Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Fri Flytt kan ikke ski!
#20311 01/11/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Nå har jeg sett det også. Hvordan kan et blad av Fri Flyt sitt kaliber levere en så dårlig skitest? Jeg våger å påstå at jeg har relativt god greie på ski, og har prøvd mange av skiene som er testet i den siste testen til Fri Flyt. Hva i h?. har testpanelet til Fri Flyt drevet med. I testen som i tilegg til å være full av tilnærmet fakta feil, skulle man tro de hadde plukket ut fem på gate (Trond Viggo Torgersen) til å teste. Det groveste eksempel jeg kunne finne i denne testen er Völkel Supersport ******, som gir inntrykk av å være en fin dame ski og en lettkjørt herre ski. Er det ingen som har gjort forundersøkelser i det hele tatt?

Etter denne testen vil jeg ikke anbefale noen å høre på Fri Flytt når de uttaler seg om ski. De har klart bevist at de ikke er tilliten verdig.

More than words
OP Offline
More than words

Det heter Fri Flyt, ikke Flytt!!

More than words
OP Offline
More than words

..heter det dameski og herreski, ikke dame ski og herre ski...

More than words
OP Offline
More than words

man sier "fem på gata", og "eksempelet"!

hva slags undersøkelser sa du? "forundersøkelser"?? nytt ord eller??

dette er tråd nr 2 ang denne testen, og begge trekker frem Völkl 6* problemet, har dere andre eksempler òg, eller er dette det eneste dere klager på? bare lurer...

More than words
OP Offline
More than words

Jeppjepp og m har garantert vært i testpanelet. Deres innsiktsfulle og viktige kommentarer til anton kan ikke tolkes annerledes.

More than words
OP Offline
More than words

utrolig interresant at folk på forumet er så interresert i rettskriving............?????

More than words
OP Offline
More than words

Hei Anton; leste du kriteriene for testen??

Det gjor jeg og dermed forstår jeg hvordan testresultatene skal tolkes.

hint-hint;-)

More than words
OP Offline
More than words

Finnes det en tilnærmet faktafeil?

More than words
OP Offline
More than words

Hva er egentlig vitsen med en skitest når alt er basert på førsteinntrykket. skal du lage en ordentlig test bør du teste skiene over et par måneders tid, minimum. Og hvorfor disse +/- greiene, der står det så mye tåpelig. Ta feks. dynastar legend prorider der det står på minus:"for stiv til jibbing". Det er jo ikke rart, det er ikke en jibbeski. Og drit i om folkskriver rett på forum og sånn, det blir like dumt som å mase om det på sms.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg synes Fri Flyts tester er overflatiske og lite grundige. De gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å trykke slikt slett arbeid. Testene står i skarp kontrast til det vi er blitt vandt til fra Fri Flyt. Klarer de ikke gjennomfør mer grundige tester gjør det seg bedre om de lar være å teste i det hele tatt.Et godt alternativ til dårlige tester er å lage grundige artikkler om ski og brett hvor de kan ta for seg forskjellige trender, intervjue produsenter og kjørere og peke på fordeler og ulemper ved forskjellige typer ski og brett. Har de prøvekjørt skiene og brettene kan dette innlemmes i slike artikkler, men da som et kjapt førsteintrykk og ikke som en test.

More than words
OP Offline
More than words

Artig du Atle !

(PS. Førsteinntrykk skrives vel strengt tatt med med to n"er)

Skal ikke være lett dere......

More than words
OP Offline
More than words

hadde du lest hele artikkelen så hadde du jo skjønt hvorfor de ikke hadde fått laget noe bedre enn det.. Er du mye bedre så kan jo du gi oss dine testresultater. Jeg venter i spenning. Og teste ski over flere måneder hadde vært greit om friflytredaksjonen bestod av ca 1000 mennesker. De prøver jo og skrive et blad også.. Orker ikke mer mas om de dårlige testene.... DE GIR JO FOR FAEN EN PEKEPINN...

More than words
OP Offline
More than words

Syns det var kul test jeg.. Gøy å se alle skiene!

More than words
OP Offline
More than words

Jeg tror hvis en tester skia etter hverandre vil en kjenne mest forskjell. Hvis en står på skia i en måned f.eks, så vil du bli så venn med skia du har stått med så lenge, og du vil synes at de andre skia er helt bånn, etter noen måneder vil du prøve et annet par, så vil du begyne å like det paret, og sånn vil de balle på seg.

Jeg tror det er derfor!

More than words
OP Offline
More than words

enig med "Anton" fættig test ass.. Det eneste positive var at man fikk et lite overblikk over årets skimodeller. Tips! Test ordentlig eller dropp det. Props for artikkelen om tanner hall.

More than words
OP Offline
More than words

de fleste på dette forumet mener jo å ha peiling på ski..som regel begrenser det seg til to eller tre modeller og alle skiene man ikke har prøvd driter man jo i, så man vet jo ikke hvor mye "anmeldelsen" av de andre skiene stemmer med egen oppfatning uansett..

sorry altså, men!
More than words
OP Offline
More than words

Anton, hva legger du egentlig i denne testen?!

Dette er en test basert på good-will... Det er for å vise årets nye ski, og kanskje gi noen hint om skienes egenskaper... - selvfølgelig blir en sånn test basert på første inntrykk og personlige oppfatninger hos den enkelte tester.. kan ikke gjøre noe med det, for det finnes vel ikke et skiblad i verden som har råd til å teste skia i en mnd... - en sånn test er skjeldent en fasit på hva som er bra og ikke, nettopp pga personlige oppfatninger, - for Anton, du har vel noen kompiser som liker ski du egentlig ikke har sans for i det hele tatt?!

Jeg digger AR5, mens andre slakter den skia..

Jeg syns at fri flyt redaksjonen fortjener masse kred for at de digger å teste hundre og hvor mange ski slik at vi kan få et inntrykk!!

More than words
OP Offline
More than words

tja, den siste der! var kanskje ikke "digger å teste" det skulle stå, men "gidder å teste"

En halv veis test
More than words
OP Offline
More than words

de kunne jo testa line og armada også. de tester liksom de samme skia 2 år på rad, og så har jeg hørt av pålitelige krefter at, de som låner ut en del ski lett til friflyt får bedre karakter enn de som ikke låner ut så mange eller ikke gir dem gratis ski.

Gidder ikke kritisere Fri Flyt så alt for mye,
More than words
OP Offline
More than words

..men jeg føler ikke jeg lærer mye av å lese testene deres. Noen innvendinger;

- man burde skrevet litt om konstruksjon (sandwich vs cap).

- kategoriseringen; "vanlige" ski som Rossi B3 omtales som "pudderplanker", mens. I tillegg har man jibbeski og løypeski. Greit nok. Men for mange er dimensjonen 90-95 mm en standard allround ski, mens superfats skiene er de som man tenker på som rene pudderplanker.

- utvalget av ski virker litt tilfeldig. Spesielt savnet jeg den "nye" Dynastar legend 8800, og Volkl Karma og Gotama. Kunne også vært interessant å få testet noen "superfats" også; DB TablaRasa, Line Prophet, Spatula skien, Atomic BigDaddy, Volkl Sanouk.

- Lite objektiv informasjon. En ide ville være å måle stivheten på skiene, fex ihht DB sin mal (pounds/inch).

I det hele tatt syns jeg synspunktene virker ganske tilfeldige, og ikke så mye å feste lit til. Blir mer som en oversikt over ulike ski som finnes på markedet.

ENIG MED KANUTTEN!!
More than words
OP Offline
More than words

Ski "testen" er for mange årets store høydepunkt, og man kan virkelig få ordentlig drahjelp til å få kjøpt seg et par nye ski. Det burde på dette grunnlaget legges ned litt mer arbeide i en "test". Få med et litt bredere utvalg av ski, samt TESTE skiene, ikke bare presangtere de.Det burde også være et slags karakter system, noe ala åka skidor systemet. De har gjordt det i mange år. Da bør fri flyt også klare det...

More than words
OP Offline
More than words

Du har jo en del gode poeng!men jeg tror grunnen til at de skiene ikke er med er at importørene ikke gidder å sende så mye. Det er jo sånn i tester at importørene sender de skia de vil til testen..- så hvis dere mangler ski i testenbør det vel klages til importørene..- og det hadde vært bra med karakter system på de enkelte egenskaper:- vridnings stivhet: 5- kantgrep: 5- flyt: 4- jibbe egenskaper: 1osv..

More than words
OP Offline
More than words

Den skia er bare laget i 100 eks. og umulig å få tak i!- men pokkern den skia er psyko!

Få ski = bra ski?
More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor er det alltid slik at ski som det bare produseres noen få av, alltid er så sinnsykt bra? Vil ikke fabrikkene selge så mange bra ski eller?

More than words
OP Offline
More than words

kvalitet = høye produksjonskostnader = skyhøye veil. priser = få potensielle kjøpere = få produserte ski.

enkelt nok!

More than words
OP Offline
More than words

Sjekk denne linken her:http://www.skiingmag.com/skiing/gear/0,21057,,00.html

Dette er en grundig test.

Er det sånn vi ønsker oss en light-utgave av?

JO: er du helt idiot eller??
More than words
OP Offline
More than words

"kvalitet = høye produksjonskostnader = skyhøye veil. priser = få potensielle kjøpere = få produserte ski. "

Du har tydeligvis ikke mye peiling på økonomi. Produksjons- og utviklingskostnadene synker med antallet, derfor vil 10.000 produserte Line Prophet gi en lavere stk. pris enn 100. Get it? IDIOT!

Men, herr siviløkonom;
More than words
OP Offline
More than words

ville de fått solgt de?

More than words
OP Offline
More than words

hissig siv. øk må jeg si!

du har selvfølgelig rett i det du sier, men ser ikke ut til at du tenker særlig mye lenger enn akkurat de påstandene du kommer med!

produskjonskostnadene pr. én produsert ski er mye høyere enn en vanlig midt på treet ski. så, om man lager 100 000 par, vil seff kostnadene gå ned pr ski, akkurat som med midt på treet skien. men, når man har produsert 100 000 ski vil prisen fortsatt være mye høyere enn den andre.

tror du det er et så stort marked for en slik type ski (alle aspekter tatt i betraktning, som veil. pris, bruksområde, mål...)? svaret er nei. er det da smart å produsere så mange ski, for å få ned kostnd. pr enhet?svaret er nei.

skjønner du nå hva jeg mente i forrige innlegg?

More than words
OP Offline
More than words

om jeg tror det er så stort marked for en sånn ski? for det første: 100 produserte par kan umulig mette det internasjonale markedet. da blir det bare en gimmik for å lage en liten eksklusiv serie. for det andre kan nok aldri kostnadene forsvares for en så liten serie. derfor vil det få en lattelig pris.

men se hva du selv skriver: "kvalitet = høye produksjonskostnader = skyhøye veil. priser = få potensielle kjøpere = få produserte ski. "

Rekken med likheter betyr at kvalitet = få produserte ski. Trenger jeg si mer?

More than words
OP Offline
More than words

fri flyt, terrengsykkel.no eller sykkelmagasinet imponerer med sine tester - jeg så nylig en vinterdekktest for biler som var troverdig - de opererte med at antall vettuge testkriterier som var vektet og summen av vektene var seff 100%, kriteriene fikk deretter en score på en scala og slik kom de frem til testresultater som hang på greip - tester som er mer lausaktig oppbygd egner seg mer til rein underholdning og intro/orientering - men dét kan også være OK bare man leser det for hva det er - i dette konkrete tilfellet var jo også fri flyt rimelig klar på testmåten og tiden de hadde brukt, så de kan"ke tas for det da syns jeg

More than words
OP Offline
More than words

Fri Flyt er et lite blad i et lite land, og kan umulig ha de samme midlene å rutte med som de store magasinene som vi gjerne sammenligner med,og noen norske importører ser kanskje ikke så stor verdi i sånne tester siden de har avtaler med kjeder og selger ski så det griner uansett!-men joda, ting kan jo læres!

More than words
OP Offline
More than words

det er en ski av ganske ekstreme dimensjoner og det er første året, tipper de er litt på testeren selv om Pollard har kjørt på skia i snart 2 år... de visste jo ikke om markedet i det hele tatt ville ha interesse av en sånn ski,så det er lov å håpe, kanskje det kommer en åndsvakt dyr ski med navn prophet på det store markedet neste år, men store kvanta blir det neppe...

More than words
OP Offline
More than words

gå og lek med noen tall i stedet, se gjennom privatøkonomien din eller noe! kategorisér regningene dine kanskje!

moron!

More than words
OP Offline
More than words

Hei! Jeg er med i redaksjonen i terrengsykkel.no. Hvis du sier fra hva du savner i sykkeltestene våre (også de som er publisert i Fri Flyt), kan vi kanskje gjøre det bedre fremover?

More than words
OP Offline
More than words

Fri Flytt kan ikke ski!Og du kan ikke skrive!

Velkommen til Norsk skolen!!Poenget her er ikke hvordan han skrev Fri Flyt eller hvordan orddelinger/ord-delinger/ord delinger folk har.. Han har ett poeng i innlegget sitt, kom med tilbakemeldinger på DET i svarene..

More than words
OP Offline
More than words

På tide å roe seg litt alle sammen her! Pointet med dette innlegget var å si ifra til FF at de bør gjøre sine saker bedre neste år, ikke disse folk som sliter med et mildt innslag av dysleksi (kanskje de kjører ræva av dere uten selvtillit, og føler dere må mobbe andre. Jeg er jævlig god på ski, og til min store glede (trodde jeg) kom jeg over testpanelet til FF på Oppdal mens de testa ski. Men de kan jo ikke stå på ski!!! Enten det, eller så hadde de en "test" av Oppdals utesteder kvelden før, for makan til løen kjøring skal man lete lenge etter. Plusser du på det som Magne mus er innpå, "Legend Pro for stiv for jibbing!?", hva er det for noe svada a? Det er en storfjellsski for hæ.....! Altså: Helt enig i at gutta må skjerpe seg (HELT ny vri på neste års test), detta holder ikke!

Høres fornuftig ut.
More than words
OP Offline
More than words

jeg forstod ikke så mye av testen jeg heller, så helt ærlig, er public enemy bedre eller dårligere enn fujative. siterer...sliter i det hele tatt med å overbevise om at den er vert 1500kr. mer enn fujative...og hva er i så fall grunnen til det....tong og slapp.holder liksom ikke.

jeg er jo kjempe fornøyd med public

More than words
OP Offline
More than words

Jeg er overrasket over at det finnes såpass mange nesegruse beundrere av FF, at all kritikk må slås ned omgående. Er det så vanskelig å forstå at testene kunne vært bedre desom en hadde kvantifisert en skis kvaliteter på en skala ut fra hva den er laget for. Åka Skidor, for eksempel, har en brukbar løsning. De har gode testere som angir score på fornuftige skalaer. En kan se hva den enkelte tester liker ved en ski, samt at en får vite hvilke preferanser testeren har, pluss at man får en kort beskrivelse skien og hvem den egner seg for. Det er bare en måte å gjøre det på, men den gir ikke intrykk av tilfeldigheter. At FF er et lite blad i et lite land kan umulig være et gyldig argument for at det er unødvendig å anstrenge seg for å lage bedre tester.

More than words
OP Offline
More than words

voffår ær det så mannge såmm klagerr åver skrivefæilFållk får jo høre det nåkk på skolen trennger ikke rappårtere omm vær jevla fæil såmm blir jort da å alle såmm klager på teinsetting å sånt bare håll cheft får vi ær ikke intreserte i å høre om det vi vil bare ha svar på spørrsmålene vi stiller hær på forummet skjønner?

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå