Hei, kjøpte for 4 år siden
Atomic Hawx Ultra XTD 130 i str 26/26.5 siden den skulle være bra. Etter helgas topptur begynte jeg å se meg om etter nye sko.
-
Om meg: 174cm, 70kg, 4 år erfaring/intermediate.
-
Fot: 25cm lang og 107mm bred.
-
Ski: Bytter nå fra "Vølkl vta 98, 177cm" til "Vølkl Blaze 94, 172cm" da jeg føler 177cm er litt langt for meg.
-
Binding: Marker Alpinist 12
Hva vet jeg:
- Dynafit tlt8 og Scarpa F1 har sålelengde 273mm og 289mm. Atomicen har 301mm på såla og veier 300 gram mer per sko.
- Dynafit tlt8 i 25.5 passer godt til foten min. Ikke så gode kjøreegenskaper, men lett.
- Atomic 26.5 er for lang og smal. Kan legge inn en såle slik at den blir str 26 og varmetilpasse skallet etter foten min opp til 6mm bredere (98mm-104mm).
Hva lurer jeg på:- Jeg har allerede Atomic Hawx Ultra XTD 130, men er redd for at de fortsatt blir litt lang i str 26. Kan skiene bli urolig/ustabile/wobblete sideveis? Følte iallefall dette i 26.5. Er 130flex for mye for meg da jeg ikke er noen expert? Vanskelig å selge skoen etter varmebehandling.
- Skal jeg heller satse på å selge Atomic skoene og kjøpe Dynafitten selv om kjøreegenskapene er så som så?
- Kan Scarpa F1 i 25.5/26 være et godt alternativ? Testa Scarpa F1 25.5 til dame som passet i lengda, men klemte litt, spesielt over rista. Kan godt være damemodellen har litt mindre volum og er smalere enn herremodellen?
Ski og binding er på vei i posten og skal monteres etter "sko". Vil gjerne ha skoen på plass før dette!