Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur Gaustadtoppen!
#161736 15/11/2006 2:52 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vi er en gjeng som er sugene på en topptur i vinter.... har vært på gaustadtoppen mange ganger, men aldri på ski.

Noen som har vært på topptur der? noen kjøreruter å anbefalle? er det best å gå opp fra parkeringa der man går opp om sommer'n? PS! Vi er ikke av de mest erfarne når det gjelder toppturer...!

Takker for alle svar! =)

gaustatoppen
crzyfrog #161737 15/11/2006 3:02 PM
Entusiast
Entusiast

tror det er enklest å gå fra parkeringa.

jeg kjørte ned igjen samme veien, men skal være kjempefint å kjøre ned rennene foran.Jeg skal hvertfall ned en av renne i år.

Fin topp!
crzyfrog #161738 15/11/2006 5:09 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

http://www.friflyt.no/collage/images/11176/c_11176_20.jpg

Sjekk bildet. Jeg pleier å gå relativt rett opp fra parkeringen, og går på beina. Du ser ruten markert med grønt, den til høyre. Den grønne ruten til venstre er fin hvis du labber opp på ski.

Ang. ruter ned, ser du det markert med rødt på bildet. De beste linjene ligger rundt det høyeste punktet, som er markert med en stake.

Pass deg for skred, som du muligens så i skredbilaget til månedens friflyt, gikk det et stort skred der i fjor. (påsken)Dette var dagen etter jeg hadde kjørt der.. #kremt kremt#

...
crzyfrog #161739 15/11/2006 7:41 PM
Fersking
Fersking

Lurer på om det finnes andre toppturer som har ca samme tilgjengligheten som gaustatoppen. og som det er fett å stå før jul??

takker for svar...

....
crzyfrog #161740 17/11/2006 9:42 AM
Fersking
Fersking

Ja pass deg for skred. Er også ganske bra ned "baksiden" at toppen.

AR6: Jeg kjørte ned samtidig som skredet var i påsken, men jeg var en av dem som kjørte ned baksiden. Skredet gikk vel i det vi kjørte ned baksiden...

fin tur...
crzyfrog #161741 30/01/2007 1:14 PM
Fersking
Fersking

hvis det er forhold..

Gaustatoppen har ganske harde værforhold tidlig på sesongen, og er helt klart best i mars april.. noen ganger langt ut i mai.

Det er flere alternative ruter og gå, normalt er veien over mot Tuddal stengt om vinteren, men fra 1 feb 07 åpnes veien i et prøveprosjekt for og prøve dra hyttefolk fra tuddal som ikke har tilgang til skisenter over til Gaustaområdet. Da er det mulig og parkere ved Stavsro der man går om sommeren. Ellers parker man ca der veien går bort til Gaustablikk og går detsiste stykket.

Valg av rute avhenger av forhold og hvor bratt du orker gå.

Skredfare er sjelden aktuellt på Gaustatoppen, topptur der i påska der i fjor var jo en smule idioti da det ettertrykkelig ble meldt om svært ustabile forhold, i hele regionen før og under påsken. Da er det ikke særlig lurt og gå på trynet og kave rundt i snøen etter ski og annet utstyr.

"Fremsiden" av toppen har flere renner som er fine og kjøre, og er forholdshvis enkle nedfarter, er ikke særlig bratte og har jevn helling. Du har oversikt fra toppen.

Det man skal være obs på er været da det skifter svært fort der oppe spesielt vinterstid. Når man går opp østsiden, har man ikke oversikt vestover. Jeg har selv blitt tatt på senga av vestavær med 200m igjen til toppen, og måttet bruke staven som blindestokk over eggen da du gjerne ikke ser meteren deroppe i uvær. Skulle uhellet være ute, er gangen til turisthytta på toppen åpen og det går alltids an og bli hentet ned med banen i værstefall.

Og skulle du ikke orke gå opp, men fortsatt sugen på topptur, så er Gaustabanen som går inne i fjellet er godt alternativ. www.gaustabanen.no Det vil sannsynligvis bli utvidet drift fra februar, med vinterferien som første periode.Da tar det snaue 20 min til topps, og det er bare og slenge skia på ryggen og labbe over eggen og velge seg en renne.

Hvis det noen som er uerfarne eller usikre, men likevel vil på tur, kan dere sende en ff mail, så kan jeg bli med dere på tur.

Forholdene nå
crzyfrog #161742 30/01/2007 3:17 PM
Fersking
Fersking

Var på Gaustatoppen på lørdag. Veldig vindpakket snø og stedvis is.Langt fra ideelt - litt stein synlig, så det bør komme litt mer snø.

Trygve, Fri Flyt

Oppdatering?
crzyfrog #161743 08/02/2007 6:46 PM
Fersking
Fersking

Noen som har en oppdatering på forholdene?

Tenkt å ta turen te helga!

Gaustadtoppen
crzyfrog #161744 08/02/2007 7:37 PM
Fersking
Fersking

Snakket med en kompis: det er fortsatt svært vindpakket og skavlet. Men inni rennene kan du fortsatt finne fin snø. Men vær ops det er stor lagdeling i snømassene pga. mye vind og mange mildværsdager i år.

Nysnø?
crzyfrog #161745 09/02/2007 4:42 PM
Fersking
Fersking

Ikke kommet noe særlig med snø de siste dagene altså?

Lørdag 10 februar
crzyfrog #161746 12/02/2007 7:52 AM
Fersking
Fersking

var jeg oppe. Kjørte ned renna ned fra tårnet. Fortsatt meget vindpakket og skavlet (og til tider isete), men med et lett pudderlag oppå dette... ca 10% av svingene var morsomme. Mer snø må nok til før jeg gidder gå opp igjen!

Hvis man ser bort fra dette... så var det en fantastisk tur med skyfri himmel og nesten vindstille!

Søndag 11 Februar
crzyfrog #161747 12/02/2007 5:20 PM
Fersking
Fersking

Kjørte renne nr 1 på lørdag 10 februar.Her lå det mere snø enn på forsiden under masta, men som Kristian sier det var veldig ujevn is og skare under fokksnøen.

Gikk opp ett stykke på søndagen den 11 feb også, men da var all løssnø blåst bort. Flere som gikk til toppen lot skiene stå igjen halveis pga skare og is.

Måket litt i snøen rett ovenfor Longefonn på 1540m høyde. Her oppdaget vi ett (muligens) skummelt og veldig tynt islag på ca 30 - 40 cm dyp (fasthet kniv). Under dette laget er det ca 30- 40 cm sukkersnø helt til grunnfjellet. Over islaget er det fokksnø i flere lag(1 finger -4 fingre) og helt på toppen finnes ett tynt islag/skarelag(blyant - kniv).

Har noen tatt en snøprofil i renne nr 1 på Gaustoppen?

Forøvrig var det fin pudder i renna ned til Longefonn.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå