Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilke Telemarkski?
#152751 09/12/2004 8:29 PM
More than words
OP Offline
More than words

Jeg trenger nye ski da jeg har "rotet bort" de gamle. Det var noe som het Blizzard Freeride og jeg var egentlig ikke særlig fornøyd med dem. Det virket som de hadde en ultrabillig såle som gjorde at samtlige andre til stede kunne kjøre fra meg i litt slakt terreng. Selfølelsen ble også litt skadet da jeg så en fjortis med like ski og slalombinding som var totalt nybegynner. :)Jeg hadde egentlig tenkt å sette bindinger på noen gamle Head slalomski å 190cm som ikke er serlig brukt, men så har jeg blitt litt i tvil om jeg kansje har mer glede av ski med mer innsving.Hva mener dere? Jeg er litt i tvil om det er mulig å få saklig hjelp i en sportsbutikk, ihvertfall ikke den hvor jeg kjøpte Blizzard skiene. :)Dette med stivhet og kroppsvekt henger sammen. Helst 75mm bredde på midten for løssnø har jeg hørt.Er det mulig å velge ski i buttikken ved å se å kjenne på dem?Har noen konkrete forslag til ski?Jeg er 178 og veier 65 kilo. Jeg er ikke noen superekspert (begynner å bli en gammel mann :), men søker fortsatt utfordringer i bakken. Liker meg best utenfor løypene, men det hender jo ofte at det ikke finnes noe løssnø så det er jo en fordel med ski som takler all slags føre.

Dynastar legend 4800, 8000 eller atomic TMX
More than words
OP Offline
More than words

Legend 8000 har fått sinsykt bra kritikk, full pott for preppa og nesten full pott for offpist. Atomic sine TMX er ikke heller værst.

dynastar legend 8000
More than words
OP Offline
More than words

den er über sweet til både bakken og offpist. Og hvis du skal kjøpe deg ski, så får du faktisk bra hjelp på de butikkene som har peil.. anton sportco er et bra eksempel..

Dynastar Intuitiv 74 eller Volant Machete Sin
More than words
OP Offline
More than words

Begge disse skiene får du kjøpt for 199$ på www.rei.com, så de kommer på litt over 2k.. kjempekjøp..intuitiv 74 er en glitrende allrounder med målene 113-74-99..har nettopp bestilt meg et par Volant Machete Sin ski og gleder meg som en unge til jeg får dem!!

More than words
OP Offline
More than words

Hvor lange ski bør jeg ha da?Og blir det ikke dyrt å få ski sendt fra USA eller hvor det er REI holder til?

More than words
OP Offline
More than words

Mellom 175 og 185 ville jeg anbefalt.. Det ble ikke dyrt med frakt.. bestilte Volant Machete Sin forrige lørdag, og fikk dem i dag.. totalt betalte jeg ca 1600 m/frakt.. og de ble levert på døra til meg i dag laugh MX sport selger ut machete sin for 5500 nå, så det er et kjempetilbud..

More than words
OP Offline
More than words

Svært verdifult tips dette Melonen. Utrolig at man kan spare penger på å kjøpe ski fra USA.Nå har dessverre Dynastar Intuitiv 74 blitt utsolgt. Jeg forstår at det er forløperen til Legend 4800 eller 8000 som betegnes som supre all round ski.Er Machete Sin også en allround-ski?"all-around crud-buster for strong skiers hooked on extreme vertical descents. Awarded Ski Canada Best Buy and Ski Press Editors Choice, this powerful ski will not only straight-line a big mountain but engage in a little aerial, too." leste jeg. Jeg er litt usikker på om jeg er en "strong skier hooked on extreme vertical descents". Tupp i begge ender er jeg redd gir meg prestasjonsangst når jeg står i heiskøen. :)Jeg kommer ikke til å gjøre noe luftakrobatikk, et og annet hopp over en skrent kansje men det er vel heller tvilsomt om jeg lander baklengs. Skulle jeg lande baklengs er det sikkert like greit at jeg faller med en gang. :)Er dette skien for meg?

More than words
OP Offline
More than words

Atomic - TM:X kan anbefales!!!

Heller ikke noen tupp i enden på TM:X
More than words
OP Offline
More than words

Heller ikke noen tupp i enden på TM:X

More than words
OP Offline
More than words

Heter de Dynastarskia som avløser Intuitiv 74. De er mellomtingen mellom 4800 og 8000. Skal være supre ski. Kjører selv Intuitiv 74 og er storfornøyd, funker bra både i bakke og løssnø.

More than words
OP Offline
More than words

Min intuisjon sa at REI ville få inn igjen Intuitiv 74. Det skjedde i dag! De ble bestillt i en fart, nå er det bare å sitte å vente.

Takk for alle svar!

More than words
OP Offline
More than words

Jeg selger mine intuitiv 74 billig. Ta kontakt!

More than words
OP Offline
More than words

K2 Piste Pipe 179, tupp i begge ender, ferdig til å skru bindingene rett på. Sitter bra på alt underlag og lekne i dypsnø og bakke. I forhold til din vekt og høyde skulle disse passe bra. Dersom sjappa ikke har disse så kanskje de ligger inne med K2 Public Enemy, samme skia men uten ferdige inserts for binding.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg vil annbefale Movement Free heel, en god og brei ski, i tillegg til god radius. Skien har i tillegg et skrått kutt i sandwich-konstruksjonen, som gir inner-skien en skråere mulighet. Har selv prøvd skien, den er rå! Skien er i tillegg veldig lett, har en skum kjerne fylt med masse tusen bitte små trebiter, skien er stiv og fartsstabil, i tillegg leken, tross friflyt sin kritikk, hvor de mener den er lagt for fart og ikke parken.

enig..Movement er bra
More than words
OP Offline
More than words

har selv movement og er veldig fornøyd. funker veldig bra både i park, bakke og off-piste

Kan jeg sette på R6 bindingene mine da???
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har nå fått skiene fra USA (Dynastar Intuitiv 74). Men det er en sånn plast dings midt på skien som sannsynligvis skal gjøre at skien bøyer seg i en fin bue. Det er vel kun et problem med slalombindinger. Men det ser ut til at denne merkelige konstruksjonen kolliderer med Cobra R6 bindingen. Tar jeg feil? Har noen av dere telemarkbinding på denne skien eller finnes Intuitiv 74 uten denne dingsen?Stemmer det at skiens midtpunkt er den ene blanke skruen?

More than words
OP Offline
More than words

Et bilde hvor man kan se "dingsene"

http://www.geardirect.com/store/images/dynastar_intuitiv74_B.jpg

En ski med slalombinding. De er montert lenger fremme en det jeg trodde var riktig. Skal telemarkbindinger monteres lenger bak?

http://www.trial-sport.ru/images/catalog/intuitiv_74_03.jpg

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå