Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski til pudderjente!
#155567 19/02/2009 10:27 AM
VibekeB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Trenger tips til telemarkski! :wink

Jeg ser nå etter et par telemarkski som er fine å bruke på topptur og som flyter bra i pudder. Skal konvertere fra alpint til telemark og er helt nybegynner med løs hel, så skiene bør ikke være for vanskelige å kjøre. Jeg er 162cm høy.

Har sette litt på Volkl Aura, Line Celebrity, K2 Dawn Patrol, K2 Nancy/Misbehaved ect. Noen som er å foretrekke? Evt andre ski jeg burde sjekke ut?

Tar gjerne imot tips om bindinger og sko også. Hvordan er Rottefella Cobra R8 vs. G3 Ascent f. eks?

Takker for svar.Vibeke:razz

DAWN PATROL
VibekeB #155568 19/02/2009 7:41 PM
Hei Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg endte opp med de, og er veldig godt fornøyd! Jeg hadde noen av de samme alternativene som deg, men etter litt rådføring med andre osv fant jeg ut at dawn patrol nok var det beste valget for meg. Det skal også nevnes at de var mye billigere enn de andre alternativene. Jeg fikk de levert på døra for den nette sum av 2000,-

Re: Telemarkski til pudderjente!
VibekeB #155569 19/02/2009 7:51 PM
Medlem
Medlem

Sitat VibekeB:Hvordan er Rottefella Cobra R8 vs. G3 Ascent f. eks?

<p></p>
Jeg ville valgt G3 Targa Ascent av disse ihvertfall: På topptur er "gåmodus" noe som betyr mye, da sparer du masse krefter på oppturen. Og du får skarejern til dem hvis du er redd for å traversere på hardt underlag.Med Cobra R8 fikk jeg problemer da stengene på sida knakk - plutselig var bindingen ubrukelig og jeg måtte returnere til bilen på én ski. Det var ikke så lett i krattskog og pudder... Likevel var jeg glad, ettersom jeg kjøpte Targa Ascent samme dag, returnerte til samme sted ca 5 timer etter de andre og fikk føle hvor mye lettere det var å gå med disse bindingene (jeg tok igjen de andre).

VibekeB #155570 19/02/2009 10:04 PM
Fersking
Fersking

Hei Vibeke!

Sportsbua hadde et par brukte K2 Phat Luv med G3 Targa Ascent Elle til salgs tidligere i vinter (ikke skyt meg om jeg tar feil). Ring de i morgen og hør om de fortsatt er der!

Jeg vil i likhet med anderfo anbefale en binding med toppturfunksjon, dvs. en binding der tåboksen er hengslet som f.eks på G3 Targa Ascent. Betyr en del når du skal gå oppover.

Både Crispi og Scarpa har gode sko, velg den som passer foten din best. Jeg var veldig fornøyd med Crispi XP, den sitter ganske thight rundt hælen (positivt altså) og har en fin høyde på skaftet. Scarpas T2X er også ei bra sko. Jeg har riktignok ikke kjørt denne selv, men en eldre T1. Jeg har kjørt med et par Garmont også, de var noe ordentlig drit. Satt løst rundt hælen og fantes ikke stabile, men de var også en ganske rimelig modell. Andre produsenter kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg har ikke mye å bidra med når det gjelder jenteski. Men, sjekk ut testen i Fri Flyt (jeg kan nevne at K2 Missbehaved vant testen, men Volkl Aura kom også godt ut). Jeg kan ta med bladet på hytta i morgen om du ikke har det fra før av. Bare send meg ei påminnelse på mld.

VibekeB #155571 19/02/2009 10:18 PM
Fersking
Fersking

Sitat VibekeB:Hvordan er Rottefella Cobra R8 vs. G3 Ascent f. eks?

Hvis du skal ha en av de nevnte bindingene til topptur ville jeg fulgt anderfo's anbefaling. Jeg har selv kjørt på Targa Ascent et par år, men nå som jeg skal kjøpe nye ski skal jeg kjøpe Black Diamonds O1-binding. Targa Ascent har en tendens til å ise (mange jeg har pratet med har sluttet å bruke dem på toptur til og med!), som kan gjøre dem vanskelig å få over fra gåmodus til kjøremodus.

På Black Diamonds O1 er mekanismen som veksler mellom gå- og kjøremodus mer lukket, og is og snø blokkerer i mindre grad mekanismen enn hos Targa Ascent.

VibekeB #155572 19/02/2009 11:23 PM
Medlem
Medlem

PS. Hvis du opplever ising på Targa Ascent når du skal skifte fra gåmodus til kjøremodus (jeg tror det har skjedd meg én gang), finnes det et enkelt triks for å få ut isen, uten engang å ta opp bindingen. Bare løft opp hælen, kjør spaken (som skifter til og fra gåmodus) fram og tilbake et par ganger, sett ned hælen igjen og skyv igjen spaken så er bindingen i kjøremodus. Det tar ca 10sek per ski, og jeg har ikke opplevd det som noe "problem", men hvis du ikke kan trikset kan det kanskje bli problematisk.Som de andre har nevnt, Black Diamond O1 fungerer visst også bra (jeg har ikke prøvd dem), så de er verdt å vurdere. Det finnes også flere andre bindinger med gåmodus.

VibekeB #155573 20/02/2009 10:45 AM
Fersking
Fersking

Hehe, ja det er noen triks i ludo med Targa Ascent! Jeg har heller aldri hatt noen store problemer med dem, men de kan virke litt upålitelige selv om det alltid ordner seg til slutt.

Sitat anderfo:Det finnes også flere andre bindinger med gåmodus.

Jeg har ikke kjøpt BDs O1-bindinger ennå, og kan fortsatt ombestemme meg. Har du noen andre anbefalinger, utenom Targa Ascent?

VibekeB #155574 21/02/2009 9:17 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Fikk levert k2 dawn patrol på døra fra tyskland for et par år siden ,1500 krnog trives veldig godt med dem i løs snø,IKKE hardt da de er litt for myke,men utrolig lette og fine å gå toppturer med.Dame ski til gutt på 50 fungerer glimrende!De er orange og blomstrede!:grin,lite macho men so what!

RINwinkwink:wink

VibekeB #155575 22/02/2009 1:44 PM
Medlem
Medlem

Sitat Fjäril Igelkott:Heisann!Jeg kjører Volkl Aura og kan anbefale de! De flyter bra i pudder å fungerer kjempe bra i skibakken. Samtidig ser de kule ut.Har du vurdert randonebindinger? Jeg gikk over fra telemark til randone i vinter og har ikke angret et sekund. Man kan ofte kjøre litt brattere og tøffere på de siden du allerede er vant til alpint, men igjen så er det noe med løs hæl i pudder;)Lykke til med kjøpet.

Og nå som vi driver og fjerner blasfemiparagrafen... Nettopp slike utsagn ville vært forbudt under den gamle loven, å foreslå rando til en telemarker:):) Du redder deg litt inn på slutten der, så jeg skal ikke anmelde dette som et "upassende innlegg":grin

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå