Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3
Helikopter i Lyngen
#32241 15/03/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Det er fantastisk trist og se at virkelighetsfjerne byråkrater faktisk nekter amerikanerne å flye noen skarve helikopterløft i løpet av noen få dager i Lyngen. I et land og en landsdel hvor vi trenger all positiv markedsføring sårt, presterer man faktisk å takke nei til gratis og effektfull norgesreklame som neppe har noen negativ miljøeffekt overhodet. Og argumentet er en fullstendig misforstått ide om at dette har noe med heliskiing å gjøre. Prinsipprytteri, mangel på virkelighetsforståelse og mangel på kunnskap. Huff, huff, hufff....

More than words
OP Offline
More than words

Støtter meg til dette innlegget.Lyngen-segmentet er vel det fineste i hele focused.

More than words
OP Offline
More than words

Tror ikke man finner mennesker som er mere opptatt av miljø og bevaring av naturen , og områder som lyngsalpene, en frikjøringsentusiaster. Belastningen på disse områdene er minimale, det er jo ikke akurat charter trafikk dem skal drive med.

More than words
OP Offline
More than words

Folk kommer fra USA for å lage en film som får masse oppmerksomhet og distribusjon worldwide, bedre markedsføring av dette området som turområde finnes knapt! Gratis markedsføring som det vil koste usannsynlig mye å erstatte med annonsering etc. Ære være miljøvern, men dette er fullstendig ute!!!

Fylkeskommunen...
More than words
OP Offline
More than words

..produserer jo bare byråkrati big time! 20 helikopterløft på 5 dager nektes!!!!!!!!!!!!! Se på riksgrensen der de virkelig har kommers heliskiing, hvor mye skade har det gjort på miljøet, og hvor mye vil disse stakkars 20 løfta gjøre...

More than words
OP Offline
More than words

Godt prinsipp.

Malplassert i høve livførselen vår.

For noe tull!!!!!
More than words
OP Offline
More than words

Er er tull hele pakka! De kommer jo som sagt ovenfor, helt fra Amerika!!! Kjipe greier når dem ikke får lov til å dra opp med helikopter for å filme der! Norge burde jo egentlig være glad for fri reklame som det!

More than words
OP Offline
More than words

Kan ikke se at de siste årenes opptak fra Nord Norge har skapt den store interessen for området de siste årene. Kanskje det ikke funker så mye som reklame som dere tror? Kanskje det bare er noen egoistiske filmfolk som er for late til å tråkke opp som alle oss andre?

Jeg skjønner ikke helt hva som er så problematisk med at prinsipper ikke brytes. Kanskje jeg bare er misunnelig men jeg forstår ikke hvorfor Matchstick skulle få lov når ingen andre gjør det. Et fredet område er et fredet område. Punktum

More than words
OP Offline
More than words

tp, Lyngen har de siste årene fått fyldig omtale i en rekke internasjonale skimagasiner. Hvor mange utenfor lokalområdet hadde hørt om området for 10 år siden??? Jeg tipper Seth Morrisons backflip fra i fjor har bidratt mer til å gjøre Lyngen kjent internasjonalt og nasjonalt enn noen annet de siste årene. Det skaper neppe de store hordene av skiturister på kort sikt, men alle monner drar, og der oppe bør all drahjelp tas mot med takk! Det er en mager trøst å sitte der oppe med et fredet og uberørt område hvis manglende næringsgrunnlag fører til fraflytting. Da kan fylkeskommunen sitte der med prinsippene sine...

More than words
OP Offline
More than words

En bedriten jævel i grå dress med møkkete kaffekopp og lavt lønnstrinn kommer på den idiotiske langt inn i helvete latterlige tanken om å forby disp mens han sitter og driter. Trist.

Hvem skal vi klage til?
More than words
OP Offline
More than words

Jeg får gåsehud og tårer i øynene når Seth Morrison og de andre heltene med ærefrykt i stemmen forteller om det å få lov til å oppleve de norske fjellene i Lyngen.

Norge nevnes utallige ganger i Focused og Ski Movie filmene, og plasseres utvilsomt på kartet for millioner av ungdommer fra USA til Japan. Dette er ikke bare god norgesreklame, men kan bidra til å åpne øynene for - nettopp naturvern, worldwide.

Artikkelen i Aftenposten igår gjør meg virkelig trist! Hvem skal vi skrive til for å utrykke våre føleleser? Har disse folka sett filmene?

Noen må da kunne gjøre noe?
More than words
OP Offline
More than words

Det må da finnes noen på et høyere politisk nivå som kan ta action og sørge for å rette opp denne hårreisende tabben???? Snakk om molboholdninger!!! PS! Er ikke tilhenger av kommers heliskiing, og er def pro miljøvern, men dette dreier seg om noe helt annet!

More than words
OP Offline
More than words

9 mann på vei for å gjøre gratis norgesreklame i superklassen blir stoppet i siste liten av trege saksbehandlere som ikke har peil!!! Det er en skandale det!!!! Drit i vedtaket og kjør løpet!!!

More than words
OP Offline
More than words

Her finnes fylkesmannen og hans medsammensvorne på nett:http://www.fylkesmannen.no/troms/

For de som ikke har lest artikkelen i Aftenposten finnes den her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=753036

Amtmannens lakeier
More than words
OP Offline
More than words

Uten at jeg vet hele begrunnelsen for fylkemannens avslag på denne søknaden, tror jeg at mye bunner ut i lite kunnskap om frikjøring og den enorme interessen dette har over hele verden. Den jevne holdning lokalt er at dette er galskap og blir sett på som "stor verdens" innrykk i trygge bygdesamfunn, med fjellbruk som ingen har sett maken til. Så spør de seg om hensikten, og svaret de kommer frem til er at dette ikke har noen rasjonell forklaring, men er utløp for ungdommelig dumdristighet. Men jeg tror ikke den jevne lyngsværring har noe i mot den reklame effekten dette gir. Så deres konklusjon blir avmålt og uten sterke meninger. Når det gjelder amtmannens lakeier (fylkesmannes miljøavdeling) er situasjonen en annen når det gjelder bruk av helikopter. De tar sansynligvis en besluttning i grenseland når de sier at det ikke er lov med skikjøring fra helikopter noe sted i norge, og umiddelbart overfører dette til det teamet som skal lage en film om skikjøring. Jeg spør meg; hvis det skulle blitt laget en film sommertid, som dreier seg om gammel samisk kultur, og reinens vandringsveier på lyngenhalvøya. Og hatt behov for å filme fra diverse locations inne i massivet, ville da amtmannen gått i mot dette? Veldig neppe. Hva gjenstår da? Jeg tror at det befinner seg betydelig med uvilje mot denne moderne bruken av alpemassivet, dette bunner ut i mangel på kunnskap og kjepphestrytteri. Kunnskapen kan man alltids gjøre noe med, men å få skrivebordakrobater med bommulsfrakken sydd inn i subcutis til endre holdning for slike aktiviter, er nok like vanskelig som å vinne i Joker Nord.Konklusjonen er nok desverre at lokalbefolkningen og filmteamet blir overkjørt pga private holdninger hos amtmannen. Vel, jeg har ikke hatt noen sterke meninger om fylkesmenn og deres virke tidligere. Men nå ser jeg at deres godt betalte jobber er til hinder og ikke til gavn for den befolkningen de er satt til å betjene.

Lokalt selvstyre og råderett!!

Ordførere gi gass!
More than words
OP Offline
More than words

To oppegående ordførere kommer med sine klare anbefalinger og så kommer en paragrafrytter fra Fylkeskommunen og overstyrer dette fordi han har misforstått totalt hva dette dreier seg om! Håper disse ordførerne trøkker på maks for å sette lys på galskapen.

Send en mail til Dusten
More than words
OP Offline
More than words

Gå inn på hjemmesiden hans send han en mail å tru han på livet. Forklar han hvor dum han er i hodet. Og si at du pulte dattera has i går

ikke gjør det...
More than words
OP Offline
More than words

Da kommer dere i avisa. Ingen har bruk for hjelp av umodne fjortiser som tror de hjelper en god sak ved å true noen på livet eller pule fylkesmannens døtre. Det er ulovlig med heliskiing i norge, selv om det er f.eks er mulig å gjøre unntak hvis det er fornuftig. Det er det kanskje i dette tilfellet. Det er jo bare snakk om å lage en film, ikke starte heliløft på komersiell basis.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg klarte i utgangspunktet ikke å hisse meg spesielt opp over denne saken, men etter å ha lest brevet fra fylkesmannen til kommunene blir jeg forbanna. Sjelden har jeg sett maken til sneversynt regelrytteri:

http://www.fylkesmannen.no/digimaker/documents/Utsettelse_Freeride_xJOTgZ19023de.doc

Det finnes masse muligheter til å gi dispensasjon. Se bare hva Miljøverndepartementet sier om saken;

"Det har vært reist spørsmål om helikoptertransport ved særskilte sportsarrangementer, som for eksempel ?Ekstremsportveko på Voss?, rammes av dette forbudet. Så lenge et slikt arrangement er av kortvarig karakter med oppvisning/konkurranse for et begrenset antall deltakere som primært innhold, og dermed ikke fremstår som ledd i et turopplegg, jf heliskiingsforskriften, er departementet av den oppfatning at motorferdselsloven § 6 åpner en mulighet for tillatelse til helikoptertransport."

Til tross for dette klarer altså Fylkesmannen å fortolke seg dithen at det IKKE er anledning til å bruke helikopter til dette spesielle formålet. Men dette er bare en masse juss-onani, mens dårlig skjult motvilje mot aktiviteten skinner igjennom som det egentlige motivet.

Det verste er at dette vedtaket gjøres mens gutta som skal filme sitter på flyet. Hvis man først skulle sette ned foten kunne man ihvertfall hatt anstendighet nok til å gjøre det slik at de som skal filme får tid til å gjøre om sine planer etc etc. Faen for en kuk!

Foreslår en ting:
More than words
OP Offline
More than words

La oss spa opp noen mailadresser til de berørte partene og send sakelige og beharskete motsvar til vedtaket. Hva med en folkeaksjon for skifilming i Norge.

Disse filmene gjør faktisk at det kommer amerikanere til nord-norge til tross for at det ikke finnes en eneste heis. Det at folk kommer 1000vis av kilometer for å se de vakkere lyngsalpene bør vel være godt nok for å fatte et vedtak om filming.

Til dem som ønsker å gi en kommentar;
More than words
OP Offline
More than words

Her er mailadressen til saksbehandler per olav akselsen:poa@fm-tr.stat.noKanskje en kopi til det generelle postmottaket for fylkesmannen i troms også kunne være på sin plass:postmottak@fm-tr.stat.no

Bare send i vei, jeg har alt gjort det.

More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor ønsker du å reklamere for dama di? Vil du selge dama di eller ha hu for deg selv? Er det noen penger å tjene på det, eller blir hu bare slarkete i musa slik at du får en dårligere opplevelse når det er din tur å kjøre?

tenk på det.

Der demokratiet feiler
More than words
OP Offline
More than words

Vet ikke hvilken utdannelse som kreves for å forvalte lovverket på denne måten, men etter å ha lest igjennom vedtaket til byråkraten, ser jeg for meg ett tungt byråkratisk og akademisk snitt på vedkommedes ballast. Der rommer det ikke for å virkelig lytte på hva lokaldemokratiet sier. I dette tilfellet har kommunene Balsfjord og Lyngen sagt ja til søknaden fra filmteamet, mens Tromsø kommune sa nei. Det er greit, slik bør lokalressursene forvaltes. Men i avslaget tar byråkraten avslaget fra Tromsø til sin inntekt og utsetter ett endelig vedtak, i stede for å lytte til de som bor i området - og dermed tillate filming i Balsfjord og Lyngen... Men, nei i dette tillfelle overkjører en blyantspisser uten politisk makt, faktisk lokaldemokratiet på en slik måte at man undres på om byråkraten er ansatt for eller mot folket.

Problemet her ligger nok i at de som blir ansatt i slike stillinger har deler av bakgrunnen sin i å ligge på kne å studere meitemarkens ville vandringer, knekke bark og måle gråstein. Dette borger for tradisjonell bruk av naturen. Derfor blir det lett at selv grå skrivebordsturnere kan fortolke regelverk og unngå å bruke skjønn etter sin personlige overbevisning. Dermed blir byråkratens tastatur benyttet politisk, og politikerene i kommunene overkjørt.

Enig i å sende mail til ovennevte byråkrat, men bruk nåså-språk. Det skjønner de.

Lokal råderett og forvaltning

Miljøvernminister Børge Brende
More than words
OP Offline
More than words

Virker jo som en fornuftig fyr, er det ikke bedre å få tak i hans mailadresse......

More than words
OP Offline
More than words

En god ide å sende e-post til sjefen sjøl. Men det kan være like lurt å sende til lederen i energi- og miljøkomiteen. Tipper disse folka har noen som siler posten deres, så dersom dere skal ha noe håp om å bli hørt, oppfordrer jeg folk til å være saklige.Brende: miljovernministeren@md.dep.noLeder i Stortinget energi- og miljøkomitè :bror-yngve.rahm@stortinget.no

apropos argumenter
More than words
OP Offline
More than words

1. regelverket er ikke endret i forhold til tidligere år.

2. heliskiing for hvem-som-helst var tillat i røldal tidligere denne sesongen, med begrunnelse i filming i reklameøyemed.

3. var det ikke nettopp heliskiing også i sauda?

4. tromsø: et planlagt ol vil vel sannsynligvis ha større miljøeffekt i fjellet enn 20 helikopterlandinger i lyngen?

5. bør det ikke være en ensartet tolkning av dette regelverket? en praksis er tross alt etablert, og praksis inngår som en av bestandelene i begrepet "gjeldende rett" som man i juridiske vurderinger skal ta hensyn til

go matchstick!

og er det noe problem
More than words
OP Offline
More than words

man virkelig burde ta opp når det gjelder motorferdsel i utmark, så vil jeg tro at terrrengsykkel/atv-kjøringen på finnmarksvidda er mange, mange hakk verre... der får man disp stort sett bare man ber om det, de fleste bruker samme begrunnelse uten at formålet nødvendigvis er noe annet enn rekreasjon!

skjerpings, ja heli i lyngen denne gangen.

More than words
OP Offline
More than words

Hvis man klarer å fjerne all aktivitet i dette området, vil man kanskje klare å bidra til at fraflyttingen blir 100%. Da vil rype, rein, spurv, etc. etc. , få være helt i fred. Da har vi virkelig fått til en fredning av området, så kanskje fylkesmannen er inne på en genial strategi her!!!

Ang. naturvern i Troms
More than words
OP Offline
More than words

Var selv i militæret i Troms, og så Lyngsalpene både fra beltevogn og fra lufta i Hercules og helikopter. Skulle tro Fylkesmannen og hans multeplukkende stab av scooterkjørende jaktkompiser hadde annet å bekymre seg om enn 20 løft fra ett filmselskap!

Militæret sprer diesel, parafin, fosfor og ikke minst støy over hele Nord-Norge daglig, året rundt! I disse dager pågår øvelsen Joint Winter: Totalt deltar ca 8500 personer på øvelsen. I tillegg benyttes ca 30 jagerfly, 50 helikoptre,10 transport- og overvåkningsfly, 30 marinefartøy og et betydelig antall kjøretøyer. (1000-talls)

Noe nytt fra Fylkesmannen forresten, eller har han gått under jorda?

Slenger inn en liten tanke
More than words
OP Offline
More than words

Ser det er mange som komenterer reklame biten av ett sånt filmprosjekt. Å den er jeg enig i den må være bra, men hva for reklame sendes ut??? Jo at du har ett enormt vildt fjellområde med utrolig mange bra muligheter for skikjøring, og at man kan komme seg opp meg helikopter. Mulig jeg er litt naiv, men jeg tror ikke det er så mange ungdromer fra amerika og japan som vil dra til lyngen om de ikke får heli løft opp på toppen.

De ser filmen, tar ett par telefoner og reiser heller andre steder der de slipper å gå opp på!

Om de fårt tilatelse til 20 løft, så kommer det to gjenger til neste år og skal har 20 løft hver, osv. Dette vil skape ett stort press! Husk dette er ikke noe de lokale politikerne kan bestemme selv, forbudet mot motorisert ferdsel i utmark er ett viktig pinsipp i norsk friluftslivs lovgivning.Er jeg helt på bærtur her eller?

More than words
OP Offline
More than words

For det første, slutt med orddeling! For det andre, Lyngen er drømmen om det gode liv i fjellene med ski på beina. Drøm selger. Vi reiser jo sørover til Alpene.

Jepp Andi, du er på bærtur!
More than words
OP Offline
More than words

1. Lyngen bli ihvertfall kjent som et fantastisk område, og de siste årene har vi faktisk sett at det kommer folk fra andre steder av norge/verden for å gå toppturer. Selv om det ikke er kø der opp, er det et bidrag - og alle monner drar! 2. Dette vil ikke skape et stort press for ordinær heliskiing, for der er reglene klare. Det er ikke det prinsippet vi diskuterer her. 3. Det eneste prinsippet man bør følge er prinisppet om sunn fornuft!

Godt poeng, sjanten!
More than words
OP Offline
More than words

Landsdelen er oversvømt av helikoptre, jagerrfly, kjøretøyer båter og soldater - og her dreier det seg ikke om sporløs ferdsel! Men 20 løft med helikpter som ikke etterlater annet enn skispor - det blir for drøyt.........

Ingen gammel mann...
More than words
OP Offline
More than words

Jeg mistenkte saksbehandleren i saken for å være en veldig gammel mann - men han er bare 40. Antakelig så han et klipp fra filmen Focused og måtte skru av fordi han ikke likte musikken. Noe galt er det hvertfall!

Ikke ett vondt ord om nordlendinger, jeg er sikker på at det finnes mange av den gode sorten her! Men enhver som har møtt på en skikkelig sneversynt, rasistisk nordlening med snøscooterfetisj - vet hva vi kan ha med å gjøre... Fargerike amerikanere og hip hop musikk går ikke akkurat rett hjem der i gården! Synd at slike fordommer får fritt utløp på denne måten, et skudd i baugen for demokratiet.

Driver dere sport eller reklamemakeri?
More than words
OP Offline
More than words

Bruk vettet. Filminga er reklame på falskt grunnlag. Reklameeffekten er ikke kjent utenfor deres eget miljø. Navlebeskuere! Et påtrykk fra en samlet gjeng med heliskiere verden over bare understreker hvor viktig det er at ikke Lyngen oversvømmes av dere. Historien kjenner dere ikke: men fakta er at Lyngsalpene er kjent verden over i 100 år. Lokalbefolkning bruker områdene flittig. Tur- og fjellsportfolk fra hele verden besøker området nettopp fordi det skiller seg ut uten heiser, skuter og helikopter.Kom igjen: Gå opp - nyt det!Hilsen

Skjønner fortsatt ikke hva folk vil
More than words
OP Offline
More than words

Er det så innmarig viktig med utlendinger i Nord Norge? (Som ikke kommer uansett som Andi sier når de finner ut at det ikke er lov med heliskiing) Hvis det er så flott der oppe hvorfor er ikke det flere av dere der oppe? Jeg tipper at mange av dere som virker så engasjert aldri har vært der eller har konkrete planer om å dra dit. Den beste reklame er neppe en ny skifilm men heller at folk som har vært der inspirerer andre til å dra dit.

Det høres ut som folk er mer skuffet fordi heltene deres ikke får laget en film. Kom dere ut og filme selv, eller enda bedre kom dere ut og kjøre ski. Slutt å være så egoistisk som heltene dine som tror at lover og regler ikke gjelder dem.

Jeg var i Lyngen i påsken for et par år tilbake og kan ikke si at jeg la merk til særlig støyforurensing som mange påstår fra militærfly, osv. Men om jeg hadde vært der og sett at et filmteam fikk gjøre som de ville på de toppene jeg skulle tråkke opp ville jeg blitt ganske så skuffet. Som jeg antydet tidligere. Det er ingen som stopper Matchstick fra å filme, bare fra å bruke forbudte transportmidler.

More than words
OP Offline
More than words

Det er ett prinsipp! Hvis vi først tillater bruk av heliskiing i Norge kan det fort ta av, og det vil vi ikke! Hva betyr noen skarve skifilmer i den store sammenhengen!? Missforstå meg rett, jeg ser mye skifilmer jeg...men ser ikke noe galt i at vi nekter dem å fly helikopter i Lyngen!

Neida, det er ikke så viktig....
More than words
OP Offline
More than words

...med utlendinger i nordnorge, eller norge for den saks skyld, i det hele tatt! Det er bare det at det er ønskelig å opprettholde bosetning andre plasser enn i oslogryta, og da må man ha noe å leve av. Turistnæringen er en av mulighetene dette landet har, og norsk turistråd oa bruker mye peng på å markedsføre norsk natur. Markedfsøringen gjennom filmer som f.eks. Focused er gratis og effektfull. Jeg har ikke sett noen i disse innleggene som har talt for å åpne for heliskiing i lyngen - det er ikke det det står om.

More than words
OP Offline
More than words

Helt enig. Og jeg tror det er på tide med en presisering: det er IKKE heliskiing det er søkt om. Heliskiing er KOMERSIELL (noen som skjønner hva det innebærer?) helikopterbasert skikjøring for alle som har penger til å betale for det. MSP er ikke alle, og de har faktisk til hensikt å vise fram Lyngen til andre enn de som vanligvis går felle turer, kæm veit kanskje det bidrar til nyfrelste felleentusiaster?

More than words
OP Offline
More than words

Lyngen har vært kjent blandt en meget hard kjerne av klatere og fjellsportentusiaster lenge. Men de siste årene har Lyngen blitt kjent blandt langt flere, og helt andre grupper mennesker - først og fremst gjennom skifilmer og magasiner. Er det bra, eller er det ikke bra????

Side 1 av 3 1 2 3

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå