Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye telemarkski
#159431 12/02/2011 1:05 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har lest så hodet går i kryss her på ski og bindingsfronten. Det er jo blitt mye å velge i og behovet endrer seg;- Har sett mange ski nevnt i trådene her, men føler litt for å spørre likevel.

Noen som har tips til ski som skal brukes hovedsaklig til pudderkjøring i skog og åpent landskap med lek og dropp, samt til lett jibbing i parken? Den må være noenlunde på diverseføre og preppet bakke også.Må være twintip.

Er folk fornøyd med siste utgave av NTN systemet? Bør jeg gå for det?

Bruker nå völkl mountain med chili binding og scarpa T2. Har brukt dette til alt, både til toppturer og skitrekk og hatt mye morro med de. Men er nå litt lei av å tryne i alle dropp fordi jeg går rett gjennom sneen. Er også utrolig nok blitt mere leken med åra, så jeg må ha noe gøyalt noe.

Er 177cm høy og 80 kg sterk.

Fri meg fra valgets tyranni!

Salomon Shogun
Storegut #159432 12/02/2011 1:53 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjøpte Shogun med NTN i jula, var veldig fornøyd med følelsen, og min følelse er at den kan funke til den type variert kjøring du beskriver. Den har litt mindre baktupp enn fremtupp, vanlig spenn i hele skien med unntak av en beskjeden rocker i fortuppen. Mulig du ser etter en ski med ennå mer flyt og tupp som aldri graver, men dette er en lett ski som er bra å kjøre og funker til det meste.

Lykke til med valget! :wink

Re: Nye telemarkski
Storegut #159433 12/02/2011 1:48 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for tips! Den såg jo absolutt interesant ut!

Det er nettopp det med hvor mye rocker jeg "trenger" eller vil ha, i forhold til NTN binding som er vanskelig for meg å finne ut av. Har liksom aldri tenkt på det før. Jeg har jo kjørt masse pudder av all slags kvalitet med det utstyret jeg hadde, men det er jo mulig at jeg bare er vant til at baksien graver da. Jeg har jo kjørt mye nedi sneen for å si det slik. :wink

Storegut #159434 12/02/2011 2:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det med at bakskia "dykker" skjer også med NTN. Kanskje enda mer. www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski...2R-BM-Red-Hot-skipakke-10-11-124223.aspx Jeg bare elsker denne skien til lek. Jeg bruker denne med NTN.Helt grei i bakke og fungerer som faen i pudder gså er den stiv nok til å kunne kjøre storfjell med litt dårlige forhold. Jeg har troa på denne skien i 186cm til deg.

Storegut #159435 12/02/2011 2:58 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Oj den såg leken ut! Interesant. Linken virket ikke, men det er vel den B2R BM Red Hot 186cm som du snakker om. Har jeg ikke hørt om en gang. Takker for tipset!

122mm på midten ja, det blir en liten overgang fra 65mm

Storegut #159436 12/02/2011 7:10 PM
Entusiast
Entusiast

Om du vil ha en leken ski som virkelig er morsom i skogen og gjør dropp lettere så trenger du rocker og en del bredde. Rocker i fremtupp vil og hindre at tuppene dykker lett, noe som er veldig viktig for at du skal ha det artig når du kjører telemark i ujevn, men dyp snø (typisk vindblåst). En del tapper (motsatt innsving i tuppene) fremme og bak opplever jeg som en fordel for mer surfende følelse i pudder og mindre hekting i ujevnt føre.

Red Hot ser ut i fra dimensjonene til å være en slik ski (den kunne dog, i min mening, trengt tapper). Jeg har selv Elan Boomerang og den gjør skogkjøring, dropping og generelt all kjøring i løssnø bare helt fantastisk. Den har og litt spenn og en lav rockerkonstruksjon slik at den takler fart i åpne områder veldig bra. Salomon Rocker2 er et annet alternativ. Den er enda mer leken og popper raskere opp av løssnøen enn Boomerang grunnet mer rocker fremme og bak, samt mer twintipet slik at den er bedre switch (Boomerang funker og switch, men er best fremover). Rocker2 er ikke like smooth i fart og tuppene dirrer litt, men den er veldig godt dempet slik at den allikevel tåler høy fart bare du blir vant til den.

Begge disse skiene takler bakkene greit. Om du vet du skal kjøre en del i bakke, passer kanskje Line Sir Francis Bacon eller Armada JJ bedre da disse har mer moderat midje (men fortsatt godt med rocker).

Storegut #159437 13/02/2011 5:35 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for mange gode tips!

Det virker som det er mye bra ski der ute. Hadde sansynligvis blit fornøyd med alle.

Jeg syntest Line Sir F B, og Armada ser ut som det kan være noe for meg.Såg også en ski i en butikk som het Teddy Rocker som også såg gøyal ut. Noen som kjører den? Den er 107mm på midjen.

Da har jeg følgende å velge i:Salomon ShogunB2R BM Red HotElan BoomerangSalomon Rocker 2Line Sir Francis BaconArmada JJFatypus I-Rock RLiberty Double helix

Jeg får gruble litt på det.:grin

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå