Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor er riktig monteringspunkt på Mantraskiene mine?
#157773 14/02/2010 10:14 PM
oleg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har fått montert NTN bindinger på Mantraskiene mine fra 2007. Men jeg er usikker på om de har montert bindingene på riktig sted. Jeg husker ikke akkurat hvor de forrige bindingene var montert men jeg har på følelsen at de nye bindingene sitter lengre frem enn de forrige. Er det noen måte å finne ut hvor de 'skal' sitte før jeg går i butikken og klager?

Når fjellskiene mine på 203 står ved siden av mantraene på 191 står støvlene i bindingene like høyt, altså like langt fra bakenden av skiene. Det virker som et tegn på at mantrabindingene står langt fremme på skiene.

Re: Hvor er riktig monteringspunkt på Mantraskiene mine?
oleg #157774 14/02/2010 10:51 PM
Ringrev
Ringrev

Du må finne "merket" på skien, og så må du finne ut hva merket betyr, mest sannsynlig er det tradisjonelt anbefalt monteringspunkt. Sett skoen i bindingen og se hvordan boot center merket på skoen står i forhold til merket på skien.

oleg #157775 14/02/2010 11:19 PM
Medlem
Medlem

Gå inn på nettsiden til Volkl. Det står sikkert om anbefalt monteringspunkt for telemarkbindinger.(Pinline)Feilmontering av bindinger i sportsbutikker er et stort problem. Mange har ingen kunnskap.

oleg #157776 14/02/2010 11:30 PM
Medlem
Medlem

NTN Monteres IKKJE etter pinline!!rottefella anbefaler å montere etter anbefalt monteringspk på skia(er ofte merket som Bootcenter el tradisjonal, el berre ei pil) sjølv drog eg bootsenter på skoa bak ca 1,5 cm i forhold til monteringspkt på mine ski (rossignol s6). Det vart kanon!

oleg #157777 15/02/2010 9:29 AM
oleg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Finner jeg merket på skien uten å ta av bindingene ?Hvordan ser boot center merket ut på skoen (har dem ikke i nærheten akkurat nå)?Er pin line og boot center det samme ?

Bindingene er montert hos Rå Sport, disse gir jo inntrykk av å skulle ha greie på nedoverski.

oleg #157778 15/02/2010 10:15 AM
Medlem
Medlem

PINLINE er balanse punktet på skia, der en monterte etter gammal telmarkstandard.dette punktet vil vere mykje lenger framme enn eit tradisjonelt monteringspunkt for alpint.

Bootsenter på støvelen er punktet midt mellom tåtuppen og hælkanten på skosålen under skoa, ofte merka med en strek og en A på innside av sko(ikkje inni skoen). På crispi skoa mine finnes ikkje dette merket.

MEn det som er: når en borrer hulla i skia til NTN bindingar så er det viktig at en bruker det millimetermålet som står på hælen på støvelen. På monteringsmalen fra rottefella står der en millimeter-skala og då skal det millimeter tallet som er tilsvarande det tallet som står på skoen stå rett over monteringspkt på skia.Dette er anbealt monteringsplass ifølge Rottefella.(følg fabrikants anbefalte monteringspkt)

Utover det så kan en eksprimentere med å dra monteringa bakover for å få ei ski som flyter bedre i pudder, men som då får dårligare egenskaper i bakke/hardt underlag.Men alle Butikker som tilbyr montering av skibindinger BØR/SKAL vite dette.

No ekje eg noke pedagog, slik at det kan hende eg har ordlagt meg vanskelig her, men håpa du skjønna litt meir no wink

bootcenter
oleg #157779 15/02/2010 10:23 AM
Fersking
Fersking

Alle Völkl ski anbefales montert etter bootcenter..

oleg #157780 15/02/2010 4:11 PM
Medlem
Medlem

viss du har hatt cobra R8 på skia tidligare, og det har brukt samme skruehulla når de sette på monteringsplata til NTN( NTN og Cobra har samme dimmensjoner på skruehull)så vil bindingen vere montert for langt framme

Har samme erfaring..
oleg #157781 15/02/2010 10:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har også fått montert NTN i same hola som eg hadde R8, og dei er heilt klart for langt framme. Så vi må flytte bak. Ikkje nok å flytte bindingen til bakerste justering heller.

oleg #157782 15/02/2010 11:07 PM
oleg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for mange svar!

Nå har jeg sjekket utstyret og sett at bootcenter er sammenfallende med merket på skien (det er en 'I' som står ca 1cm foran serienummeret(?)).Det er det Rottefella anbefaler, men noen av dere skriver at monteringen skal ligge lenger bak for Volkl. Hvor har dere det fra?

Jeg flyttet bindingen til bakre hakk i NTN-platen. Da traff tubene helklossen når bindingen var i åpen stilling. Og når helklossene var satt i oppoverstilling traff de ikke helen på støvelen, men foran helen. Det skal vel ikke være sånn?

Er det noen vits i å montere bindingene slik at bootcenter treffer skisenter i bindingens fremste stilling, slik at jeg kan stille 1,5 og 3 cm bakover med de to hakkene i bindingsplaten ?Er det et problem for styrken i skiene at det da blir tredje plassering av bindinger på skiene med tilhørende antall hull i skiene? (hadde Linken før

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå