Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fly med skredsekk
#15594 09/03/2011 1:37 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 3
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 3

Har akkurat gått til innkjøp av skredsekk (Snowpulse), og lurer litt på hvordan det er å ta med sekken på fly? Både innland og utland. Sjekker dere den inn som bagasje, kan man ta den med inn på flyet med sylinderen, hvor mye ekstra tid bør jeg beregne osv. Alle erfaringer mottas med takk!


Re: Fly med skredsekk
flatpedal #15595 09/03/2011 1:54 PM
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 179
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 179

Etter hva jeg har hørt så kan du ta med snowpulsen hvor du vil siden den kun bruker trykkluft, mens abs sekken så bruker du litt sprengstoff for å utløse den og det er grunnen til at den ikke er så lett å ta med på fly.


Abs
flatpedal #15596 09/03/2011 3:03 PM
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 95
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 95

Sjekker alltid inn min abs sekk.Har flydd noen ganger i europa bare, men ikke hatt noen problemer.

Tror man kan ta det med som håndbagasje, men har ikke orket å satse på at det går greit. Ligger et flydokument (IATA) ute på hjemmesidene til sekke produsentene du kan printe ut og ta med for å vise at det er ok å ha med sekken på fly.

Er visst litt mer utfordrende med fly til/fra USA. Der er spesielt snowpulse utsatt siden man fyller denne selv og det har vært episoder der man har måttet demontere/åpne luftsylinderen fysisk for at sikkerhets folkene i statene skal kunne kikke inni.

Vil nok anbefale å ta det som innsjekket bagasje med syilinderen deaktivert/separat fra sekken.


Re: Fly med skredsekk
flatpedal #15597 25/01/2012 10:36 AM
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 8
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 8

Tenkte jeg skulle gjenoppfriske denne tråden.

Jeg skal til USA (Utah) i mars og har sjekket med Delta Airlines og Air France angående Snowpulse skredsekk. Air France sier "niks, det er bare å glemme. Dette er dangerous goods, og vi godtar ikke sylinderen selv om den er tømt". Delta Airlines sier at det kan gå hvis man følger TSA sine retningsregler (tømme den og skru av toppen så de kan titte inni), men det er jo litt av et styr. Problemet er visstnok også at man ikke får fylt opp en 300bar sylinder i USA , siden det er noen regler som sier at max trykk i en slik sylinder er 207bar (derfor finnes det en egen sylinder for USA/Canada som er større).

Så, har noen erfaring med å fly med Snowpulse til USA, og da spesifikt med Delta Airlines (har allerede kjøpt billett)? Har jeg bare møtt på en vrien kundebehandler?Alternativ, vet noen om man kan leie en sylinder i Utah-området?


Re: Fly med skredsekk
flatpedal #15598 25/01/2012 2:17 PM
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 121
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 121

Når eg ser på sidene til Snowpulse og Delta Airline så tolker eg det slik at 300bar sylinderen er ok, men 207bar sylinderen ikke er godtatt.

http://www.snowpulse.com/en/rubrique/conseils-faq/transport/

1. ?allowed on flights according to the IATA?s regulations?2.?allowed on flights to the USA/Canada?3.?allowed on domestic flights within Canada?

Is the carriage of a filled cartridge?Cartridge Non-Refillable 300 Bar Steel : 1. YES 2. YES 3. YESCartridge Refillable 207 Bar Alu : 1. NO 2. NO 3. YES På delta sine sider står det følgende:Self-inflating devices or equipment containing compressed gas cylinders are not allowed (e.g., rafts, avalanche rescue backpacks, paintball cartridges). Men rett under står det også følgende:You may bring compressed gas cylinders, including scuba tanks, meeting current TSA requirements of having the regulator valve completely disconnected from the cylinder, as carry-on or checked baggage.

http://www.delta.com/traveling_checkin/baggage/dangerous_goods/index.jsp#sports

På snowpulse sine sider står er det en link til IATA reglene og der står det: Avalanche rescue backpack, one (1) per passenger, equipped with a pyrotechnic triggermechanism containing less than 200 mg net of Division 1.4S and less than 250 mL ofcompressed gas in Division 2.2. The backpack must be packed in such a manner that itcannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted withpressure relief valves.Og da er det følgende som er lov/må gjøres:Permitted in or as carry-on baggagePermitted in or as checked baggageThe approval of the operator(s) is required

Så slik eg leser det så er det lov... en må bare tape det riktige datasheetet rundt sylinderen,koble den fra og pakke den seperat fra sekken.

Datasheet: http://www.snowpulse.com/wp-content/uploads/Cylinders_DataSheet_ENG_26.10.11.pdf


Re: Fly med skredsekk
flatpedal #15599 25/01/2012 5:03 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 17
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 17

skal man ut å fly med skredsekk må man være forberedt på å møte sterk skepsis fra innsjekk skranken,uansett om det er lov å sjekke den inn og du har fått klarsignal fra flyselskapet på forhånd.

Du må antagelig vente på at de får svar fra superviserne sine,dette kan ta tid så vær på flyplassen tidlig.


 
 
Re: Fly med skredsekk
flatpedal #15600 25/01/2012 11:12 PM
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 18
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 18

Sønnen min dro til Denver forrige fredag med en ABS sekk. Fikk beskjed i London (British Airways) at det var bar å glemme å ta med ABS skred sekk med fyllt gassflaske inn til USA.De hadde ingen problem med at han reiste med den i Europa. Jeg har selv reist med ABS sekk til Østerrike, Frakrike og Sveits uten noen store problem. Gassflasken tok de vare på på Heathrow, mens han får forsøke å leie eller kjøpe en ny gassflaske i USA.


Re: Fly med skredsekk
flatpedal #15601 14/03/2012 1:29 PM
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 8
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 8

Jeg tenkte jeg skulle gi en tilbakemelding på hvordan det gikk å få med Snowpulse sekken til USA i tilfelle noen skulle være i samme situasjon.På forhånd ringte jeg Delta og ba dem sette en merknad ved bestillingen om at jeg kom til å ta den med. Når jeg sjekket inn la jeg både sekk og patron (i originaleske med diverse papirer teipet utenpå) i innsjekket bagasje. Det var ingen spørsmål så jeg nevnte heller ingenting om den. Ingen problemer på vei til USA. På vei hjem tømte jeg patronen og skrudde av toppen i tråd med retningslinjene til TSA. Ingen spørsmål og ingen problemer hjem igjen heller.Nå må jeg bare finne et sted å fylle opp patronen igjen...



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå