Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Chamonix eller Engelberg?
#185571 14/02/2023 2:08 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hei! Jeg er ny her og har tenkt meg til et av nevnte steder i mars eller april. Er også ny mht ski i alpene. Har et sterkt ønske om Aiguil du Midi, men Engelberg høres også fantastisk ut. Ønsker egentlig å reis ei påsken, men så sier folk at det er dårlig med snø i Chamonix i april. Hva tenkes av folk her inne?

Re: Chamonix eller Engelberg?
Espen Lauritzen #185573 20/02/2023 5:37 PM
Entusiast
Entusiast
Fantastisk plass begge to. Anbefale å reise tidlig i sesongen om du skal ha snø over hele fjellet, type januar og februar. Kommer du sent må du opp i høyden og ha med klatretau. Du kan være heldig å få et godt snøfall og godt skiføre i mars og april. Men det er et sjansespill. Tipper at vinteren blir kortere og kortere som her i Norge. Er en stund siden jeg var i alpene sist. Var i Engelberg i mars og opplevde 2,5 meter snøfall i løpet av 3 uker. Men i slutten mars slo været totalt om fra -10/20 til +15 grader på 2000 m.o.h. I sola smelter snøen rimelig kjapt med den varmen. Om du reiser i mars/april vil jeg heller anbefale å ikke ha bestemt destinasjon og heller følge hvor snøen ligger. Dette er som regel ikke noe stress i alpene, hvor det er god tilgang til tog, eventuelt leie bil osv.

Espen Lauritzen #185574 21/02/2023 3:10 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Takk for et ærlig svar. Jeg skrev til Engelberg skisenter og de påstod at det gikk helt fint å komme og stå på ski i april, men det høres ut som et skikkelig sjansespill. Nå er jo februar straks over, så da antar jeg at det blir å vente til neste år. Synes særlig Chamonix frister.

Espen Lauritzen #185575 19/03/2023 11:51 PM
Fersking
Online Content
Fersking
Hei Espen. Jeg gjør sesong i Chamonix nå. Det regner i dalen nå, men det betyr også at over 2000m snør det smile Så høyt oppe er det bra, men ren bakke-kjøring har ikke vært bra i år i følge de lokale. Aiguille du Midi har mye åpne sprekker i år pga lite snø, men jeg har hatt mange fine skidager der. Det begynner dog å bli lite snø nederst og tipper at i April vil det muligens være skrint. Det vil nok være topp offpiste i høyden, men da trenger du guide hvis du ikke er kjent. Så om det er bakke du ser etter så er jeg enig med Mikko her at det er safest tidligere i sesongen. Lange bakker er uansett kjørt denne sesongen i Cham pga lite snø.

Og, -booker du deg en tur til Chamonix anbefaler jeg guide flere dager enn kun til Aiguille du Midi. Det er offpiste som er råest her.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå