Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alternativ til Åsnes Storetind
#156044 14/05/2009 11:32 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er ute etter et par toppturski som faktisk har gåspenn og gåegenskaper. Grunnen til dette er at jeg faktisk skal gå en god del bortover med disse, og benytte dem på finnmarksvidda. Med kite og telemarksbindinger og plastsko. Har et par twintipski som har gitt meg mye glede, men disse er ikke så gøy å gå med i de tilfellene da man skal krysse små skogskledde daler og lignende.Det er jo også godt med litt gåegenskaper når man er langt borte og vinden løyer...

Så det jeg lurer på er: fins det noe jeg har oversett, eller skal jeg bare bestille Åsnes Storetind Carbon til vinteren, og sette på et par linken bindinger?

Tror det øvrige sortimentet fra Åsnes blir for "pinglete" til kiting, men jeg har ikke funnet så mange andre leverandører av tilsvarende ski, så jeg trenger litt tips om dere har noen.

smørespenn og kjøreegenskaper
dragebjørn #156045 15/05/2009 8:22 AM
Fersking
Fersking

Etter min erfaring ødelegger smørespenn kjøreegenskapene til ski. Anbefaler å velge en ski uten smørespenn og bare smøre dem nesten som vanlige fjellski. Ellers er det jo smart med en scooter, så kommer du deg raskt og greit inn på fjellet. Hvor på vidda er det du "holder" til?

Re: Alternativ til Åsnes Storetind
dragebjørn #156046 15/05/2009 10:55 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Helt kurant innspill det. Ser for meg at den kiten ganske raskt sliter av det som måtte være av festesmurning under skia uansett, så man kan jo sikkert bare legge glider under hele skia, og klisse på litt festesmurning ved behov. Snøscooter har jeg ikke skaffet meg i og med at vi har små barn, og jeg de første åra ser på det som mer plunder å holde på med den hengeren og sleden osv, heller enn bare å legge minstemann i pulken og gå en tur på ski, gå tilbake til hytta, bytte bleier, grille og renne med rattkjelke i bakken. Kommer sikkert senere, da vi disponerer en hytte i Jotka, ikke så langt ifra løypa. Dette er en av de få hyttene som ligger i bjørkeskogen, så det er i forbannelsen av løsnede feller på twintipskia (vet man kan kjøpe fellelim?), i bakken opp mot tregrensen om man kan kalle det det, at jeg har tenkt at det må finnes noe annet. Kona mi kjøpte et par mer ordinære fjellski fra åsnes i fjor, med innsving som jo er tingen nå til dags, og jeg har jo observert at i de bakkene jeg har slike hjertet i halsen-opplevelser med mine gamle Fisher-fjellski, renner hun ned lett som bare det, svinger og står i. Så da jeg så de der Åsnes Storetind-skia så kjente jeg at pengene plutselig satt litt løst, at investeringslysten var høy, men jeg tenkte jo at jeg kunne spørre noen først. Har jo ikke hast, skiføret er jo elendig for tiden.Så takk for innspill!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå