Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Støvler og alt imellom
#155958 19/04/2009 2:30 PM
knut100 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg ønsker å begi meg ut i telemarkens verden, og har fått et par gamle ski med bindinger (K2 Piste Off 990 2,00m / Rottefella Riva II). Aner veldig lite om bindinger og sko, men har prøvd å lese meg opp litt.

Jeg har forstått det sånn at mellomhøye/mellomstive sko som Scarpa T2X er ålreit sko for en som vil ha muligheten til å kjøre bakke/off-piste og toppturer.Hvordan er markedet på slike sko? Får man disse billige nå som sesongen snart er over?Min preferanse er hovedsakelig pris, og vil nødig ut med no mer enn 1500 spenn for et par sko. Er ikke veldig kresen heller. Har funnet ut at størrelsen min er ca. 28,5/29.

ALTSÅ:Hvilke sko burde jeg velge,hva burde jeg se etter,og hvor burde jeg lete (nettsteder, bruktmarkeder)?

Befinner meg i Kristiansand.

På forhånd takkKnut

Ingen?
knut100 #155959 22/04/2009 5:05 PM
knut100 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ingen som har erfaring med enkle, økonomiske sko?Det er vel ikke alle som har de mange tusen kronene man trenger for å skaffe seg flunka nytt telemarksutstyr?

jo...
knut100 #155960 24/04/2009 2:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det skulle vel vere mulig å få tak i sånne sko til den prisen. Kjøpte sjøl Crispi CX-P for 1000. Dei var heilt ok, bortsett fra at dei var litt sure. Kor nøye sjekka du bruktforumet???

Re: Støvler og alt imellom
knut100 #155961 24/04/2009 4:37 PM
Medlem
Medlem

Bruktmarkedet renner vel ikke akkurat over av støvler til under 1500 spenn, men autosøk på Finn gjør at du kan være heldig. Selv fant jeg meg et par brukte T4 tidligere i vinter som er godt egnet til de litt mer lange toppturene, mens T1'ene tar støyten når det er selve kjøringa som er hovedmålet.

Med Scarpa som utgangspunkt så er det jo ikke til å komme bort fra at dess lavere tall bak T'en, dess mer hjelp får du når du skal kjøre. Hovedgrunnen til at jeg ville ha et alternativ til mine T1 er at de gir meg så jæ#¤" mye gnagsår på lange toppturer, og der er T4'ene helt suverene. Når det derimot går nedover igjen og føret er litt vanskelig eller bakken litt bratt så savner jeg fort høyere støvler...så hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for høye støvler.

svar
knut100 #155962 24/04/2009 6:31 PM
knut100 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har sjekka rundt på bruktmarkedet, men det er vanskelig å bestemme seg når man ikke veit helt hva man er på utkikk etter.Hva er forskjellen på de forskjellige merkene?Som i klatring, så er de italienske leverandørene jevnt over smalere (som passer meg godt), eller er det litt hipp som happ hva man velger av merke.Og er Scarpa ledende på grunn av kvalitet eller rykte?Får liksom følelsen av at jeg vil finne billigere sko om jeg går bort i fra tanken om at Scarpa har høyest kvalitet.

Tusen takk for svar!

ekstra
knut100 #155963 24/04/2009 7:19 PM
knut100 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Litt tilleggsinformasjon, om noen er så vennlig å lese dette:

Jeg har forstått det sånn at man skal kjøpe trange sko, da de utvider seg mye etter en 5-10 turer.Jeg prøvde et par mp 29,5 t2x i butikk, og sjøl med ekstra sokker var de alt for store. Derfor antar jeg å være en mp 28,5 ihvertfall (om jeg kjøper relativt ubrukte sko).Eller hva?

Det ligger jo masse (masse!) sko på bruktforumet, men det er som sagt mange fabrikanter og mange som man må trykke på for å finne ut størrelse og om det er NTN (jeg kan ikke de forskjellige modellene).Det er derfor jeg ønsker å få eksempler på hvilke sko som passer mitt formål.Som er:

- blanding av topptur og preparert kjøring- størrelse ca. 28,5/44,5/11- alt fra 500-2000 i pris (500 er selvfølgelig å foretrekke)

Dette vil jeg tro er ganske vanlige ønsker. Noen som har vært i samme situasjon?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå