Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til skiferie i USA eller Canada?
#182934 20/08/2017 1:51 PM
LarsJ_G Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Drømmen min er å ta en lang og fresh skiferie i Nord Amerika, men har enda ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal dra. Har også to andre venner som ønsker å slå følge. Vi står alle på ski:)

Her er noen av stedene jeg har sett på:

• Keystone Mountain og Aspen i Colorado

• Snowbasin Ski Area, Utah

• Whistler Blackcomb 

• Mount Tremblant

Har et budsjett på 30 000 K. Men det er jo ikke all verden liksom, så er litt begrensa hva jeg får til.

Ser for meg å betale sånn omtrentlig det jeg har listet opp under.

• 10 000 kroner til flyreiser over atlanteren og mellom byer
  • 10 000 for hotell
  • 5 000 skibilletter
  • 5 000 morro smile

Så, det jeg lurer på er om noen her har erfaring med sånn skitur, og tips til hvor vi bør vurdere å dra? Og hvis dere har reist på skiferie...hvor mye kostet turen? Skyter jeg kanskje litt for lavt med 30 000 K?

Re: Tips til skiferie i USA eller Canada?
LarsJ_G #182935 21/08/2017 12:51 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kjøp heiskort/årskort nå.

5000 til dagskort holder bare til 5-6 dager, da prisen på dagskort er høy, 100$ og oppover. Men f. eks. Vail resort(snow.com) har "rimelige" årskort, spesielt om de kjøpes tidlig, som kan brukes både i Colorado(Vail, Beaver Creek), Utah(Park City), California/Nevada(Kirkwood, Northstar, Heavenly), og nå også Whistler Blackcomb. Du trenger ikke å kjøpe det dyreste årskortet, med litt planlegging så holder det f. eks. Epic Local Pass, koster nå 639 $. 

Ett annet bra alternativ er Mountain Collective(https://mountaincollective.com), som gir deg 2 dagskort hver, på 16 ulike destinasjoner.

LarsJ_G #182936 22/08/2017 5:56 PM
LarsJ_G Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ett annet bra alternativ er Mountain Collective(https://mountaincollective.com), som gir deg 2 dagskort hver, på 16 ulike destinasjoner.

Takk for tipset! Sjekket ut siden, og de har jo masse bra tilbud. Snowbasin Resort, Aspen og mye annet. Kult. Da blir det også mulig å spare en del penger på turen hvis vi velger noe sånt. Skal kjøpe kortet tidlig, som du anbefaler. Men skjønner det som at jeg vil trenge litt mer penger for å komme meg over (hvis årskort alene koster  5000  kr liksom). Har du noen tips til hvordan det lønner seg å betale for turen?

LarsJ_G #182937 23/08/2017 1:58 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Bil: Lei bil! Alt i USA er lagt opp til at man har egen bil, rimeligere og enklere enn å kombinere innenlands flytransport med buss eller tog. (Beregn ca. $ 30 døgnet + fuel for en medium SUV, med 4 hjulstrekk.) Med egen bil kan du også bo litt lengre unna bakken, og da er gjerne hotell og annen overnatting halv pris.

Bestill alltid leiebil på forhånd, fra en europeisk side, f. eks. holidayautos.com, rentalcars.com, http://www.autoeurope.eu, da er de fleste forsikringer inkludert. Bestiller du leiebil på en amerikansk side kommer forsikringer i tillegg, og det kan være dyrere enn selve leiebilen. Husk, når du henter bilen, vil de som regel forsøke å selge deg ekstra forsikringer, men vi kjøper ikke disse, da de viktigste er inkludert om du leier fra en europeisk side.

Fly: Vi har brukt Norwegian de siste sesongene, rimelig og fleksibelt. (Kan være vanskeligere og/eller dyrere å endre billettene med vanlige fullpris selskap. Og tro meg, det kan være veldig vanskelig å reise hjem som planlagt, om det meldes snø smile

Anbefaler f. eks. å fly til Las Vegas med Norwegian, da er det bare en dagstur til enten Colorado, Utah eller Lake Tahoe området. En annen fordel med å fly inn til en stor flyplass, er at leiebil kan være rimeligere, og leier du fra en av de store leiebil selskapene vil du kunne velge bil selv innenfor bilklassen du har betalt for. (Ikke alle SUV har 4-hjulstrekk, så anbefaler at dere velger en med 4-hjulstrekk, da slipper du å styre med kjetting om det kommer mye nysnø.) 

LarsJ_G #182938 23/08/2017 1:39 PM
LarsJ_G Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Og du, hvis jeg skulle lånt penger til turen.  Ser ut som at jeg vil trenge rundt 15 000 ekstra basert på prisene for heiskort og det som står hos Mountain Collective. Har sett litt på en side som heter ForbrukslÃ¥n.no, og de hevder det skal være mulig å få lån med renter under 10 prosent. Er mildt sagt skeptisk til det, men kanskje noe å prøve. 

Hvordan pleier andre skifolk å gjøre? Drar dere kredittkortet liksom, eller er det vanlig å finne noe annet?

LarsJ_G #182939 24/08/2017 10:49 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

En kompis og jeg bodde 3 mnd i statene 2016 sesongen og gjorde en del learnings.

Første tipset mitt hvis du skal holde deg til budsjett er å holde seg unna Colorado ettersom dette er en av de dyrere stedene når det kommer til heiskort. Det er sant som Espen sier at du kan gjøre noen kupp hvis du bestiller Epic pass eller lignende en stund i forkant av reisen, men du får likevell mye mer for pengene hvis du reiser lenger Nord-Vest i landet typ Wyoming, Oregon eller Washington, samme er å si for Canada også. Min opplevelse er at skikjøringen i Canada var mye bedre enn den vi fant i Statene. Vil anbefale Revelstoke og Whistler på det sterkeste.  Mye bedre fjell og muligheter pluss større sannsynlighet for å finne god snø!

Når det kommer til bo situasjon så avhenger den helt på om du ønsker å være et sted eller oppleve mange. Da vi reiste fant vi raskt ut at vårt budsjett på 100k ikke ville holde dersom vi skulle leie rom alle stedene vi ville innom på 3 mnd. Vi gikk for bobil noe jeg vil anbefale deg å gjøre hvis du skal være der borte i lengre enn 7 dager. Mange anlegg har muligheter for å parkere RVs tett opptil anlegget og dermed øker du sjansen for å få first tracks wink Pluss hvis du bare skal bo et sted en natt eller to, går det som regel fint hvis du tar en frekk en å parkerer i en gate og drar for gardinene. Mener å huske at leie av RV med plass til 3-4 lå på rundt 10k per hode når vi var to stk. MYE penger å spare på å lage mat og lignende i bilen også så dette er definnetivt en god løsning hvis du har budsjett.

LarsJ_G #182940 27/08/2017 2:44 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei! Jeg har ikke vært i USA på ski, men jeg har nå bodd snart et år i Canada og tilbragt en vintersesong her. Som andre her i tråden sier, kjøp sesongkort så snart som mulig. Selv om du kanskje bare ser for deg en kort tid ved en resort vil sesongkort ofte lønne seg da dagsbilletter er veldig dyre. Anbefaler absolutt å leie bil, skal du være noen måneder kan det også være lurt å tenke på kjøp. Du får tak i helt greie biler her for rundt 1000-1500 CAD, altså rundt 7000 kr og opp. Fly fra Norge til Calgary, og derfra er det noen timers kjøring til Banff Sunshine Village, Lake Louise, Kicking Horse, Revelstoke, Fernie, Panorama, Big White, Silverstar, Red Mountain, Whitewater, Kimberly, Sun Peaks, Apex osv.. Med andre ord, skikjøring i verdensklasse og kjempestort utvalg av resorter i nærheten. Det er også bare noen timer til Whitefish i Montana, USA. Whistler som du nevner er fantastisk, men regn med store folkemengder og lange køer hver eneste dag. Selv tilbragte jeg sesongen ved Kicking Horse Mountain Resort i Golden BC, og skikjøringen her e helt rå. Området har også veldig gode muligheter for topptur dersom du er interessert i det. Jeg har også besøkt flere av de andre resortene. Bruk Facebook og finn ulike kjøp/salg-grupper for utleie av boliger dersom du skal bo på samme sted en stund. Ellers finnes det alltid mange airbnb, bed&breakfasts, hosteller osv. Canada anbefales på det varmeste, både for skikjøringen, kulturen, naturen og menneskene her.

LarsJ_G #182941 18/11/2017 4:17 AM
Fersking
Fersking

Buena información.

Goldenslot

LarsJ_G #182942 18/11/2017 4:23 AM
Fersking
Fersking

Buena información.

Goldenslot

LarsJ_G #182943 19/11/2017 5:42 AM
Fersking
Fersking

LarsJ_G #182944 25/02/2018 6:57 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg følger bare denne tråden. Jeg har også noen planer om å gå på ski i år til USA eller Canada. :-)

/Hilde

Sov-bedre.no

LarsJ_G #182945 26/02/2018 8:04 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Takk for tipset! Sjekket ut siden..

gclub

LarsJ_G #182946 27/08/2018 3:38 PM
Fersking
Fersking

Takk for tipset! Kjekt å få litt råd!

Sjekk ut denne siden for beste forbrukslån 

Kan være greit om du trenger litt ekstra å rutte med på turen. 

Hefoss #185536 08/11/2022 12:48 PM
Nytt medlem
Nytt medlem
Sitat: Hefoss

Takk for tipset! Kjekt å få litt råd!

Sjekk ut denne siden for https://smalan-norge.com/

Kan være greit om du trenger litt ekstra å rutte med på turen. 

Takk for rådet. Noen ganger må du ha en slik side for hånden i tilfelle pengene går raskt tom på ferie.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå