlet inntekt som overstiger gjennomsnittet (mein gott!)

More than words
OP Offline
More than words

Du er rimelig trang i nøtta. merker at du ikke har brukt hjelm. Ja jeg kommer nok fra vaestkanen opp til fjelklet og for lov av grunneier å hogge som jeg vil .Tenk deg om før du skriver. Desuten vedder jeg skia mine på at jeg skal kveste deg i skogskjøring for det er det jeg har gjort hele livet. Desuten tenk på dyrene er du klar over hvor dumt det høres ut faen er du i grean peace. Faen det er ikke prat om å felle hele nordmarka her. Går du ut slik når grunneieren i område hugger. JA MEN TENK PÅ DYRENE. Sorry folk som tenker så kort er det synd på du bør søke hjelp

åååååååååååå, så sinna!
More than words
OP Offline
More than words

Nå er det andre med aggresjonsproblemer som bør søke hjelp virker det som. Selfølgelig går det utover ett helt økosystem. Grunneiere som hugger skogen gjør det stort sett for å selge tømmer som er næringsvvei. Dessuten pleier de ofte å plante ny skog der de hugger. Hva har greenpeace med saken å gjøre? ikke bare er dere tullinger uten økologisk forståelse, dere er fulle av forutintatte holdninger også. Sjærp dere og tenk litt på dyra.

Når skal dette ende?
More than words
OP Offline
More than words

Tynning av skog ødelegger i utgangspunktet svært lite i et økosystem. Det som kan fortyrre/ødelegge et økosysetem er storstilt flatehogst. Da kan det gå utover de dyrearter som er stedsbundne. Eks sturfugl. Tynning av skog opp mot tregrensa har svært lite å si for dyrelivet, så lenge man begrenser seg og ikke tar alt. Det er vel ikke det man har tenkt i dette tilfellet. Det som kan forstyrre økosystemet er gjentatte forstyrrelser av dyrelivet. Nå tror ikke jeg at Tottenskogen inneholder all verdens dyreliv, noen ryper, en og annen hare og noen småfugler kan det vel dreie seg om. Et stort antall skikjørere kan forstyrre dyra, men da på tider av året da hverken ryper har reir eller haren har unger. Fra mai til oktober er det rimelig stille og rolig i Tottenskogen. Men tynnere skog = flere skikjørere = flere forstyrrelser. Økologisk sett taper man utrolig lite på å tynne. Det er ikke snakk om et enormt område, og det er ikke snakk om omfattende inngrep som gjør at man får steinar lem eller kurt oddekalv på nakken. Diskusjonen burde heller være mer av filosofisk art, eks, skal man tilrettelegge naturen for offpistekjøring, eller går offpistekjøring ut på å kjøre der det går an. Og går det ikke an får man kjøre et annet sted.

Folosofisk sett....
More than words
OP Offline
More than words

....så tar jeg HEIS til toppen av skiANLEGGET. Synes da rent filosofisk sett at det er helt greit å tilrettelegge for god skogskjøring. Det er patetisk å mase om at men må "bevare" skogen i skianlegg som Hemsedal og Norefjell. Klart vi skal ta vare på fjellets egenart, men når vi først har noen få brukbare skiANLEGG i Norge så kan vi vel i det minste gjøre dem så bra som mulig. Problemet er ikke miljømessig eller filosofisk, problemet er at kapetalistsvina som eier anleggene gir beng i om "eliten" synes det er bra kjøring. Når det er sagt så synes jeg det viktigste må være å først fjærne de stokkene som ligger vannrett og som jeg har hekta i et par ganger for mye. Dernest så mener jeg at Norefjell har større potensiale for tynning av skog enn det Hemsedal har. For ikke å snakke om Wyller der det alikevel hogges i nærområdene.

More than words
OP Offline
More than words

Planting av skog er jo som kjent veldig miljøvennlig(f.eks de kvelende, halvdøde granskogene på vestlandet), og ikke utelukkende et økonomisk spørsmål...Det blir mer og mer kratt i høyfjellet pga varmere klima, og litt tynning i tett bjørkekratt er ingen krise.

Invister i Geiter!
More than words
OP Offline
More than words

Så lenge det ikke invisteres i større geiteflokker hverken på Norefjell eller i Hemsedal eller tryvannshøgda og Ringeriksflaka, så gjør de som skigærningene med øks og sag en stor insats for kulturlandskapet. Se f.eks artikkelen o hvordan Norge gror igjen i siste nummer av Fjell og Vidde (nr.6-2003, side 50)!

More than words
OP Offline
More than words

Hvis et område er potensielt for stor skredfare ville nærmest skogen bli røsket opp og bli jevnet med jorden. Der det er skog er det forholdsvis liten skred fare!! så det er av liten betydning at man tynner ut skogen. Det er iallefall min menig!! Det er for mange ski steder som er overgrod av busk og trær. Kansje det er fordi mange grunneiere og bønder ikke gidder å drive komersielt tømmer hogst eller vedhogst forde de tjener nok penger på ski turisme. Og kansje forde det ikke tar seg bra ut for tyske turister at skogen ser herjet ut:) Det finnes nok av trær i Norge!!

Takk til Skifreak
More than words
OP Offline
More than words

Kjære Skifreak, takk for innsatsen. Nå håper vi på masse snø og gleder oss til å komme til Norefjell. Jeg kjenner også trangen til å røpe hvor vi har vært å jobbet i skauen. Det er jo hyggelig å dele godene, men løssnø er det nok litt for stor knapphet på i våre landsdeler. Dessuten føler jeg en slags taushetsplikt overfor mine kolleger. Håper ikke du får for mye pepper av dine.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå