Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
linken binding
#158179 21/03/2010 8:35 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Hva er fordelen eller ulempen med linken bindingen da den ikke har motstand i hælløftet?

Re: linken binding
rin #158180 21/03/2010 11:40 PM
Entusiast
Entusiast

-Man får mye dårligere kontroll på bakskien. For mye krefter må brukes på å holde foten slik at ikke kneet kjøres nedi skien, slik at man ikke får nok krefter ned i snøen. Spesielt i bakke og på hardere underlag resulterer dette i en vinglete bakski.

-En farlig dyp stil. Kjekt at mange sverger til de aller dypeste telemarksvingene, men faktum er at man får mye dårligere kontroll på skiene og man er mye mer utsatt for skader. Ved å ha en litt mer oppreist stil har man mer og gå på når det kommer til fjæring opp og ned, f.eks når underlaget er litt ugjevnt.

- En for dyp stil fører også til at man havner for langt bakpå. Ikke bare blir knærne mer utsatt av dette, men musklene får ikke jobbet dynamisk nok og man blir mye fortere sliten.

Det er mine meninger og erfaringer om saken.

rin #158181 22/03/2010 8:44 AM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!

Må bare si meg helt enig i din konklusjon med vinglete bakskipå hardt underlag.Også ditt ressonment i forbindlese med kraftbruk og skademekanismer virker gjennomtenkte og fornuftige.MEN kan de(les linken ,3pin osv) alikevel fungere rimlig bra i pudder da bakskia ikke har behov for store krefter ned i snøen under slike forhold?

RIN

rin #158182 22/03/2010 8:33 PM
Entusiast
Entusiast

Kan tro på at linken fungere bra i pudder på litt smalere, lette ski. Det jeg merker når jeg har fått meg breiere ski med rocker (188 cm lang, 164-136-145) er at med større motstand i bindingen blir det mye, mye lettere å kontrolere skiene. Og på grunn av formen på skiene dukker de ikke uansett hvor mye frempå jeg ligger og snøen er aldri så dyp.

188 cm lang, 164-136-145
rin #158183 22/03/2010 9:58 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Hvilke planker er dette og hvor bruker du disse?

RIN

rin #158184 23/03/2010 6:18 PM
Entusiast
Entusiast

De er selvlaget og brukes stort sett til store svinger i løs snø. Gjorde en feil når jeg skulle profilere trekjernen, så jeg fikk en altfor stiv baksi. Prorider XXL blir som EP Pro i forhold til min bakski =P Derfor er de ikke så veldig lekne i tett skog. Men de er fartsstabile som fy og fantastiske til å kjøre store flanker i høy fart.

Linken
rin #158185 24/03/2010 10:56 PM
Fersking
Fersking

Kjøpte meg Pro rider (128 - 100 - 118) med Linken. Bruker skia primært utenfor bakke, skog, topptur, pudder ++. Dette fungere veldig bra synes jeg. Her kommer Linken til sin rett, samtidig som jeg er meget fornøyd med Pro rider. Synes også at lav bøymotstand er veldig greit når man trenger å ta raske svinger i ulent terreng og tett skog.

På rein bakke ski har jeg cobra binding, synes det fungere bedre en Linken så lenge jeg holder meg i preppa løyper.

Henning

Linken på hardt føre.
rin #158186 31/03/2010 11:54 PM
Medlem
Medlem

hei Ser denne tråden har hengt med en stund , men likevel. Her er det så mye som ikke kan få stå uimotsagt.Dårlig kontroll på bakskia fordi kreftene brukes til å holde skrotten oppe. Det reneste nonsens, må du ha fjærer for å holde deg stående så kjøp rando eller kort på Sats. Med en kraft arm som linkens uten vingling og torsjonsvridning genereres det mye mer krefter ned i underlaget enn ntn og vire bindinger.Farlig å kjøre dypt og dårligere kontroll??? Dette er feil fysisk, logisk og erfaringsmessig. En fleksibel kjørestilling tilpasset de rådende forhold der lavt tyngdepunkt noen ganger kan være det riktige for å komme ned med stil. Igjen dette krever styrke, teknikk og erfaring.Påstanden om flere skader med lavt tyngdepunkt lav kjørestil tror jeg du skal få store problemer med å etterprøve.Telemark på hardt føre og i bakken er langt fra opptimalt. Telemark er en løssnøteknikk utviklet i en tid da tråkkemaskiner ikke var påtenkt. Selv om dagens utstyr gjør det letter med løs hæl på hardt føre så fungere telemarkteknikken best på løst underlag. Skal du kjøre i bakken kjøp slalomski. Toppturer på skare blir aldri noen god opplevelse med løs hæl, (heller ikke med fast hæl.)

Linken
rin #158187 01/04/2010 6:24 PM
Fersking
Fersking

Hei ! Henger meg med i igjen på denne, enig med "thor ski ". Kjører selv linken på pro rider, og er strålende fornøyd. Er nettopp ferdig med en skidag i Raudalen inne i Beito med 25 cm litt tung nysnø.(låra brenner fremdeles). Har ingen ting å utsette på Linken. Har også cobra-binding på bakkeski, for min del ingen mindre kontroll på bakskia med Linken. Vedr. dyp kjørestilling så får man ned tyngdepunktet som ofte er en fordel i ujevnt uforutsigbart terreng, men det krever litt av låra og hue og man må jobbe - men igjen er det akkurat derfor jeg kjører telemark og ikke alpint. God påske, mens jeg sitter og gleder meg til Galdhøpiggrennet.

Henning

erfaringer
rin #158188 02/04/2010 4:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har kjørt telemark siden "fjellskiene" var standard og prøvd (tror jeg) alle bindinger på markedet. Jeg vet det blir NTN etterhvert for min del, dersom ikke noe bedre kommer veldig snart. MEN jeg har brukt Linken i maaange år nå. Hvorfor det?? Som skilærer, men både telemark-, slalåm-, snowboard- og langrennskompetanse, har jeg en viss formening om effektiv teknikk på ski. Flere bindinger jeg har prøvd gir interessante, og ikke minst forskjellige, muligheter for både teknikk, kraftoverføring og trykkavlastning. Linken blir for meg uansett en av favorittene både i og utenfor preparert bakke. Når det virkelig gjelder, er det derimot Bomber Bishop som teller! Da er jeg sikker på at jeg ikke mister skien uansett hvor hardt jeg tryner i Galdhøpiggrennet!

Linken er bra - det er bare snakk om å ha erfaringsgrunnlag nok til å innse det. Og kanskje må man bruke litt tid på å kjenne fordelene ved den. Uansett er det nok korrekt at NTN gir nesten alle fordelene til Linken ++.

Linken
rin #158189 02/04/2010 6:18 PM
Fersking
Fersking

Hei igjen!Ser at StianLa skriver "Det største problemet med linken er at tåbøylen er for liten, slik at skoen ikke flekser i tåbelgen før man får en ganske bratt vinkel" . Dette stemmer ikkel. Tok en test på dette i dag, Linken VS Cobra. Sammen knevinkel og samme i samme støvel gir akkurat samme kontaktflate ned mot binding. Dvs at tåbelgen flekser like mye i Linken som Cobra-binding. Slik jeg ser det betyr det at kraftøverføringa med Linken er like god som Cobra.

Det at man påstår at man får en mer vinglete bakskipå hardt underlag, kjenner jeg meg ikke igjen i. Det er bare å tråkke til så sitter ski i underlaget.

Henning

Tåfeste på Linken
rin #158190 02/04/2010 6:47 PM
Fersking
Fersking

Heng meg på her og seie meg enig i at tåbøylen på Linken ikkje er heilt optimal. Kjører Linken sjølv og det er ikkje vanskelig å sjå at rommet for å sette "tåa" på støvelen i er for stort i forhold til "leppa" på støvelen. Dette er sansyligvis gjort slik at det skal være lett å trå rett in i bindingen.

Men det gjer også at første delen av fleksen på støvelen blir fullstendig uten motstand då støvelen bare ruller på tåballen. Kanskje litt vanskelig å forstå, men lett å sjå om ein sett skoen ned i bindingen å ser litt etter.

Dette er ikkje eit kjempeproblem då Linken har så liten motstand uansett, men eg prøvde å skru fast ei plastplate heilt i front på tåstykket på bindingen. Dette gjorde faktisk at den føltes "tightere" Det fører til litt mer knot med å presse tåa inn tåstykket, men ingenting av særlig betydning.

linken versus bomber eller ntn
rin #158191 02/04/2010 11:02 PM
Medlem
Medlem

Hei alle som liker løs hæl.Jeg har tenkt å kjøre telemark lenge og har kjørt lenge, siden riva var det råeste og dyreste du kunne ha under bd eller Tua skia. Via Chilli Cobra Bomber Linken som test kjører og nå NTN, så kan man se seg litt tilbake og oppsummere litt frem til nå. Det er og har vært store mangler med alle bindingene som vi med hang til løs hæl har måttet ta til takke med. Vi har flikket og ordnet, kranglet med selger, importør og produsent for å tilpasse bindingene til vårt bruk. NTN har ikke vært noe unntak tvert i mot.Vi har lært oss å tilpasse kjørestillingen til føre ski og binding, skoene blir høyere og stivere bindingene mer og mer presis slik at fleksibiliteten må vike for bedre kontroll over skia. I dag kjører vi telemark i fall vinkler og fart som var utenkelig for 5-10 år siden.Konklusjonen min blir: teknikk og utstyr tilpasses de rådende forhold og skiløperen. Slik at belastningen på knær og ikke minst ski opplevelsen varer lenge lenge.God tur

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå