Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vinterkite for nybegynner
#3239 11/08/2016 10:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

Er veldig interrisert i og begynne og kite på ski, men har aldri gjort det før, lurer på hva man trenger av utstyr. jeg har et par dynastastar cham 107 med et par dynafith beast 16, som jeg har forstott passe bra til kiting. Er interesert i og finne resten av utstyre jeg trenger, tar gjerne imot tips og råd :-)

Re: Vinterkite for nybegynner
Håkon Hansen #3240 13/08/2016 9:27 PM
Entusiast
Entusiast

Hei...

Di skiene og bindingene du har mener jeg er mer enn bra nok til kiting ;-)

Det finnes i hovedsak 2 typer slags kiter som egner seg for nybegynnere... Det er Foilkite som har luftlommer i konstruksjonen/kiten..... På sett og vis lignende paraglider eller fallskjerm....

Den andre typen er "tubekite".... Der en pumper opp luftlommer/pølser som holder strukturen i kiten utspent i mer eller mindre pen buet form, men krever litt annen teknikk ang. launching av kite opp og ned....

Det anbefales å IKKE kjøpe kiter eldre enn 2012..... Siden kiter fra 2012 og fram til i dag har et veldig moderne, tryggere og sikrere line/styresystem samt kikkerhet ved utløsning av Quickleach/nødutløsning av linene som gjør at kiten mister kraften ved evt uhell som skulle oppstå plutselig ;-)

* Altså Foilkite på ca 7-9 kvm, eller Tubekite på ca 9-13,5 kvm alt etter hvor tung en er... Selv er jeg rundt 100 kg og har hatt foilkiter på 7 og 8 kvm.... og Tubekiter på 12 og 13,5 kvm

* Sitte eller hofte trapes med evt sikkerhets leash/line som sikkert følger med ved kjøp av kite i mange tilfeller ;-).....

Vindstyrker jeg kiter i på vinteren er per i dag både med tube og foil kiter fra rundt 3-4 m/s til rundt max 8-9 m/s med Tubekiten jeg bruker pr i dag (Core XR4 13,5 kvm 2015 modell).

Priser på brukte kiter fra tidligst 2012 har jeg ikke oversikt over siden jeg kjøpte meg ny i fjor, men vil anta en brukt kite tube, eller foil ligger på fra rundt 4-5000,- og oppover..

Meld deg inn på kiteforum på FB... der kommer mye info om hvor folk skal kite på vinteren over hele landet som det er kitespotter på!

... Er det ellers noe du lurer på ang. priser på kitekurs, så bare send meg en melding enten via Friflyt, eller helst via FB!..

Kitekurs er sterkt å anbefale siden en da lærer seg trygge og riktige kiteteknikker med en gang!!!

Hilsen Øyvind Risnes

Vestfossen

Re: Vinterkite for nybegynner
Håkon Hansen #3241 18/08/2016 2:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for superbra svar ?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå