Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilke t-binding under pudderforhold?
#153183 30/11/2004 4:31 PM
More than words
OP Offline
More than words

Hvilke telemarksbindig er å fortrekke i offpisten under skikkelege pudderforhold? Hvorfor?

More than words
OP Offline
More than words

Kjører linken uansett forhold og trives med det. Har ikke hatt noe problemer med dem enda. Eneste måtte være at de veier litt..

Brukte Chilli før, men var ikke fornøyd med disse. OK å kjøre med, men etter min erfaring tåler de ikke å gås med høye plaststøvler. Krokene som fester wieren i tåjernet henger seg fast, og så knekker du av wieren. Røk sikkert innpå 20 stk på en sesong.. Til slutt så knakk hele tåjernet. Har holdt meg unna Rottfella siden det selv om Cobra ser vesentlig bedre ut enn gamle Chilli. Rainly Designs Hammerhead får veldig bra kritikker i statene, men er ikke så vanlig her på berget enda.

More than words
OP Offline
More than words

som sagt linken fungerer til alt...det føles litt uvant dei fyrste turane, men så sjønner du det og då er alt MYKKJE betre. Prøvde chili igjen etter 1 sesong med linken...føltest som å skri med rottefella extrem på carving ski. Linken er eit sikkert valg, men styr unna cripsi/linken kombinasjon.. crispi skoa passer ikkje i linken og derfor løyser bindingen ut i tider og utide.

More than words
OP Offline
More than words

Greit nok at linken muligens gir bedre kraftoverføring til kanten på baksien, men dette er jo helt uvesentlig siden det er ytterskien man står på og skjærer med. De som hevder noe annet, kan ikke fysikk, eller så kan de ikke stå på ski. I pudder trenger man det uansett ikke. Det som er digg med cobra at man har mye bedre følelese med hva innerskien foretar seg og får en mer intim følelse til pudderet.

Kjører linken i bakken, men i løsnø og luften er cobra diggere.

More than words
OP Offline
More than words

Hvordan får du til at Cobra får en mer intim følelse av hva innerskia gjør, når du selv sier at linken får bedre kraftoverføring til bakskien? hvordan var det med den fysikken? kraft=motkraft?

More than words
OP Offline
More than words

Her har Tle misforstått en viktig definisjon, bakskien er ikke den bakre skien, men bakre del av fremre ski. Forskjellen ligger i at Linken overfører kraft sidelengs på skien både ved tå-innfestingen og ved hælen, og blir slik vesentlig lettere å holde skien på skjær. Dette er en fordel for dem som står bakke, ikke vesentlig for offpiste. Men etterhvert som det har kommet offpiste-modeller med mer innsving har dette også kommet til sin rett offpiste, jamfør ski som Blizzard X(X)L og Arno Adam.

Jeg kjører på Linken selv, og er veldig fornøyd med disse, komforten og selvfølgelig litt patriotisme veier tungt, bokstavelig talt. Jibber en del med det ene paret (jada, vet at telemarkere ikke kan jibbe, men synes nå det høres bedre ut sånn...) og har opplevd litt av hvert rart i så henseende. Litt shady landinger etter rotasjoner har vridd ut to bindinger for meg, da mener jeg vridd ut. En plate tok en ca. 15 grader rotasjon om egen akse og spyttet meg ut, en annen bøyde seg på midten og ble liksom aldri helt den samme. Tror dette har sammenheng med at jeg liker å kjøre dem veldig stramt, det må til Linken sitt forsvar nevnes at jeg fikk nye plater allerede før jeg var hjemme fra tur, så service kan de laugh

Testet Hammerhead såvidt i fjor, på et testpar, ble også veldig imponert over dem, virker bunnsolide, men når man har vent seg til Linken er det litt stusselig med så dårlig skjær...

More than words
OP Offline
More than words

90% av de beste racing telekjørerene og 85% av de beste freeride telekjørerene kjører på cobra r8, tror jeg nok det blir den jeg går for..

More than words
OP Offline
More than words

fungerer utmerket for meg, har ikke prøvd ut så mange forskjellige av de bindingene som finnes på det etter hvert relativt "store" markedet. Grunnen er vel ganske banal..., trives med det jeg har...!

More than words
OP Offline
More than words

Rottefella Rapp er jo en binding med lange tradisjoner og med dyp forankring i den norske ski-ånden!

More than words
OP Offline
More than words

argh...er det virkelig så mange som står mest på ytterski? står du kun på ytterski får du trøbbel, det gjelder spesielt pudder/bumps. En pudderbinding bør kanskje ikke være så aktiv(g3, linken, 7tm?) som de andre? Jeg er ingen ekspert, men det virker logisk, iallefall hvis man ikke har ski av typ ~100 på midten.

More than words
OP Offline
More than words

Har ikke akkurat hardtesta dem, men jeg hadde første tuen på Bomber sist helg i Trysil. Har dem på ett par Kneissl Tanker, og de er iallefall mye mer kontante enn de gamle slappe Chili-bindingene mine.

More than words
OP Offline
More than words

Ingen som har testa ut Bishop bindingen?

More than words
OP Offline
More than words

dei beste racing telisene må jo stå på rottefella når dei er sponset av dem....logisk!

og at nærmare 80% av proffe freeride køyrere står på r8 hørest litt drøyt ut.

Dokumenter kildene dine så trur eg på deg!

Kildedokumentering.
More than words
OP Offline
More than words

R8 riders;Frode Grønvold, Henrik Haaland, Torkel Karolius, Asbjørn Eggebø, Kjetil isaksen med flere. Og det der er etter min mening de beste av de beste telisene vi har i norge.

More than words
OP Offline
More than words

... veldig mangen dyktige teliser som står linken og då... Robin Fagerlid, Magnus Tveito, Terje Nordgård larsen og ronny dahl.. står jo på linken....

trur ikkje r8 er ein dårleg binding, langt i frå... men eg har stått linken i 1 år no og synest det er ein rågod binding som funker til alt.

More than words
OP Offline
More than words

Unge Tveito parkerte Karolineussen så det sang på freelinejam i sommer. Også er han jo mye finere. Litt mer orden på håret ogsånt. For ikke å snakke om dialekten hans, den er jo bare skjønn.

More than words
OP Offline
More than words

han nordlendingen er bare ei pr hore. Magnus er en kjerne kar! Men jeg går for r8 uansett!

More than words
OP Offline
More than words

Gir forsovidt faen i han med verdens vanskelegaste/ lengste etternamn (karioglineoliussen eller noke slikt) Diskusjonen er i ferd med å gli ut, men mye interessant stoff er å finne likevell.. Stå på!

More than words
OP Offline
More than words

Jepp, jeg skrev feil nå jeg skrev den bakre skien og ikke baksien, eller hvordan var det nå igjen? Bra at noen er våkne...

Poenget mitt er at kraftoverføring i sideretningen for innerskien(den bakre) er uvesentlig. Følelsen man får med skien når kabelen strammes, synes jeg imidlertid er uvurderlig med hensyn til å kjenne hva innerskien foretar seg, spesilet når det er bratt og mykt.

More than words
OP Offline
More than words

synes linken kan bli litt slarkete når man drar på, men cobra sitter mye bedre. kommer litt an på kombinasjonen av ski og støvel også.

More than words
OP Offline
More than words

Konge binding, hakke masse peil på fysikk og slik. Men faen for ein god kontrol du får over skia med den. Første gang eg testa dei var på salomon 1080 skia min, vingla som faen med ein gong eg kom opp i fart med chilli og div andre kabel bindinger eg hadde på den skia. Men når eg fekk på linken låg skia sinsykt mykje meir stødig på snøen:D Digg binding, som også funker max åp toppturar. laugh

More than words
OP Offline
More than words

Måtte lese tle`s innlegg flereganger for og forstå hva han mente, nå forstår jeg att han ingenting forstår. Takk for att noen tok seg bryet med å prøve å få han til å forstå.

spørsmål: 1. Hvor på skia har man vekta når man kjører pudder? 2. Skjærer man da med ytterski?

More than words
OP Offline
More than words

Så ikke ditt siste innlegg..

More than words
OP Offline
More than words

Har linken og crispi cxr og har aldri hatt problemer med at skia detter av når den ikke skal! Det handler om å stille inn bindingen så den passer skoa! Crispi har 75mm lest som alle andre sko, så det er bare å justere høyden på hælfestet så sitter den som den skal.

More than words
OP Offline
More than words

I pudderet prøver man å fordele vekten ca 50/50 på begge skiene. Med for mye trykk på framskia kommer man lett ut av balanse fordi skia synker ned i snøen. Men her får man god hjelp med breie ski!

Trykk på bakskia er viktig også for å unngå skader i kne. Kjører du rundt uten press på bakre ski kan kneet ditt fort få en overraskelse om skia skjærer ut e.l. fordi musklene som støtter opp er avslappa.

More than words
OP Offline
More than words

kommer vel an på om du har twins eller ikke også.med tupp i begge ender, kan det være en fordel å flytte bindingen 3-5 cm bakover fra midten.

More than words
OP Offline
More than words

Forøvrig kjører jeg også linken/ crispi/ B3

Linken Rokker..

Til alle som er skeptisk til linken/crispi, det fungerer utmerket.

Vekt har en del å si
More than words
OP Offline
More than words

Er rimelig lettvekter, og jeg synes det er viktig at skia/bindinger ikke veier alt for mye.Har prøvd linken, men fant fort ut at det ikke passer meg noe særlig da skia føltes tung og uhåndterbar. Noe som selvfølgelig sikkert ikke har like mye å si for tyngre og mere "kraftfulle"(yeah right) kjørere.

More than words
OP Offline
More than words

det er 100% fakta!

linken og crispi funker ikke, i så fall skrir de ikkje hardt nok. hopper du big jump eller dropper nokon meter er skia ikkje på foten lenger. eg har skrudd og stilt i timevis til sammen, men det funker berre ikkje. hadde cxa, men kan være at dei stivere modellene som cxr funker bedre. ein kompis har cxp og linken og har det same problemet. scarpa er uansett ein bedre sko på kvalitet. men crispi er veldig gode og skri med, den ska dei ha...

More than words
OP Offline
More than words

Har kjørt det to sesonger nå, og er meget fornøyd. I hvert fall nås om jeg har flere par ski, og da har kjøpt second ski kit til de andre skiene. Har de på Vølkl Explosive. Eneste grunnen til å velge noen andre bindinger må være prisen. Den er høy, men så får du i hvert fall bindinger som ikke går i stykker. Det teller mye for meg!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå