Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NTN + Dynafit Tele + Rando Combo - forsatt bare en drøm?
#158270 03/04/2010 9:14 PM
KriM Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hei, Finnes det noen god mulighet til å kombinere tele og rando? La oss si man har Rando-modus for oppturen og de deler av turen med kjip snø, for så kjapt å bytte til Tele når man kommer inn i puddersnøen?

Er det f.eks. noen som har prøvd å kombinere Scarpa Terminator X støvler og NTN og Dynafit bindinger med på en og samme ski? En løsning er vel med Blizzard IQ plate. http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=246209 Men egner dette seg for topptur? Hvor raskt er det f.eks. å ta av Dynafit'en og montere på NTN? Se for deg du står og kaver i løssnøen i bratthenget mens alle kompisene forsvinner jublende nedover i pudderet....

En annen løsing ville være å montere Dynafit hæl med NTN tå: http://www.offpistemag.com/permalink.asp?id=179 en som har montert Dynafit hæl med NTN tåbinding.

Men som det allerede er diskutert er ikke NTN noen god toppturbinding bl.a p.g.a manglende løsning for skarejern?

Dessuten er vel hverken NTN eller Terminator X noen lettveksløsninger akkurat?

Bindingsskifte på tur er tungt.
KriM #158271 06/04/2010 10:01 PM
Fersking
Fersking

På topptur er du neppe villig til å dra på dobbelt sett med bindinger.Det er heller ikke særlig kjapt å skifte på ustødig underlag med snø som legger seg i IQ sporet(min 5 min.). Ekstra sett med skruer blir et must, for du kommer til å miste noen i snøen. (har ikke sett på IQ Max). Det enkleste blir å trene litt ekstra og bruke NTN opp og ned.

Re: NTN + Dynafit Tele + Rando Combo - forsatt bare en drøm?
KriM #158272 06/04/2010 11:05 PM
KriM Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Tja, det ENKLESTE er vel å kjøre rando hele veien, lettere både opp og ned. Trene mer gjør jeg for å gå enda flere høydemeter enda raskere :-D Men Rando kan ikke slå følelesen av telemarksvinger i pudder eller slush...

Men svaret er at å bytte underveis ikke er realsitisk, siden man må bruke skruer.

Se her
KriM #158273 06/04/2010 11:07 PM
Fersking
Fersking

Re: NTN + Dynafit Tele + Rando Combo - forsatt bare en drøm?
KriM #158274 07/04/2010 12:44 AM
KriM Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jepp, samme som video 2 i min post, men med en annen rando-binding som hæl. Men ingen av disse viser hvordan det funker i topptur-modus.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå