Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
look!!!!
#27094 19/07/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

hei noen som har landa bakpå med look bindinger??? he he det er et helvete!! jævla dildo-binding....

More than words
OP Offline
More than words

Aldri hørt at noen har fått den i baken, selv ikke jeg. Fortell meg hemligheten, hvordan får du det til ?

More than words
OP Offline
More than words

ingen hokus-pokus bare land helt bakpå (nesten tryn) så får du den godt oppi.... men de er jo kule å se på da....

More than words
OP Offline
More than words

ALDRI VÆRT NOE PROBLEM

More than words
OP Offline
More than words

HA en venn som har landa flere ganger bakpå en rossignol bindinger. De har den samme dildo greiene som look. Så det går fint å lande bakpå de.

look og rossingnol
More than words
OP Offline
More than words

Look lages av RossingnolEr akkurat samme bakbinding på Look som på RossingnolRossingnol lager ett merke til også som de bruker frembindingen av pga at den er bedre enn Look sin.Er mest hype at look skal være så sinnsykt bra freeride binding.

More than words
OP Offline
More than words

sant det, look svikter om man tar i litt hardt!

More than words
OP Offline
More than words

Look ZRS 18 har aldri sviktet, hvorfor brukes denne bindingen i WC ?

Look Racing til Frikjøring..
More than words
OP Offline
More than words

De er ok til frikjøring og topptur fordi de er mye lettere en tilsvarende racing bind som går til mellom 16 og 18 på din skalaen, men allikevell solide!!

More than words
OP Offline
More than words

Har look pivot 12 den er litt vel slækk til Jibbing.....Splintetn som vipper ned stopperne er litt spinkel så du ødlegger fort noen stoppere i sesongen,Ellers er de veldig bra!Skal du ha look noe som jeg hvertfall sverger til må du ha en gradert look binding de tåler mme mere pluss at skrue hullene er mye bedre en på de vanlige pivot bindingene.....Mange som sliter med dårlig skru feste i dem....

More than words
OP Offline
More than words

Kjøp Salomon 914 så slipper du alle problemene. Sloide smm f... , eneste minus er litt høy vekt.

det er jo det som er digg med look
More than words
OP Offline
More than words

at de sklir rett oppi istedenfor å lage store blåmerker på siden av rasshølet eller på rompeballene..

More than words
OP Offline
More than words

Har hatt en del uheldige opplevelser med disse bindingene, platen bakbindingen sitter på knekker!!!! De er desuten alt for lite vridningsstive, noe man merker godt når man skal kjøre skjærende svinger med brede ski på hardt underlag!! Denne mykheten resulterer i en del utløsninger i situasjoner da de burde holdt, selv om de er skrudd i bunn!! 916 Racing bindingen dermot er langt bedre, men litt tung, denne løser ikke ut på 10 der 914 løser ut på 14.... Tyrollia racing er også bra, men litt tung.. Prøver nå Look p18 Race, den er lettere og stiv nok, greit når man skal gå toppturer og storfjells jibbe....

More than words
OP Offline
More than words

Er det Look som lager Rossignol eller er det Rossignol som lager Look?

Rssignol bestiller bind hos look!!
More than words
OP Offline
More than words

Look er en klassisk bindingsprodusent som har laget pivot bindinger i snart 20 år!! Vet ikke hvem som er eier av fabrikken, men det er look som produserer bak-bind til Rossignol!!

Ess er derimot et merke som er helt overtatt av Atomic!!

More than words
OP Offline
More than words

Lager de ganske så like bindinger som look?Mener å huske jeg aå et par bininger i vinter som minnet om look ,men de var blå og det sto atomic på de....De så mye bedre ut en de andre dritt bindingene atomic har drvi å lagd de siste åra!

More than words
OP Offline
More than words

..Look lager bindingene til Rossignol. Vert å bemerke er dog att Rossignol såvitt jeg vet eier både Look, Lange og Dynastar. Merkene drives som separate merker; men det letter sikkert på diskussionerne om vem som betaler utviklingsutgifter etc.

Som en annen sa er det rett generellt att racingbindinger (i.e. bindinger med DIN-skala over 14 og metalkonstruksjon) ofte sitter sikrere og stivere på støvlen selv om man kjør med lavere DIN-verdi enn man må gjøre med billigere, lettere og mjukere bindinger. Det er stadig en fin tommelregel att man som kjører med en viss dra-på-vilje bør kjøpe seg bindinger der man kan kjøre de i den miterste tresjedel av skalaen eller i minnste fall kanske 3 steg fra toppen. Drar man på mere med lette og mjuke bindinger vil ofte selve bindingen flexe og vri seg eller helt enkelt gå i stykker; og utløsningspresisjonen blir dårligere. Dette leter til att man drar på instillingen enda mere og tar en stor risk i en krasj der man kanskje faller i vinkel der ikke bindingen kan flexe like mye, og dermed skader seg. Riktigt bra bindinger holder lenge og er verdt pengene, selvom det ikke umiddelbart er like "sexy" å legge ut mye penger på bindinger som på fx ski eller jakke.

More than words
OP Offline
More than words

Det stemmer at Rossignol eier både Look, Lange og Dynastar. Nå har også K2 kjøpt opp Völkl, så vi får færre og færre uavhengige utstyrsprodusenter.

More than words
OP Offline
More than words

Interessant det du sier! Jeg har et par Marker 1400 Comp/Free bindinger som er toppmodellen til Marker iht deres hjemmeside, under kategorien Competition/Racing. Imidlertid har jeg sett marker racingbindinger med din til 18 og 20. Selv jibber jeg med din på 10 og kjører med noe høyere din hvis jeg gidder å skifte. 1400 comp bindingen virker som en bra konstrukjson, men jeg har neppe like peil som deg. Synspunkter?

More than words
OP Offline
More than words

Bra inlegg barks!!

Det finnes altid flere modeller av bindinger, en det som dukker opp i butikker og på offisielle nesttsider... Noe av dette kan være ekspiriment bind eller kun for sponsor/ aktive...Jeg fikk selv Tyrolliabindinger som gikk til 20 selv om det stod 14 på dem, her var fjæren skiftet.... Jeg måtte derfor prøve meg frm til riktig din, noe som er litt skummelt!!

Husk at DIN bare er en skala, men det er stor forskjell fra modell til modell og merke til merke, DIN er ikke det samme som vekt!!!

Se forøvrig Barks sitt inlegg!!!

More than words
OP Offline
More than words

Lars, de bindingene du har er de "offisielle" toppmodellene; dvs. de sterkeste som selges i butikken. Det finnes dog en del andre bindinger hos Marker, fx. bindingen som bare hetter "FREE" og som er teamkjørernes primere binding. Verstingversjonen av denne er dog noe for spesiellt interesserte, da DIN-skalaen er noe i retning av 14-32 eller så. Bindingen er enkel å kjenne igjen pga. en naken dame som er en del av designet bak ruta der du ser innstillingen på frembindingen.Min subjektive (i.e. andre er velkommen til å være ueninge..) er att Markers sine "vanlige" bindinger som fx Comp1400 eller Free1400 er noen av de bindingerne som har den sikreste og mest presise utløsning; og i praksis løser ut alle veier. Derimot synes jeg att marker ofte sliter litt med flexen i bindingene; hvilket gjør att de lettere løser ut i harde landinger eller råkjøring i ujevnt terreng. Den litt annerledes Marker-helbindingen (MRR tror jeg den hetter) med fjedrer på utsiden er mere elastisk og håller bedre i støvlen; og brukes ofte av fx kulekjørere som må kjøre med Marker.

De bindinger som fungerer bedst allround blant det som er lett tilgjengelig på markedet er Salomon 914 samt de eldre S900Equipe med DIN->14 samt Look P14 og eldre Look (hetter oftest TT9 eller noe sånt.)

I Norge går det relativt greit att få tak i bindinger som Look P18 og Salomon 916 eller 920; men nye koster de skjorta - lett oppover 3000,- kroner listepris, men går ofte å snakke ned noe i pris. Atomic sine 1018-bindinger gåt også att få tak på og funker veldig bra som frikjøringsbindinger, ikke minnst da man kan flytte bindingen noen cm frem og tilbake avhengig av kjørestil, snøtype etc. Disse er ikke noe optimal jibbebinding da de veier i den absolutt tungeste enden...

Ellers blir det bruktmarkedet som gjelder. Vær da oppmerksom på bindinger fra aktive alpinister; der kjører visse med noe som fx kan se ut som en Salomon S916 med fjeren kan være byttet ut med en mye kraftigere; so en visuell instilling 13 plutselig egentlig motsvarer 24. Viktigt å sjekke om fjeren er bytte ved kjøp av brukte teambindinger.

Look er ikke Look. Og Atomic suger.
More than words
OP Offline
More than words

Look lager to forskjellige bakbindinger. Den mest utbredte varianten er P14 og er nærmest utformet som en ... (ja, tenk selv). Fjæra står i et spenn mot støvlene med to solide aluminiumshaker som feste. Bindingen har svak sideveis utløserevne.

Den andre varianten som brukes i WC og i teamsammenheng er P15/18WC. Bakbindingen er her god, gammeldags rotamat, har full sideveis utløsning, er mer presis og er en vesentlig bedre binding.

Frambindingen er identisk og det eneste som skiller Look fra Rossignol er lakk.

Begge Look-variantene er for øvrig vesentlig bedre enn Atomic Device 614. Makan til upålitelige bindinger finnes ikke. Enten løser de ut ved små slag (og derpå store fall) eller så tighter du igjen og de faller aldri av. Det har Atomic skjønt selv også og har nå lansert to nye typer. En variant som ligner Salomon og Marker (Neox 614) og en med elektronisk styring (EBM 614). De er forhåpentligvis bedre.

Hvis du anbefaler Atomic Barks så må det være fordi du ønsker at bindingene aldri skal løse seg ut (1018 på maks din funker kanskje) eller så er du med i AFT.

More than words
OP Offline
More than words

...i att Atomic sine 614-bindinger (samt 412, 310 etc...) ikke er noe serlig å ha; de prereleaser veldig ofte og kjenns ikke trygge i det hele tatt. Just derfor nevnte jeg ikke denne her bindingen heller.

Ride/Race 1018 er en helt annen sak, bakbindingen helt i metall og hele bindingen i en mye stivere konstruksjon. Min erfaring er att 1018 innstillt til 10 (dvs. min.) sitter sikkert i landinger der 614 ville ha løst ut på 14; to helt forskjellige saker med andre ord. Har tidligere kjørt Look ZRs ("gamle" P18wc), Salomon 916 og 920 samt Tyrolia FF10+, og mener att Atomic 1018 er akkurat like bra, kjørte hele vintern med instillkinger mellem 12 og 17 og merket ingen praktisk forskjell til tidligere bindinger. Det eneste minus jeg merker er vekten, og for min bruk er muligheten for att lengdejustere bindingen mere verdt enn hva jeg taper på vekten.

I likhet med bl.a. en del finske AFT-folk har jeg også testet Salomon-bindinger på Atomicski; men jeg kom frem til att jeg likte 1018 bedre.

Selvom jeg kjører for Atomic har jeg ikke noe problem med å erkjenne att jeg ikke ville ha kjørt på en R614 eller R412 selv smile

More than words
OP Offline
More than words

...helt enig med ob i att den eldre typen av Look bakbindinger er bedst; den som stadig brukes på P15 og P18. Samme som findes på eldre bindinger med navnene TTettellerannet og P9.0. En sidegevinnst med denne ifht nyere Look helbindinger finnes for de som bruker Alpine Trekkers; nemlig att man kan justere sine Trekkers så de er noen mm lengere enn støvlene. Dermed sitter helbindingen litt "lavere" eller ikke så bratt og man slipper lyden og slitet når Trekkers"ne går imot helbindingen i hvert steg.

More than words
OP Offline
More than words

Det er Comp 1400 Free jeg har, det er bilde av en jager-pilot på forbindingen (v-ski.com under products/bindings). Mente at fjorårets binding hadde naken dame på, men var ellers identisk? Er det denne du mener eller er det en egen FREE binding for teamkjørere only? Hvis produsentenes "toppmodeller" tilgjengelige for vanlige folk ikke er stort bedre enn skinnreima hjemme, hvorfor er ikke de reelle toppbindingene tilgjengelig for alle?

Atomic freeride team
More than words
OP Offline
More than words

Aft teamet har gått vekk fra atomic bindinger og begynte i fjor å kjøre med Look bindinger isteden.... ..

More than words
OP Offline
More than words

Så da var det altså look bindinger jeg så på skia til sondre B som var lakert blå med atomic trykk på.....syns de lignet veldig på look liksom..langt fra en Atomic utseende binding....

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå