Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
melkesyre ved nedkjøring
#185496 22/02/2022 1:37 AM
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 2
Jakrit Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 2
Hei! trenger sårt tips da det begynner å bli utrolig frusterende.

Jeg har begynt å slite enormt mye med melkesyre i både lår og legger ved nedkjøring. Dette begynte etter jeg kjøpte nytt utstyr for snart to år siden, og dette er nå andre vinteren der det enda ikke er blitt noe bedre. Jeg har dynafit hoji px sko og d3 roam ski med g3 ion 12 bindinger. Tidligere før kjøp av dette utstyret, hadde jeg den "eldre" modellen av randonee utstyr, der bindingene og skoene var mye tyngre (husker dessverre ikke merke). I tillegg har jeg rent mye med slalom ski når jeg var yngre. Aldri slitt med noe som helst syre i beinene ved bruk av det eldre randoone utstyret eller med slalomski.

Det kan være en mulig årsak at forvandlingen fra "tungt" utstyr til lettere utstyr er litt vanskeligere enn hva jeg trodde. Likevel har jeg gått enormt mange turer til nå, stått mye i bakke for å øve teknikk og fått andre med god erfaring til å evaluere meg. Kan derfor konkludere med at jeg ikke tror at teknikk har noe med saken å gjøre, men tips der taes også gjerne imot. Jeg trener ellers mye styrke, alltid hatt god kondis og som sagt aldri slitt med noe syre tidligere. Nå kan jeg få syre bare av å stå i preparerte løper eller å renne beinrett fremover.

Jeg stusser litt på å få prøvd annet utstyr av et annet merke, noen merker som kan være lure å prøve? Likevel er det surt å måtte bruke penger på nytt utstyr dersom det er årsaken.. Håper å få unngå det. Et tips jeg har sett flere plasser er å prøve å endre graden som skoene står i, nåværende grad er 11. Dessverre ser det ikke ut som det er mulig med skoene jeg har, men kan dette være en grunn til melkesyre? At skoene har for skarp vinkel?
Noe annet jeg tenker litt over er at skiene mine er 172cm lange, og jeg er selv 168-169cm høy. Jeg har hørt at desto lengre skiene er, desto mere kontroll burde man ha. Er det noe slik at skiene blir tyngre å kontrollere når de er lengre?

Jeg klarer ikke helt å forstå at det er teknikken eller at man bare må øve seg og stå mere på ski som er grunnen. Jeg har gått mange turer til nå, kun for å øve på nedkjøring, og jeg har stått flere timer i preparerte løyper opptil flere dager uten noe forskjell. Jeg har prøvd å stramme og slakke skoene uten hell også. Skoene er gått inn riktig og passer foten min godt vil jeg si, det er null problem å gå oppover på tur, da kjenner jeg ikke til noe.

All tips taes imot! Mvh

Re: melkesyre ved nedkjøring
Jakrit #185502 01/03/2022 8:30 AM
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 201
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 201
Hei og hå! Lite aktivitet her inn.. Så jeg hiver meg på diskusjonen. Er absolutt ingen ekspert, null peiling på "melkesyre" og trening. Har også kjørt svært lite på alpint de siste årene, men til gjengjeld fått mange timer på fjellski denne vinteren og de siste 4-5 årene. Men kjørt mye telemark og alpint fra liten gutt til jeg var 25-30 ish, så har litt peiling på problemstillingen din :-) 1. Alltid hatt melkesyre i starten av sesongen, spesielt på blåisen og "kunstsnø helvete", bruk av muskler som har ligget 6 mnd i dvale og null trening i forkant. Melkesyren gir seg alltid etter 3-4 dager med intens skikjøring og når man fikk "skifølelsen" i beina. 2. Intens melkesyre når man har kjøpt nytt utsyr som ikke er ferdig tunet.

Jeg tenker at problemstillingen med melkesyre er at du overkompensere en eller annen plass som forplanter seg, ergo null "skifølelse". Ville sjekket støvlene, sitter den godt nok, for stiv flex? Støvlene må ikke være for store, slik at du "svømmer" i de. Tjukke sokker for å kompensere har liten effekt. Men de må heller ikke være for trange og gjøre vondt. En god såle slik at fotbladet sitter godt og behagelig er alfa og omega!! Disse tingen kan være at du overkompensere og gjør at du får melkesyre. Den andre tingen jeg ville sjekket er plassering av bindingen. Dette har veldig mye å si for "skifølelsen" feil plassering av bindingen kan påvirke kjøring og egenskapene til skiene dine. Nye ski har rocker og camber, samt kjørestil som må tas hensyn til ved plassering av binding. Folk kan ha forskjellig plassering av binding på samme ski. Flytting av binding 0,5 til 1,5 cm fram eller bak kan ha mye å si.

Re: melkesyre ved nedkjøring
Mikko.A #185504 07/03/2022 12:14 AM
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 2
Jakrit Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: Feb 2022
Innlegg: 2
Heihei! Tusen takk for svar, var gode tips du kommer med!

Jeg har prøvd å stramme støvlene så stramt som det bare går, og det hjelper litt på melkesyren, merker det kanskje litt i leggene bare. Men da kommer problemet med at jeg mister blodtilførsel..

Jeg merker kanskje litt trykk på utsiden av fotbladet når jeg er ferdig å gå tur. At det er litt smålig ømt, men ikke noe ille. Det er ikke direkte vondt, men kan jo være en årsak det også. Tenker jeg skal prøve å kjøpe noen andre såler å legge nedi for å sjekke i første omgang.

Og det med bindingene var det en annen som nevne til meg å, så det må sjekkes ut mere!

Tusen takk igjen for tips, nå har jeg noe å teste ut ialfall smile


Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå