Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bergans/Norrøna vs helly hansen/craft
#151973 08/01/2005 1:16 PM
More than words
OP Offline
More than words

hei, jeg skal kjøpe nytt vinter utstyr å lurte på om noen har en mening om det er vits å bruke 5000 kroner på bergans/norrøne når man får craft til 2000,-

More than words
OP Offline
More than words

Søk så finner du en lang tråd full av sterke meninger. Sannsynligvis sitter du like klok tilbake etterpå. smile

More than words
OP Offline
More than words

jeg personlig liker ikke craft. skal jeg gå med klærne jeg kjøper må jeg like de, og da kjøper jeg heller noe annet enn craft/helly hansen. i tillegg har jeg bare dårlig erfaringer med det merket... norrøna/bergans er jo alternativ, men det fins også andre merker som er verdt å prøve. ta en tur i butikken!

More than words
OP Offline
More than words

Bergans og Norrøna er Norsk rett igjennom tidligere var det sånn men Helly Hansen men ble solgt til noen utlendinger(synd) Fabrikkene til Bergans/ Norrøna ligger i norge så det er lettere å reklamere på dem om det skulle være noe feil.

Dette var mitt syn. Lykke til

More than words
OP Offline
More than words

prøv iallefall en del klær (ps ikke se på pris når du velger plagg). så kan du se på prisen etterpå. men skal du ha et godt stoff koster det som regel fort rundt 3000 (det er dog noe mindre enn 5000). 2000 er mye penger, men å legge i litt til skader som regel ikke de fleste dersom det er nødvendig (bare å spare). viktig at slike dyre plagg passer og kan bli brukt mye, du legger tross alt inn en del penger, enten om det er 2000 eller 5000.

bergans produserer iallefall alle sekker og de fleste lesplagg i kina. står faktisk på. Norønna mener jeg fortsatt holder til i Norge (dog noe usikkert, noen som kan bekrefte?)

More than words
OP Offline
More than words

Kjøp helly hansen... Det er bet og du finner digge, fete og varme jakker til under 5000 kr....

More than words
OP Offline
More than words

tak for hjelpen....men jeg er ganske sikker på at jeg er litt smartere nå :P

More than words
OP Offline
More than words

Her er mine 50cents:

1. Norrøna - Kjent for å holde udugelig lenge, så lenge du tilslutt kaster dem selv om de funker like godt som før. MEN Norrøna lager "kjedeligere" (les tryggere) klær som holde stilen lenger. Det er som Bang&Olufson, kaster seg ikke på det første og beste men det som virker. ALT for dyrt.....men de holder jo J lenge.

2. Helly Hansen - Kjent for å være litt trendy av de 3, men ikke like gode. Har selv hatt en HellyTech jakke og det er en del hikkups med dem. Dessuten har de av og til idiotiske løsninger for å forsøke å være kule, men de driter seg bare ut av og til. Holder ikke så fryktelig lenge som Norrøna, slites fortere ut, men lenger en du trenger å bry deg omn.. Passe pris som gjør det greit å kjøpe jakke og bukse samtidig.

3. Bergans - Norsk, kjedelig, bonderomantisk, kjipe i stilen, bruker lite kjente merker (Goretex) for å forbedre klærene sine. Du ser ofte ut som du kommer "innante" ut med en suit fra Bergans... Er kanskje litt "G-Sport" hvis en tenker stil....noen bryr seg jo mer om snøen.

HEY jeg var i alle fall ærlig!

More than words
OP Offline
More than words

Når jeg skrev lite kjente merker og (Goretex) etterpå var det bare som eksempel hva jeg mente med merker....

More than words
OP Offline
More than words

ja, og det med merkene er ofte litt oppskrytt. De fleste litt dyrere jakker tåler mye regn og vind, men en del av dem sitter som en dass på kroppen (her er det STORE forskjeller). Når det gjelder Norønna føler jeg desverre ikke at det måler seg med f.eks Arcteryx, Mountain Hardware og en del fra Patagonia. Og prisene er stortsett like (ser at Norønna har skrudd ned prisen i år og er vel faktisk noe rimeligere). Det er synd, for de fleste av oss vil ha mest for pengene når vi legger 5000 på bordet. Arcteryx har også livstidsgaranti (mener jeg Norønna har i realiteten, men ikke på papiret). Men det er fortsatt mange som sverger norsk og det er jo greit. Norønna er jo ikke dårlig, men det er sjelden de har de beste løsningene.

Når det gjelder Bergans funker det utmerket for den prisen du gir. Jakkene er ikke laget i Norge (tror faktisk ikke Norønna lager alt i Norge lenger heller), men ikke nødvendigvis dårlig fordet. Ikke helt topp løsninger, men så er det halve prisen av en Arcteryx, Norønna, Patagonia, Moutain Hardware jakke.

Helly Hansen har jeg lite erfaring med. Har de nye skoene, som jeg synes er kjempebra. Hadde også en HH Equipe (ellerno) jakke for en del år tilbake. Fjelljakke av den gamle gode og tunge sorten. Så på den største serien i butikken, så jo greit ut, men jeg forbinder alltid Helly Hansen med seiling. De bruker også en del løsninger som er mer seilingsorientert enn fjellorientert. NOe mer har jeg ikke å si om HH.

More than words
OP Offline
More than words

hei, jeg er 24 år og ikke helt ferdig utvokst, bør jeg da bruke mye penger på tøy eller ikke fullt så mye?

More than words
OP Offline
More than words

hvilke merker anbelfaler du meg å prøve?

More than words
OP Offline
More than words

Hvis du digger adidas kjøper du salomon og arcteryx, jeg digger ikke adidas. jeg kjøper heller ting fra folk som er interresert i å tjene penger på å lage bra saker, og ikke på å selge aksjene sine til tyske reperbahn horer med tre striper

More than words
OP Offline
More than words

24 år og ikke utvokst? Gå til legen.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg vil først at du spør deg selv hva du skal bruke jakken til?Skal du ha den til ski er vel membran jakker egentlig ikke nødvendig. Men skal du ha den som regnjakke i byen så er det klart at stilige membranjakker til 5000 gjør seg. Det er nemlig noe de fleste av oss må inrømme, vi ser ikke mange skitne arcteryx jakker? Folk har et totalt sykt forhold til disse klærne, de brukes som regnjakker i byen. Jeg har gått bort fra membraner i skijakker, patagonia har 3 fine jakker i den kategorien, de andre har det sikkert også. Fordelen er:1. du får en teknisk jakke med samme muligheter som de dyreste gonoretex modellene2. de er mye billigere fra 2000-30003. de puster jævli mye bedre4. står du mye på ski når det regner?

såklart kan alle mine argumenter slås ihjel med at du skal ha jakken til diverse fjellaktiviteter, men desverre viser det seg ofte at jakkene som sitter tight og fint og ser stilige ut ikke er det beste når en skal vandre i fjellheimen.

More than words
OP Offline
More than words

Hverken Norrøna eller Bergans produserer klær i Norge. Metervaren de benytter er heller ikke norskprodusert.

Norrøna, Helly Hansen og Bergans
More than words
OP Offline
More than words

Norrøna- Gammel bekledning : Alternative, fjellklatrere, tur elskere, gode gamle telemark snobber (det må matche), som holdt plaggene vedlike i over 10 år og som blir sett på som sunn norsk ungdom (evt gamlinger)

- Ny bekledning : Nymotens, pop ungdom som bruker helgene på ski og drar damer på afterskien så det suser, vellykede, smarte, har mastercard, er flinke på ski og har reist en del rundt i verden

Bergans- Gammel bekledning : Sunn, norsk, norskere, norskest ungdom/gamlingen som ikke har behov for å være med på noen trender men trenger funksjonelle plagg som ikke lover mer en de gir eller ikke får brukeren til å se ut som en råtass i bakken (når man kun har hatt ski i måneder). Kjedelige klær til kjedelige (les trygge) mennesker

- Ny bekledning : Samme som før, bare at det ser i alle fall LITT freshere ut en før

Helly Hansen- Gammel bekledning : Seiling, Seiling, Seiling. For seilere som stod på ski om vinteren og som villa ha noe ekte norske klær. Veldig 80-talls....en del negre gikk med det i NY.

- NY bekledning : Hipp, norsk ungdom som gjerne røyker hasj i bakken og som vil ha noe norsk på seg. Kanskje mor og far har kjøpt settet til dem?

det kommer vel an på hva du skal bruke det til..
More than words
OP Offline
More than words

jeg og en kompis var iallefall på en tur i høst, jeg med goretex, han med hellytech.. og gjett hvem som ble våt til skinnet etter fire timers regnvær?? ikke meg iallefall.. Så i regnvær er goretex bedre enn helly-teck iallefall.. om det nå er allsidig tøy du er ute etter.

More than words
OP Offline
More than words

best ever smile

More than words
OP Offline
More than words

best ever smile

innholdet ikke merket!!
More than words
OP Offline
More than words

men arcteryxx er jo gore-tex det også!se på hva det er laget av, ikke produsenten!

More than words
OP Offline
More than words

HH er faktisk utruleg gode på kvalitet. Trur detta e undervurdert, og prisen på dei fleste av klæra deira e og godt overkommelig.

Norrøna e ikkje så fantastisk slitesterke, har mest dårlig erfaring med det.

Bergans e billig, og heller ikkje så bra. Men fungerar godt nok for dei fleste.

More than words
OP Offline
More than words

jeg er 14 ikke 24...ooops skrivefeil:P

Mye skriverier rundt merker og membraner her...
More than words
OP Offline
More than words

Tror kanskje du skal legge mer vekt på bruksområde og passform. Det jeg anbefaler er at du tar deg en tur rundt og prøverforskjellige merker med tanke på passform. Ting du bør legge vekt på når du prøver jakker er følgende: Armlengde og skuldersnitt; ta på deg jakka skikkelig og strekk begge armene rett over hodet, har du på deg en god jakke skal ikke ermene skli ned fra håndleddene, det samme gjelder når du bøyer armene. Videre er det viktig at jakka ikke sklir opp over hoftene når du strekker opp armene. videre bør du bøye deg fremover og ta i bakken, viktig at ikke jakka sklir oppover ryggen.Bukse: Vurder om hvorvidt du vil ha bukse med eller uten seler. Velger du seler er det viktig at ikke buksa blir dratt for langt opp når du har på deg selene, da særlig når du bøyer deg fremover. Det er viktig at buksa ikke blir dratt over anklene når du løfter opp et bein med 90 graders vinkel i kneet.

Når det gjelder vurdering av bruken synes jeg det er viktig at du tar et ærlig oppgjør med deg selv om hvorvidt klærne skal brukes til bare skikjøring, eller om de også skal fungere godt på fjellturer i dårlig vær. Er det kun det første er det viktigste at kærne er vindtette og tåler fuktighet sånn nogelunde. Skal du på fjellet bør du vurdere nøyere hvor god membran du vil ha. Det finnes ingen membran idag som er 100% vantette som samtidig puster. hovedforskjellen på membraner går i all hovedsak ut på hvor godt de puster. Personlig så sverger jeg til gore tex. Denne puster kanskje ikke så godt som en event membran, men min erfaring er at gore er bedre mot mye vann. Her må man selvfølgelig vurdere om man vil bli fuktig innenfra eller utenfra.

Klær med kjente membraner (les Arcteryx, Norrøna, Lowe Alpine) koster som regel alltid mer enn klær med med mindre kjente membraner ( les Bergans, Craft, Helly Hansen...)

Til slutt synes jeg du bør legge mest vekt på at du ikke er ferdig utvokst enda. Hvis du har god råd er det selvfølgelig greit å betale for kvalitet og passform, men som du antyder har du kanskje ikke så god råd, og da hadde jeg ventet med å kjøpe det dyreste til du var ferdig utvokst. Selvfølgelig er det lettere å finne klær med god passform hos de dyrere produsentene.

Lykke til

More than words
OP Offline
More than words

It's like condoms. Do you want one that justs fits or one that makes you jiggy with it?

Alle kondomer funker til alle, hvis du ikke er 14 eller har monster kul. Så kommer den evinnelige "smaks" faktoren inn, jordbær eller goretex. Sitron eller Helly Tech....

Kjøp det du liker VISUELLT og som passer kroppen din...... det er minimle forskjeller og stort sett vil ingen i hele Norge le av deg hvis du velger et annet merke en dem selv...

yeeeehaw ride on baby, ride ME BABY, OOOOHHHH YEAH!

More than words
OP Offline
More than words

.... for en gjeng med jålebukker. Disse innleggene er (med et par unntak) en oppvisning i snobberi. Ingen vettugge mennesker bruker mer enn 500,- på en vinterdress. Sjekk Fretex. Opp i trærne, drit i klærne.

Billig på nettstedene!
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har to råd:- Gå på nettbutikkene www.sportsnett.no og www.sportit.no. Begge har for tiden svært gode tilbud på skiklær.

- Skal du ikke gå topptur, men stå i bakke, er goretex unødvendig. Dessuten oppskrytt. Dermed synker prisen kraftig. Ingen vits i å kjøpe toppmodeller i goretex - membranen punkterer gjerne etter kort tid og lekker som ei sil. Dermed står du igjen med en jakke til 5000 spenn med omtrent like gode egenskaper som en 10 år gammel bomullsanorakk til 1000.

More than words
OP Offline
More than words

kjøp heller bukser/jakker fra session eller lignende veldig komfertable og varme!

More than words
OP Offline
More than words

Har sverget til berghaus i en årrekke og er godt fornøyd med produktene deres

More than words
OP Offline
More than words

Har kjøpt nok halvgode løsninger opp igjennom årene. Det starter som regel med at man kommer over ei jakke på "Tilbud". Var ikke helt den du hadde lyst på men, den var jo så j... billig. Gore tex og greier. Får mye for pengene.... Koster bare halvparten av den andre. osvMen etter å ha brukt den ei stund begynner man å irritere seg over detaljer/passform etc. Da er det bare et tidsspørsmål før man står hos klespusheren og kjøper den jakken man egentlig ville ha, men som man syntes var for dyr.Den første bruker man aldri igjen. Gjemmer den innerst i skapet for å glemme det dårlige kjøpet.

Noen som kjenner seg igjen? he he

Jeg for min del foretrekker Arcteryx. Utrolig bra passform. Klatreklær er jo også kjendt for å ha god kvalitet og slitestyrke.Eneste minuset (bortsett fra prisen) er at en del Cafe' racere har begynt å bruke merket :-(

More than words
OP Offline
More than words

- må også sjekkes ut. Har ellers ikke noe spes å bidra med.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå