Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
breie kontra "smale" ski
#157829 20/02/2010 8:13 PM
dr yes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har vært en uke i alpene, noe pudder, men også en del oppkjørt. Jeg hadde med to par ski,Voile Insane (150-108) og et par K2 Apache (130-92). Jeg er ikke i tvil om at jeg er mest fornøyd med de "smale" K2 skiene. De breie Insane skiene var gode i rent pudder, men ellers hjelpeløse. K2 skiene fungerte over alt, også i pudder. For egen del skal jeg slutte å lese tester som er gjort i bunnløs pudder med fast hæl. Med telemarksteknikk er det svært vanskelig å kante de breie plankene npr det begynner å bli hardt og trangt, eksempelvis i renner eller i bakke. Ingen av skiene hadde rocker, men tror ikke dette har betydning for mine erfaringer. Nei, neste alpetur skal skia være ca 130-96, kanskje med en rocker fremme.

En erfaring rikere
dr yes #157830 20/02/2010 8:55 PM
Fersking
Fersking

Bra, da er du en erfaring rikere til nestegang du har alpetur. Det er mange ting som påvirker hvilke ski som er rett for deg.Hvor kraftig utstyr du har, ferdigheter, hva prioriterer du av egenskaper i ei ski, vekt,hvilke type terreng og snø søker du etter, hvordan er skia preparert med tanke på stålkantene osv osv.Jeg vet insane skia er ei veldig lett ski, som er relativt lettkjørt. Under krevende snøforhold må du ha god teknikk for å ikke bli slått ut av balanse.

Ta meg som et eksempel. Jeg lar smalskia (94mm under foten) være hjemme nestegang jeg tar turen til alpene.Grunnen til at jeg drar til alpene, er for å kjøre løssnø. Ergo derfor tar jeg med løssnøski (120mm++ under foten).Blir det litt oppkjørt eller hardt, så overlever jeg fint. Det er et valg jeg har tatt. Alt handler om prioriteringer.

Re: breie kontra "smale" ski
dr yes #157831 21/02/2010 3:28 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har vært i alpene mange ganger, neste gang jeg reiser kommer jeg til å gjøre det samme jeg alltid gjør. Jeg tar med meg 3-4 par ski. Hvorfor ikke? Det finnes ikke en ski som passer overalt.

En ting er alpene og en ting er nærmiljøet!
dr yes #157832 21/02/2010 4:43 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Her i nord er det IKKE bunnløst pudder men hard pakket sne med fokkskavler på fjellet og er du heldig finner en løssne 10cm ++ i skogen.Under slike forhold er det ingen ting som slår Head monster 88.På ordentlige pudderdager(lenge siden sist ) går vi over på breiere planker!Tror som andre alpefarere at det er lurt å ha med både pudderplanker og smaler ski når en farer sydover!Har efrat at pudderdager har uteblitt grunnet rasfare og en har måttet kun holde seg til "bakkene":frown.

RINwinkwink:wink

dr yes #157833 21/02/2010 7:03 PM
dr yes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har vært mange år i alpene, og erfaringene er at selv om en er heldig med sneen, blir det mye annen kjøring også, til og fra løssnøen, ned renner ol. Hovedpoenget mitt er at de breie plankene er vanskeligere å manøvrere i krevende terreng med telemarksteknikk kontra fast hæl. I pudder er det ikke noe problem. Når det gjelder teknikk, kraft ol., så må jeg si jeg har til gode å se noen som kjører godt i hard bakke med breie telemarkski, det blir mye skrensing. Derimot ser jeg, og har erfart selv at det er lettere å kante breie planker med fast hæl når det begynner å bli hardt.

dr yes #157834 21/02/2010 7:28 PM
Entusiast
Entusiast

Da har du ikke sett mye gode telemarkkjørere. Har flere venner som kjører nydelige telemarkssvinger på bredere ski, som f. eks Insane. Hvis du sliter med å få godt feste har du jo også muligheten til å kjøre alpinsvinger på telemarksski. Det ser selvfølgelig ikke like pent ut, men du verden hvor mye mer du kan kjøre hvis du også behersker alpinsvinger.

Misforstått.....
dr yes #157835 21/02/2010 7:29 PM
Medlem
Medlem

Grunnen til at Insane ikke funker til noe annet enn pudder er fordi hele skien suger... Det er ganske mange bra planker der ute som funker til både bakke og pudder. At head monster 88 er en ski som er uslålig på alt slags føre er en melding som kunne blitt skrevet for 5 år siden i dette forumet. Skjerpings... Ikke snakk om ski når dere ikke kan noe særlig om hva som skjer ved utviklingsfronten.. Det funker fint å ta med en ski til alpene; CRJ, Armada JJ, Gotama, atomic blog... VEL og VRAK... og brenn monster 88 og snowbladsene ved neste anledning... Da kan det hende puddergudene gir deg litt flere skidager med bra snø...

ski som suuuuger!
dr yes #157836 21/02/2010 9:47 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Helt enig at det sikkert er mange planker som slår monster 88 på det føret jeg opplever de som supre men de er alikevel nydelige til mitt bruk og min "stil".Har ikke råd til å å kjøpe ski hvert år for å følge med i utviklingen(tro heller ikke dette er nødvendig)for å få den gode skiopplevelsen .Her i Nord er det sjelden pudderdager og dermed trenger jeg ikke rockerski for å oppleve en god topptur.(har vel mellom 50-100 toppturer i sesongen-mange korte)Tror egentlig skiopplevelsen er mer avhengig av den enkeltes tekniske ferdigheter enn det å ha de "riktige skiene".Heldigvis trenger jeg ikke følge med på utstyrsfronten for å uttale seg her :wink.Har f.eks ennå ikke prøvd rocker ski men 80% av turene mine er på fjell med blandet sneforhold, mest "pudderfritt",og har ingen god erfaring med midje 100+++ på slike turer.(kanskje har jeg for lite styrker i lårene og dålig teknikkk?:cool)Kom gjerne med tips om gode allround ski med midje på 100+/-:wink

RINwinkwink:wink

Obsethed
dr yes #157837 21/02/2010 10:45 PM
Medlem
Medlem

Egentlig er det ikke så viktig hva en kjører på så lenge en har det gøy. Det er utrolig lett å bli utstyrshypokonder... lete etter grunner til å kjøpe nytt. Glemmer ikke en tur jeg hadde i La Plagne ned rennen "couloir des Cannadienne", 40-55 grader 2000høydemeter. Vi gutta holka oss ned på (den gangen) brede ski og det stiveste som var å oppdrive av telemarkstøvler. Vi ble derimot frakjørt av den ene guiden som kom med "høye" lærstøvler, syltynne Black Diamondski, og begge stavene i en hånd det meste av turen... Jeg har alltid lett etter skia som alltid funker, men mest i leken snø. Har kjørt lenge på Seth Vicious og nå Obsethed, og den er latterlig god på alt fra pudder til hardt. Er det hålke går jeg langrenn.....

Hehe...du vet svaret...
dr yes #157838 22/02/2010 10:26 AM
Medlem
Medlem

Siden jeg var med Dr Yes på turen tror jeg at jeg kan legge til en liten, men viktig, tilleggsopplysning som er avgjørende: Dr Yes kjører korte og kjappe svinger og da blir det å kante breie ski mer krevende. Jeg kjører breie Hendryx Purple Haze (172 cm lang, 151/105/141 (nyere modeller er litt bredere på midten)), men lengre svinger og mer på carve enn dr yes. For meg var problemet ikke bredden på skiene, men at det er så bratt og hardt at en må skrense mer og bruke krefter på å holde farten nede. Med folk i løypene og nærområdet og oppkjørte kuler gikk det rett og slett for fort når en carver. Jeg opplever ikke breie ski som vanskelig i renner, men så har jeg bare ett par ski og det er veldig lenge siden jeg kjørte på noe smalere enn mine PH ;-). MEN: jeg opplever at det er helt nødvendig for meg å justere bindingene strammere i bakken enn i pudderet, ellers får jeg ikke grep og kontroll på bakskien (Har HammerHead, så det er lett å justere: pos 3 i pudder gir meg nok kontroll uten at bakskia graver seg ned, mens pos 4 gir mer trykk og kontroll på hart underlag). Paradoksalt nok har dr yes Linken på K2 (som skulle tilsi mindre trykk på framskien) og godt strammet Black Diamond O1 på Insane.Jeg kan bekrefte at dr yes kjørte bedre på K2 enn Insane og at den eneste synlige forskjellen i pudder var at han kanskje fløt noe høyere opp med Insane, men klarte ikke se noe som tydet på dårligere kontroll i pudder med K2ene.

nytt utstyr!
dr yes #157839 22/02/2010 11:22 AM
Medlem
Medlem

Jeg har akkurat investert i nytt utstyr, Voile Drifter, 192 cm, 153-128-141, 4,2 kg og den nyeste NTN.Gleder meg vilt til å få prøvd de. Kjører for øyeblikket på Movement Climax(121-82-110) med første gen. NTN, disse skia er 183 cm. I tung pudder som jeg ofte kjører i, holdt de ikke mål, tuppen graver seg ned og får lite fart på skia. følte også at sko og bindinger ble for kraftig for skiene. Har Crispi Evo sko.Er det noen som har erfaringer med Voile drifter?

K2 Coomback funker over alt.
dr yes #157840 22/02/2010 12:56 PM
Fersking
Fersking

Enig at Telemark ikke er som alpint. Du trenger en større svingradius og blir seinere. Det å kjøre kuler, i skogen og trange renner er ikke like lett med brede ski. Bruker selv Insane med Linken til topptur og i skogen. De er korte, flyter godt og er topp i pudder og på råtten vårsnø. Var i alpene i fjor med Rossignol B 100 m/NTN (130-100-120) som er en stiv storfjellski. Fikk ikke den til. Har gått over til K2 Coomback som er bredere enn B100'en, men med rocker i tupp. Lettsvingt og funker over alt. Der det blir trangt legger jeg inn paralellsving for å safe. Føler at rocker gjør at tuppen ikke hugger inn for tidlig når man har behov for å skrense deg nedover. Har ikke behov for å gå tilbake til smalere Blizzard Titan 9 som tidligere har vært min favoritt.

K2 Coomback funker over alt.
dr yes #157841 22/02/2010 1:02 PM
Fersking
Fersking

Enig at Telemark ikke er som alpint. Du trenger en større svingradius og blir seinere. Det å kjøre kuler, i skogen og trange renner er ikke like lett med brede ski. Bruker selv Insane med Linken til topptur og i skogen. De er korte, flyter godt og er topp i pudder og på råtten vårsnø. Var i alpene i fjor med Rossignol B 100 m/NTN (130-100-120) som er en stiv storfjellski. Fikk ikke den til. Har gått over til K2 Coomback som er bredere enn B100'en, men med rocker i tupp. Lettsvingt og funker over alt. Der det blir trangt legger jeg inn paralellsving for å safe. Føler at rocker gjør at tuppen ikke hugger inn for tidlig når man har behov for å skrense deg nedover. Har ikke behov for å gå tilbake til smalere Blizzard Titan 9 som tidligere har vært min favoritt.

K2 Coomback
dr yes #157842 22/02/2010 1:17 PM
Fersking
Fersking

Har selv et par Coomback med Hammerhead-binding. Kanskje ikke den beste skien på isete føre, men absolutt en veldig god og lettkjørt ski. Den relativt lave vekten gjør at den også egner seg godt til topptur :grin

dr yes #157843 22/02/2010 1:38 PM
Entusiast
Entusiast

Har ikke prøvd drifteren selv, men har en bekjent av meg som er utrolig dyktig har over 20 års erfaring som telemarkkjører, og han er kjempefornøyd med de.

dr yes #157844 22/02/2010 11:30 PM
Medlem
Medlem

Sitat rin:Kom gjerne med tips om gode allround ski med midje på 100+/-

<p></p>
--Har kjørt hele sesongen til nå på 186cm Line Prophet 100 og er fantastisk fornøyd, men har ikke annet å sammenligne med enn tidligere sesonger på T2, R8 og Dynastar Legend. Skulle gjerne hørt hva folk med litt mer peil og tilgang på utstyr syns om disse skia smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå