Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Scarpa T1R for stiv i pudderet?
#152892 06/12/2004 3:51 PM
More than words
OP Offline
More than words

Hva mener (ikke tror) folk SOM HAR PRØVD?

Skal kjøpe nye støvler, og T1R sitter godt på foten.Liker å kjøre skjærende svinger når det er hardt i bakken,men koser meg også utenfor opptråkket skråplan.Så et kompromiss må det muligens bli uansett.Har til nå brukt Merrell Super Comp og de er blitt litt pløsete ja...

Liker å kjøre dypt, og er litt redd for at T1R kan bli for stiv når pudderet er dypt og at framskia (på innerskia) blir helt muldvarp....

Er T1 et bedre valg enn T1R?

Salomon XScream/Dynastar In BIG / Rf Cobra

More than words
OP Offline
More than words

Ville gått for T1

More than words
OP Offline
More than words

Kan ikke forstå at en støvel kan være for stiv til å kjøre uttafor med. Mener T-1 R er perfekt til alt. Ikke la deg lure av at den heter "racing". Det er kun et navn for å skille den fra den sorte. Tidligere på nittitallet ønsket man stivere støvler i Norge enn i USA. Derfor ble den røde støvelen gjort litt stivere. Mange kaller den sorte T-1 støvelen for T-1 Freeride. Det er oppdiktet. Støvelen heter ikke det.

treng ikkje R modellen
More than words
OP Offline
More than words

T1 e heilt super,men R modellen e meint for hardt underlag. Har sjøl T1 termo, den e super både til bakken og i laust....

More than words
OP Offline
More than words

med stiv støvel, mener jeg flexen i tåa.

Det er (blant annet) dette som bestemmer trykket som øves framover på innerskia når du løfter hælen.

Jo stivere flex, desto større trykk på framskia (innerskia).

Ønsker jo at skia flyter i snøen, ikke at framskia (innerski) tar tak, og skjærer ned i snøen idet man setter den på kant....

Men samtidig er det jo viktig at tåflexen er stiv nok til at bakskia returnerer raskt nok til at man får den med seg, slik at den ikke henger og slenger....

Men spørsmålet er om tåflexen i T1R er hakket _for_ kvass for løssnø....? (Det er jo en støvel beregnet for kontroll på knallhard kunstsnø.)

More than words
OP Offline
More than words

Jeg tok nettopp steget fra T2 til T1. Selv om jeg ikke har testa T1R, så vet jeg at jeg trenger masse fleks i skaftet/ankelen for at det skal funke med min teknikk. Derfor endte jeg med T1. Har bare hatt en dag med den så langt, men kan ikke forstå annet enn at den blir stiv nok i bakken. Det hører kanskje med til historien at jeg måtte kjøre med løst skaft selv på delvis is i Hemsedalsløypa på søndag (kjører frambeinet så langt fram i avslutninga av svingen). Så det er ikke sikkert jeg er den rette å spørre. Jeg opplevde heller ikke behov for høyere enn T2 før jeg fikk en del turer med fast hæl på Denali xt sist sesong.

More than words
OP Offline
More than words

T-1R er en støvel som er tilpasset den offensive norske kjørestilen, som er forskjellig fra den mer klassiske amerikanske stilen. Derfor er den noe stivere. Ikke la dere lure av den heter Racing. Det er den beste frikjøringstøvelen.

Trykket på framskien
More than words
OP Offline
More than words

bestemmes mer av bindingen ett av støvelen du har.

More than words
OP Offline
More than words

Synes det ikke er såå mye forskjell på T1 og T1R.

Tåa, er nesten like stiv på begge, men R'en er litt stivere i ankelleddet.

Kjøpte T1R nå sist pga ankelen, da mine er litt svake fra før av...

Har et problem i motsatt retning...
More than words
OP Offline
More than words

Riktignok kjører jeg Ener-G siden foten min ikke passer Scarpa så godt, men jeg skulle gjerne visst hvordan jeg gjør støvelen enda litt stivere. Har vært inne på tanken med å kjøpe noe sånn karbonfiberduk og bruke epoxy til å feste den på innsiden av cuff'en, men vet ikke helt hvor stor suksess det hadde blitt. Skulle ønske produsentene lagde litt slemmere støvler enn i dag for akkurat nå synes jeg ikke bindingene er noe stort "problem" lenger.

More than words
OP Offline
More than words

Dagens T1R er svært myk og fin i fleksen, men stiv der den bør være stiv. En glimrende støvel til alt, ikke minst til pudderkjrøing. Utvilsomt den beste telemarksstøvelen på markedet.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå