Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkutstyr!
#158992 12/12/2010 1:12 AM
lykkja Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann godtfolk

Trenger noen gode tips fra kunnskapsrike folk, har lest mange tråder og fått mye godt tips, men så meg allikevel nødt til å lage en egen tråd da det er mye penger som skal legges ned!

Jeg skal kort og greit kjøpe meg telemarkutstyr for første gang og ønsker innspill

Om meg:

Er langrennsløper med gode bortoverskiegenskaper, men som dog kun omtrent har stått snowboard i alpinbakker.

Vanskelig å før jeg har begynt å si hva jeg kommer til å bruke skia mest til, men har tenkt å gå en del toppturer, men kjenner jeg meg rett kommer jeg til å bruke den mest i alpinbakken. Dog ønsker jeg ikke at skia skal stoppe meg fra å dra ut på topptur hvis dere skjønner! Men jeg vil ikke ha den tyngste skia, liker å "leike" litt når jeg først er i bakken.

Pris spiller ikke så stor rolle, da jeg får innpris på det meste av aktuelt utstyr.. (k2, Volkl, åsnes..)

Sko og binding jeg har lest meg til å velge er NTN og Scarpa TX pro. Kom gjerne med synspunkt!

Skiene jeg har sett mest på er Åsnes Storetind, egentlig bare fordi jeg kun har lest positive ting om den. Noen erfaringer??

Ellers er Volkl og K2 en stor jungel for meg. Burde jeg velge freeride eller mountain??

Pris spiller ingen rolle som sagt, men jeg burde kanskje ikke ha den stiveste dyreste skia siden jeg er nybegynner. Har ikke stått mye telemark, men syns det er veldig moro og ønsker å stå mye og bli god!

Håper noen kan hjelpe meg, er så sykt usikker her jeg sitter med en bunke kataloger..

Re: Telemarkutstyr!
lykkja #158993 12/12/2010 9:44 AM
Fersking
Fersking

Hei

Om du skal stå mest i alpinanlegg som du skriver er ikke Åsnes Storetind skien å gå for. Dette er en fjellski/lett toppturski. Hadde også blitt overkill med så kraftige bindinger og sko på en så liten og lett ski.

Siden du nevner K2 og Völkl kan du sjekke ut Adventure serien til K2. Alle disse er egnet til å gå topptur. Så er det bare å lese seg frem til hva du vil prioritere av bakke og løssnøegenskaper. Smalere/stivere ski gir bedre egenskaper i bakke og omvendt. K2 Hardside er nok en god allrounder. Hos Völkl er jo Gotama en god og gjennomprøvd allrounder.

lykkja #158994 12/12/2010 11:36 AM
lykkja Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar!

Okey, godt du sier fra. Men hva slags bindinger sko burde man kjørt på Storetind da? Var ikke klar over at NTN og Scarpta TX pro var så kraftig!!

Jeg tenkte at siden det er en lett og ganske innsvinget ski at den er leken og passet meg bra.

Jeg har sett på Gotama og syns den kanskje blir litt for brei og stor?

Hei
lykkja #158995 12/12/2010 12:36 PM
Entusiast
Entusiast

Enig med Morroski at NTN og Scarpa TX PRO ikke passer bra på Storetind. Kjøper du dette NTN and tx pro, bør du absolutt kjøpe en mer solid ski.

Selvfølgelig kommer dette an på personlige behov og ønsker. Muligens du ikke er en som virkelig "charger" nedover fjellsiden og derfor ikke trenger det kraftigste utstyret? Da kan du for eksempel T2 med Rottefella Cobra R8? DEtte fungerer også glimerende i bakken.

Hva gjelder ski, er det mange ski som er beregnet på topptur, men allikevel prøver å bevare maksimale kjøregenskaper og vil sparke godt i fra seg i anlegget også. For eksempel ski fra G3.

Tips; gå til en bra forhandler og se hva som finnes.

Lykke til!

lykkja #158996 12/12/2010 12:54 PM
Entusiast
Entusiast

Enig med det Morroski skriver. Jeg har selv Storetind og bruker den til lengre toppturer og som fjellski. Da med Voile 3-pin binding http://www.voile-usa.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=601 som har avtagbar kabel slik at den blir som en fjellskibinding uten kabel og som en grei telemarkbinding med kabel (litt bedre enn Rotefella Chili i min erfaring). Skoene jeg bruker til dette er Scarpa t4 http://www.scarpa.co.uk/products/product.asp?productid=78 som er en helt lav og myk plastsko (de er som like behaglig som gode fjellsko og gå men likevel god og stabile). Dette oppsettet er beregnet på turer der du går mye. Jeg skal og bruke dem som jaktski.

Jeg har prøvd dette oppsettet i bakke og det er veldig lekent og egner seg til stilfull telemarkkjøring med masse hoppsvinger i moderat fart. Sånn sett tenkte du riktig om innsvinget og vekten på skien. Det som dog er minuset er at de er svært lite stabile sammenlignet med et oppsett med kraftigere ski, sko og bindinger. Som nybegynner vil du slite med disse i bakken fordi de krever mye teknikk, balanse og muskler. På toppturer er de en drøm på oppturen, men på nedturen vil du falle veldig mye viss det er vekslende føre, gjennomslagskare og lignende. På jevnt, hardt føre og i ren pudder er de ganske greie (men du vil selvsagt ha det mye gøyere i pudder med breiere ski).

Jeg vil heller anbefale deg allmountainski og NTN. Selv om du ikke charger gir NTN deg mange fordeler med at det er en veldig stabil binding (sideveis og jevn fleks) + at den har utløser og step-in som er veldig kjekt. Å kunne stille motstanden i bindingen etter forholdene er og en fordel. Dette vil gjøre det lettere for deg å bli god og gi deg bedre tillit til utstyret.

Av ski så anbefaler jeg rundt 90mm midje til din bruk. Med 90mm midje er de ikke plagsomt brei i bakker når det er hardt og vil være svært gode i bakker når snøen i de er litt myk. De vil og ha bredden til å flyte greit utenfor løypene og takle vekslende forhold greit bare de har litt fart. 90 mm er og rundt smertegrensen for sideveis traversering i bratte, harde fjellsider (etter min erfaring).

Siden du vil ha litt lekne og lette ski bør de gjerne være litt myke og de kan gjerne ha litt rocker i tuppen.

Konkrete ski jeg mener du burde se på er: K2 Backlash, Faction Wednesday og Alias, Salomon Shogun og Black Crows Orb. Backlash fordi mange liker denne serien fra K2 og de er godt priset, Wednesday har broren min (montert med Rotefella R8 og Scarpa T2 sko) og damen min (alpint), begge er enormt fornøyd med de. Har lånt de og kjørt, og synes de er fantastisk lekne (mye mer en K2 Backside ski i tilsvarende størrelse), men fortsatt stabile og greie utenfor løypa (tilsvarende Backlash). Byggekvaliteten virker svært bra. Alias eller Shogun om du vil ha en ski, av god kvalitet, som er enda bedre utenfor løpa, men litt mindre leken og lett i sporet. Orb om du vil ha en toppturski, av god kvalitet, som og er god i løypa og har størrelsen til å takle varierende forhold. Vil anbefale deg å styre unna Völkl med mindre du får et godt tilbud på dem, ettersom de til normalpris er veldig overpriset (de er masseprodusert i Kina og har middels kvalitet, men er priset som de skulle vært eksklusive og håndlaget i Østerrike og vært av bombesikker kvalitet) og det har vært en del her på forumet som har slitt med Völkl ski som gikk i stykker.

Angående sko så er TX-Pro en knallsko (jeg har den selv), men du må gå i butikken å prøve. Du må prøve det som er av NTN-sko og finne den som sitter best på din fot, passform er det desidert viktigste. TX-Pro har fire spenner, du burde kanskje vurdere en med 3-spenner viss du ikke skal kjøre så hardt siden de ofte er bedre å gå med.

Takk for svar!
lykkja #158997 12/12/2010 1:34 PM
lykkja Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Hi Harry:Enig med Morroski at NTN og Scarpa TX PRO ikke passer bra på Storetind. Kjøper du dette NTN and tx pro, bør du absolutt kjøpe en mer solid ski.Selvfølgelig kommer dette an på personlige behov og ønsker. Muligens du ikke er en som virkelig "charger" nedover fjellsiden og derfor ikke trenger det kraftigste utstyret? Da kan du for eksempel T2 med Rottefella Cobra R8? DEtte fungerer også glimerende i bakken.Hva gjelder ski, er det mange ski som er beregnet på topptur, men allikevel prøver å bevare maksimale kjøregenskaper og vil sparke godt i fra seg i anlegget også. For eksempel ski fra G3. Tips; gå til en bra forhandler og se hva som finnes. Lykke til!

Takk for innspill Hi Harry.

Du har helt rett i at jeg ikke kommer til å "charge" utstyret til det fulle. Jeg har bare lest meg frem på forum og kommet frem til at TX pro og NTN var gode valg, men kanskje trenger jeg ikke så kraftig nei. Vil det være mye lettere for meg med mindre kraftig bindinger sko så velger jeg heller det.

Litt flaut, men jeg jobber faktisk i sportsbutikk, riktignok med joggesko og langrennsski, men i byen her er telemark ikke så populært, og vi selger knapt telemarkutstyr i butikken. Har ingen sko i min str som jeg kan prøve engang.

Derfor er det flott med gode råd fra dere!

Takk!
lykkja #158998 12/12/2010 1:45 PM
lykkja Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat F33d3r:Enig med det Morroski skriver. Jeg har selv Storetind og bruker den til lengre toppturer og som fjellski. Da med Voile 3-pin binding http://www.voile-usa.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=601 som er en helt lav og myk plastsko (de er som like behaglig som gode fjellsko og gå men likevel god og stabile). Dette oppsettet er beregnet på turer der du går mye. Jeg skal og bruke dem som jaktski.Jeg har prøvd dette oppsettet i bakke og det er veldig lekent og egner seg til stilfull telemarkkjøring med masse hoppsvinger i moderat fart. Sånn sett tenkte du riktig om innsvinget og vekten på skien. Det som dog er minuset er at de er svært lite stabile sammenlignet med et oppsett med kraftigere ski, sko og bindinger. Som nybegynner vil du slite med disse i bakken fordi de krever mye teknikk, balanse og muskler. På toppturer er de en drøm på oppturen, men på nedturen vil du falle veldig mye viss det er vekslende føre, gjennomslagskare og lignende. På jevnt, hardt føre og i ren pudder er de ganske greie (men du vil selvsagt ha det mye gøyere i pudder med breiere ski).Jeg vil heller anbefale deg allmountainski og NTN. Selv om du ikke charger gir NTN deg mange fordeler med at det er en veldig stabil binding (sideveis og jevn fleks) + at den har utløser og step-in som er veldig kjekt. Å kunne stille motstanden i bindingen etter forholdene er og en fordel. Dette vil gjøre det lettere for deg å bli god og gi deg bedre tillit til utstyret. Av ski så anbefaler jeg rundt 90mm midje til din bruk. Med 90mm midje er de ikke plagsomt brei i bakker når det er hardt og vil være svært gode i bakker når snøen i de er litt myk. De vil og ha bredden til å flyte greit utenfor løypene og takle vekslende forhold greit bare de har litt fart. 90 mm er og rundt smertegrensen for sideveis traversering i bratte, harde fjellsider (etter min erfaring).Siden du vil ha litt lekne og lette ski bør de gjerne være litt myke og de kan gjerne ha litt rocker i tuppen.Konkrete ski jeg mener du burde se på er: K2 Backlash, Faction Wednesday og Alias, Salomon Shogun og Black Crows Orb. Backlash fordi mange liker denne serien fra K2 og de er godt priset, Wednesday har broren min (montert med Rotefella R8 og Scarpa T2 sko) og damen min (alpint), begge er enormt fornøyd med de. Har lånt de og kjørt, og synes de er fantastisk lekne (mye mer en K2 Backside ski i tilsvarende størrelse), men fortsatt stabile og greie utenfor løypa (tilsvarende Backlash). Byggekvaliteten virker svært bra. Alias eller Shogun om du vil ha en ski, av god kvalitet, som er enda bedre utenfor løpa, men litt mindre leken og lett i sporet. Orb om du vil ha en toppturski, av god kvalitet, som og er god i løypa og har størrelsen til å takle varierende forhold. Vil anbefale deg å styre unna Völkl med mindre du får et godt tilbud på dem, ettersom de til normalpris er veldig overpriset (de er masseprodusert i Kina og har middels kvalitet, men er priset som de skulle vært eksklusive og håndlaget i Østerrike og vært av bombesikker kvalitet) og det har vært en del her på forumet som har slitt med Völkl ski som gikk i stykker.Angående sko så er TX-Pro en knallsko (jeg har den selv), men du må gå i butikken å prøve. Du må prøve det som er av NTN-sko og finne den som sitter best på din fot, passform er det desidert viktigste. TX-Pro har fire spenner, du burde kanskje vurdere en med 3-spenner viss du ikke skal kjøre så hardt siden de ofte er bedre å gå med.

Takk for mye bra info. Begynner å bli litt klokere nå.

Det blir enten Volkl eller k2 på meg. Når det gjelder Volkl: er jeg usikker på om jeg skal velge en ski under "Freeride" eller "Mountain". I freeride serien ser jeg på Mantra og Kendo som aktuelle ski. I Mountain serien er skiene da sikkert en del lettere, så hvilke egener seg også godt i bakken? Nanuq, Amaruq, Massak?

K2: Backlash sikkert et godt alternativ som du sier. Hva med Wayback(30%rocker som på backlash) eller Backup (tradisjonelt spenn)?

Takk igjen.

lykkja #158999 12/12/2010 2:20 PM
Entusiast
Entusiast

Wayback og Backup er litt for toppturspesifikke for ditt behov vil jeg mene. Backlash skal være litt tyngre (men fortsatt lett) og mer stabil, slik at den er best for ditt bruk.

Mantra er en ski som mange liker (men jeg har inntrykk av de oftest er 40+, jeg liker dem ikke), en ski du kan charge i sporet med og også bruke utenfor sporet, men jeg tror den blir for tung og lite leken for ditt bruk. Til telemarkkjører ville jeg heller hatt en mer leken ski med rocker som takler ujevnt føre utenfor løypen bedre (ergo Backlash). Jeg likte Gotama når jeg prøvde den, men den er nok i breieste laget for din bruk. Kanskje Kendo ville fungere, jeg har ikke prøvd den så vet ikke hvordan den er. Har ikke erfaring med Montain serien til Volkl, men vil intuitivt tro den er myntet på topptur og ikke en som står mesteparten av tiden i sporet.

Ut i fra at du skal ha enten K2 eller Volkl og den bruken du ska ha vil jeg tro du bør gå for Backlash og NTN.

Angående sko så må du få prøvd dette. Du får bare gå på en annen butikk og "snike" deg til å prøve litt der. Evt. om du bor i Oslo kan du kanskje få kommet til importtøren og prøvd.

lykkja #159000 12/12/2010 2:41 PM
lykkja Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Okey, ja da heller det kanskje mot Backlash. Syns bare Kendo ser mye bedre ut! Hehe.

Det blir enten Kendo eller Backlash. Leser veldig mye positivt om Kendo.

Kendo er en ny modell, en 127-88-109 sidecut. Altså en del smalere enn Mantra. Beskrivelse: "Kendo er skien for de som har lyst å lære mer, de som er nysgjerrige på mulighetene frikjøring gir, men som kommer til å kjøre mest i og rundt preppet bakke. Kendo er utrolig lettkjørt, sitter klistret på is, samtidig som den flyter bra på mykt underlag. Full trekjerne forsterket med titanalplater."

http://www.skinet.com/ski/node/112688

Hva tror du om den?

Og jeg burde altså gå for en NTN binding på en av disse skiene, også stikker jeg til en butikk for å finne meg sko.

Utrolig takknemmlig for din hjelp.

Lengde
lykkja #159001 12/12/2010 2:43 PM
lykkja Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er 184 høy, og lett, 70-75kg.

Tenkte å ta litt kortere enn kroppslengden min for å få det litt lekent, eller er det dumt?

lykkja #159002 12/12/2010 2:54 PM
Entusiast
Entusiast

Du må ha de i minimum din lengde (181 for Backlash) for å få nok bæreflate og stabilitet. De har rocker, er lett og ganske myke så lekne er de uansett.

Montering
lykkja #159003 12/12/2010 6:52 PM
Entusiast
Entusiast

Om det blir Backlash pass på at du monterer dem noe bak mid. Dette gjør at du kan stå mer midt på skien selv i vekslende snø. Om du midmonterer de må du stå langt bakpå når det er litt dybde på snøen og vil ikke få noen god kjørestil. Det vil og gjøre at du kan stille fjærene strammere før tuppene dykker om de er montert litt bak mid (stramere fjærer gir bedre kontroll og gjør at bindingen absorberer mer av ujevnheter for deg). Opplevde dette selv i helga da en kompis av meg har Hardside med NTN som er montert ganske midtstilt, han måtte stå veldig bakpå på de (selv med myke fjærer) og hadde store problemer med at tuppene dykket.

lykkja #159004 12/12/2010 7:01 PM
lykkja Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tipset:)

Da blir det 181 Backlash, med NTN montert noe bak mid, og sko skal prøves, men heller mot T2 som har 3 spenner som du nevnte.

Sounds good, eller?

Scarpa TX
lykkja #159005 12/12/2010 7:09 PM
Entusiast
Entusiast

T2 er 3-spenneren til 75mm. Du tenker nok på TX, som er 3-spenner til NTN http://en.scarpa.net/products/snow/tx/

Andre sko du bør prøve er Crispi Shiver som er NTN 3-spenneren til Crispi: http://www.crispi.no/pc-57-42-Evo-Shiver-NTN.aspx. Og Garmont sin NTN sko: http://www.garmont.com/ski/eng/prodotti-dettaglio.php?categoria=3&prodotto=334

lykkja #159006 12/12/2010 7:26 PM
lykkja Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal prøves! Likte godt carbon looken på crispi sine:) håper de er best;)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå