Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Binding: Bomber bishop.
#152140 30/12/2004 12:32 PM
More than words
OP Offline
More than words

Vært mye diskusjon om bindinger tidligere på forumet. Noen som har testet Bomber ennå i år. Noen erfaringer?

More than words
OP Offline
More than words

Øl-jekk på helklaffen :=)

More than words
OP Offline
More than words

De ser jo veldig bra ut, tenkte jeg skulle ha dem på de nye skiene mine år. Fikk prøvd et par ski med disse bindingene på inne i butikken. Det visste seg veldig vanskelig å få bindingen på selve skoen. Tenke meg til hvordan det skal gå ute i løypen med store hansker, snø og kav. Nei jeg endte opp med R8 igjen, Linken har jeg har hatt før, de synes jeg er noe dri....

Men bomber er sikkert veldig god når du først har fått de på skoen........

More than words
OP Offline
More than words

Meget interesant.

Bomber på 190cm Tanker
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har testa bindigen bare en dag, så jeg kan ikke gi noen endelig dom enda. Jeg har hatt Chili frem til nå, og jeg merka stor forskjell den dagen jeg kjørte. Bindingen virker veldig kontant, ikke noe av "slarket" man til en viss grad kan oppleve med kabelbinding, og man føler at man har bedre kontroll på skiene enn før.

Jeg synes ikke den var noe verre og ta på i forhold til andre telemark-bindinger. Det er tross alt litt trælete før man blir vant med bindingen uansett. Jeg monterte hælstykket etter oppskriften på hjemmesiden til Bomber, jeg synes det var mistenkelig lett og låse bindingen, men de satt som støpt. Kom fram til at låsinga naturlig nok bli enklere, da klaffen(som noen her kalte den) er fast, den henger ikke og slenger i kabler. Den dagen jeg testa dem slo jeg meg noe sinnsykt i hofta, så det var generelt tungvint. Skal til Kvitfjell de to første helgene etter jul, skal prøve og huske at jeg skal legge til ett svar da.

Har kjørt halvannen sesong
More than words
OP Offline
More than words

Problemet med å få på bindingen er løst. dette var et h... slit tidligere, men fra og med 2004-modellen er det et mye bedre design som retter dette.

Funksjonelt er det et lite minus med bindingen. Det finnes ikke plater som passer, hvis man da ikke mekker dette selv. Dermed kan hengslene ta nedi ved kraftig nedlegg på hardt føre. Jeg har selv ikke opplevd dette, men vet at noen har klaget på det. Ellers er bindingen DEN BESTE! Ingen annen binding har den stabiliteten og kontrollen Bomber kan oppvise. Vil du ha det beste, må du kjøpe Bomber!

da var det nok 2003...
More than words
OP Offline
More than words

..modellen jeg prøvde i butikken, bindingene var montert på noen godt brukte demoski, så det forklarer tilpassningsproblemet mitt.

More than words
OP Offline
More than words

Dette er bindingen som du kan stole på.Skulle ønsker hvere stivhet er det bare å bytte fjær.Har kjørt bomber, linken,R8 og div andre menn ender tilbake til noe som e kan stole på og ikke lager problemer.

Jeg har også prøvd alle sammen
More than words
OP Offline
More than words

Fatter ikke hvorfor alle sier G3 er så bra. Det er og blir en wirebinding og de er mye svakere enn stagbindinger. Wire strekker seg slik at skoen ikke sitter så støpt i bindingen, wiren ruster bak plastikken og i tillegg kuttes opp av stålkanter og dermed kommer det vann inn til wiren.

Får telle kroner...
More than words
OP Offline
More than words

Blir nok et par Bomber på meg på nyåret da. Det koster å væra kar! Tusen takk for innleggene!

More than words
OP Offline
More than words

skjønner virkelig ikke at folk betaler så fu**ings mye for en jævla tung telemarkbinding!!!!!!!

Vær forsiktig mned kjøpet!
More than words
OP Offline
More than words

Noen mener bomber er bra, og det er de som har vendt seg til å kjøre med de. Personlig synes jeg rottefella, linken osv er mye bedre, men det har litt med smak å gjøre. Skal du kjøre bomber må du skifte kjørestil, så prøv de før du kjøper de å se om du liker det! det er jævli kjipt å bruke masse penger på en binding du ikke liker!!!

utrolig skuffende...
More than words
OP Offline
More than words

Jeg trodde jeg her i sommer ble den heldige eier av det råste av det råe på telemarksfronten da jeg kjøpte Bomberbindingen (med de stiveste fjærene), men så feil kan en ta....

Bare for å ha sagt det med en gang, folk kjører naturligvis forskjellig på ski... men uansett, Bomberbindingen har en udiskutabel hårreisende svakhet etter min mening. Denne kan lett observeres hjemme på stuegulvet. Spenn fast skoen til bindingen og få noen til å stå på skien for å holde den fast. Hvis du nå trekker foten bakover (ja det er faktisk mulig!!!!! som et resultat av kombinasjonen bevegelig tåbøyle og ALT for myke fjærer) vil du legge merke til at skoen fullstendig mister kontakten med bindingen, og dermed også skien. Du klarer faktisk også, etter å ha dratt foten bakover, å vri skoen inne i bindingen 15 - 20 grader!!!!! (og dette selv om bindingen er strammet så mye som det går an) Hvor absurd er ikke det, med tanke på hvor lite krefter du nå bruker i forhold til når du faktisk kjører på skien???? Dette vil ikke merkes ved normal kjøring, og bindingen vil definitivt gi god kraftoverføring ved kjøring i bakke, MEN.. Hvis man virkelig skal dra på (og trenger bindingen for alt den er verdt) er bindingen etter min mening fullstendig ubrukelig. Ved hard kjøring på dritalt underlag, 70-80-90+++km/t mens skien slår verre, mister man fullstendig kontakten med skien, da bindingen simpelten ikke klarer å holde skoen på plass.Farlig!!!Synd, for den ser fantastisk bra ut.

Vet kun om en annen med denne oppfatningen av bindingen, men tenk over det, dere som allerede har Bomber eller som vurderer den... I begge våre tilfeller la iallefall butikkene seg langflate da da svakheten ble demonstrert.....

Skal du ha en stabil og trygg binding uansett føre, velg noe annet. Linken, tja, er ikke noen fan selv, men kjenner den egentlig litt for dårlig til å kommentere den noe videre. Rottafelle Cobra er muligens det sikkreste kortet. Bunnsolid, ingen overraskelser, gjennomprøvd, dog ikke kjempespennende... Mitt valg!

Kjører forøvrig Fischer Big Stix FX 8.6 hvis det var noen som lurte....

Lykke til!

More than words
OP Offline
More than words

Funket ikke for meg. Førsteårsmod'en føltes som å kjøre tele på randonebindinger, skoen sto og vippet i bindingen i stedet for å bøye seg. Føltes i det hele tatt merkelig å kjøre med.

Fjærer og dra skoa bakover
More than words
OP Offline
More than words

Veeeel, 2004/2005-utgavene av Bomber er forbedret når det gjelder bl.a. fjærer. I går prøvde jeg ovennevnte øvelse med å dra skoa bakover i en Chili-binding, og det samme skjer faktisk her! Alle de ulike bindingene har jo en elastikk i bakoverretningen fordi avstanden fra hælen på støvelen til fronten på støvelen varierer med bøyingen av støvelen. Og dermed vil det ALLTID være mulig å dra en binding bakover. Dette problemet tror jeg neppe vil oppleves som større med Bomber enn med noen annen binding.

Det som er viktig med Bomber, er å få justert inn lengden på baksløyfa slik at den ikke blir for slakk. Jeg tror Niclas har hatt for slakk stramming her. Ulempen med en kort og stram baksløyfe er at det kan bli litt vanskelig å få på bindingen. Men forbedringene på 2004/2005-modellene gjør at dette går enklere nå enn før.

More than words
OP Offline
More than words

etter å ha lest gjennom denne tråden måtte jeg løpe ut i gangen å test øvelsen på mine ski med cobra binding. ved å montere fast skoen i bindinga og sette skia mot en vegg å dra i skoen alt jeg klarte, klarte jeg såvidt å rikke den ca 2 mm. (og jeg er stersk ass;)

More than words
OP Offline
More than words

Og jeg har akkurat prøvd det samme på mine riktig strammete Bomber og kom til samme resultat (et par-tre mm).

More than words
OP Offline
More than words

..som jeg skrev, det vil alltid være forskjellige oppfatninger om ting, såklart, men jeg står dog fast ved min kommentar til Bomberbindingen.

Vil videre presisere at jeg ikke kritiserer Bomberbindingen fordi dette gir meg en eller annen sær form for tilfredsstillelse, men fordi jeg ønsket å si obs obs på bakgrunn av mine erfaringer. Men man må selvfølgelig gjøre seg opp sin egen mening, og ikke stole blindt på andre...

Men til deg som trakk inn Chilibindingen som eksempel; Chili kan du ikke sammenligne med (beklager å måtte si det) men dette er muligens den største drittbindingen i manns minne... (subjektiv måte å si det på, men objektivt sett et faktum) Og jo, jeg har skrammet bindingen så det er bare såvidt jeg får den på...

Og til deg som kun klarte å dra Bomberbindingen bak et par mm: helklossen er utformet slik at du ikke får strekt fjærene når helen ligger nedpå (forsåvidt en god tanke) men som jeg skrev, når man kjører hardt på drittunderlag vil helen på ingen måte til enhver tid hvile mot helklossen. Skru av helklossen så vil du garantert merke forskjell. Du må selvsagt bruke litt krefter...

More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor legges det ned så my energi i å utvikle stivere og bedre telisbindinger uten å tenke på en utløserfunksjon? En kompis holdte på å få ødelagt kneet for godt forrige sesong og reddet det antakeligvis fordi han hadde dritflaks og sterke ben(sykkelfyr)Poenget mitt er at det må være mulig å lage noe som funker. I gamle dager løste bindingene ut fordi de var såpass dårlige(slarkete), men med bomber har vel ikke kneet nubbesjangs når man treffer den store kjipe steinen under pudderet.Kjører selv med utløserplata fra rottefella, den er tung og løser ikke godt nok ut, men er bedre enn ingenting. Tror jeg har sett et tysk merke med utløserfunksjon, men er ikke sikker. Noen som har sett det eller testet det?

Mutters som er lege sier at de kjipeste kneskadene(skirelaterte) hun har sett har vært hos telemarkskjørere.

Egentlig unødvendig.

More than words
OP Offline
More than words

uten å ha noen bakgrunn for å ha brukt disse, så er vel 7tm tour utviklet med utløsersystem?

Slark i tm bindinger
More than words
OP Offline
More than words

Niclas er bekymret for at slag mot skia ved høye hastigheter skal slå skoa ut av en bishop binding. Dette er begrunnet med at man lett kan dra skoa ut av bindingen når skia er fiksert på stuegulvet.

Slag mot skia i høye hastigheter vil derimot bidra til å bremse skia, men massen til beinet med utstyr vil 'motvirke' dette og presse skoa mer inn i bindingen.

Kjøre du derimot fakie i høy hastighet og noen tråkker på skia di vil nok bomber løse ut, men det skal du kanskje være glad for!

More than words
OP Offline
More than words

Dersom du har linken rett innstilt så løyser den seg ut i ny og ne.

More than words
OP Offline
More than words

i følge "telisdoktoren" på www.freeride.nu er den direkte farlig å bruke med tanke på skader. Du er nesten låst fast i bindingn og med uhell blir skadene unødvendige store med bruk av Bomber.

Helt enig at det skulle vært utløserplate på alle telemarksbindinger.

Har 2005 mod R8 og er veldig fornøyd

More than words
OP Offline
More than words

Jeg vet ikke om det var ment som positivt eller negativt, men en binding som løser ut i ny og ne er ikke godt nok. Derfor har man DIN-krav på alpinbindinger.Som mugg påpekte er man totalt fucked i en Bomber Bishop hvis man faller på riktig(eller feil...) måte og da er det vel bedre med en binding som løser ut i ny og ne.

Står fast ved at industrien har sviktet totalt når det gjelder utløserfunksjoner.

Har lest litt om 7tm, bla. på telemarkski.com, og den ser forholdsvis grei ut(ut fra tester i magasiner), men det ser ut til at ikke alle er fornøyde med kjørefølelsen.

Har noen her på forumet testet den opp mot linken, bb eller r8 eller alle?

More than words
OP Offline
More than words

Når eg skreiv at linken løyser seg ut i ny og ne så meiner eg det på ein positiv måte. Ved stygge fall og slikt. Dessverre er den for treig. Den løyser av og til ikkje ut, andre gonger blir du kasta ein gong rundt, eller to, før bindingen endeleg slepp. Dette kan ha noko med at eg er relativt lett å gjere, kan tenke meg at ein på 100 + ville hatt motsatt av mitt problem.Uansett er det ikkje godt nok med ein slik binding. Det er kanskje ein av grunnane til at eg kjører meir og meir alpint.

More than words
OP Offline
More than words

Kjører selv Linken og er kanonfornøyd med de.Opplever at linken løser ut når jeg går på trynet i 80-90 km/t (ødela et knallresultat på Galdhøpiggrennet), men det skal jeg vel kanskje være glad for.

7tm mener jeg er for pinglete for breie ski og stor fart. de er utrolig lite stabile sideveis. Skulle prøve å få de til å løse ut ved å sparke skia i snøen, men jeg vridde skoa ut av bindingen, og ja de var riktig innstilt. Siden den tingen som går under skoa er laget av gummi stiller jeg meg også tvilende til holdbarheten. Mitt tips: Gå for Linken, de er rett og slett best.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har kjørt med 7tm bindingen i 3 år, og den er så god som ny.Så holdbarheten er det ikke noe å si på. Synes den funker bra i bakken, men i tung, våt løssnø så samler det seg snø under tåballen, og det er jo ikke noe særlig.. Så jeg ville ikke valgt denne bindingen på løssnø-skiene.

Bomber meget bra mht. snø
More than words
OP Offline
More than words

Bomber Bishop er meget bra når det gjelder løsning for å unngå snø mellom binding/støvel. Den plata man står på er hul ved at det er en kraftig ramme rundt en åpning. Man tråkker rett og slett snøen ned i hullet, se den gråblå rammen på bildet her:

http://www.bombertele.com

Når det gjelder skaderisikoen: Jeg er enig i at Bomber gir stor skade ved maksimalt uheldige situasjoner. Men det gjør de fleste andre bindinger også. Forskjellen på Bomber og de andre er marginal, om enn i Bombers disfavør. Et grisete fall på telemark vil som regel gi skade uansett binding.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå