Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Størrelse på telemarksko
#151677 21/01/2005 10:36 AM
More than words
OP Offline
More than words

HeiJeg skal kjøpe meg plastsko for første gang og lurer derfor litt på hvor store jeg skal ha de. Skal de være akkurat passe med et par tynne sokker(som de sier i butikken) eller skal man ha plass til et ekstra par ullsokker. Tenker å bruke skoene til både toppturer, vanlige turer og i bakken. ps:fryser lett på føttene.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg bruker vanlige alpinsokker (Peak Performance sine) i mine Scarpa T1R. De er ganske tynne i lesten. Jeg ville aldri finne på å dytte et par ekstra sokker ned i støvlene mine, det ødelegger kjørefølelsen. Husk at innerskoen utvider seg litt når du begynner å bruke den, så skoen skal være virkelig trang i butikken.

More than words
OP Offline
More than words

Plastsko skal være som følger. Trange. Du skal ha plass til en tynn ull sokk eller en alpinsokk. F.esk Ulvang. Du skal derimot ikke ha plass til ekstra strømper. Når du har de på uten å ha strammet klemmene og du står oppreist, skal du kjenne tåa fremme i støvelen. Den skal med andre ord være tight. Kjøper du tremo-fit, kan den tilpasses foten. En vanlig innerstøvel vil også til en viss grad forme seg etter foten. Det dummeste du gjør er å kjøpe for stor støvel, det vil plage deg helt til du kjøper en ny. Ta innerstøvelen ut av skallet og prøve den med 1. - et par strømper. Du skal kunne ha stortå utstrekt. Til slutt vil jeg si at plaststøvler er generelt veldig varme, uansett bruksområde.

More than words
OP Offline
More than words

liker best trange sko, bedre å kjøre meg. Trur ikke det blir så masse kaldere av den grunn,så lenge skoen er varm når du tar den på og du løsner litt på klemmer om du strammer de veldig i trekket...

Hadde kjøpt skoene slik at du får plass til et par ullvangskokker oppi omtrent...

More than words
OP Offline
More than words

Jeg fryser i utgangspunktet ganske lett på bena. Jeg bruker T1 med en tynn Ulvangsokk i, de er tighte og gode, og jeg har til dags dato ikke vært i nærheten av og være kald på beina en eneste gang. Innerstøvelen er varm og god.

More than words
OP Offline
More than words

Helt enig med de foregående. kjøp smått

More than words
OP Offline
More than words

går ut i fra at du er utvokt i føttene.bør ha plass til en tykk ulvang sokk/tykk ullsokk.har crispi cxp støvler selv og er veldig fornøyd med dem, kjøpte dem litt stor pga. at jeg ikke var utvokst i føttene da.hvis du skal ha støvler til neste sesong kan du få kjøpe mine (veldig pent brukte), kontakt meg hvis du er innteressert så kan jeg sende noen bilder.(joachiml_88@hotmail.com)

More than words
OP Offline
More than words

Tror ikke du skal vere redd for å kjøpe sko med litt plass i, får fint 2 par sokker nedi mine, og det er ikke noe problem å kjøre med det. Heller behagelig på lengre turer å ha litt rom i skoa.

More than words
OP Offline
More than words

jeg husker jeg slet litt med størrelsen da jeg skulle kjøpe telemark sko. Alle sa jeg skulle kjøpe så skoen passa akkurat med en vanlig ullsokk/ulvang. Jeg selv var litt skeptisk og kjøpte romsligere...og det virker som skoene har utvidd seg i tillegg. Med litt tykkere sokker fungerer det utrolig bra, men med tynnere blir det en litt ukontroll-følelse.

En helt annen ting: jeg leigde telemarkski en gang, og fikk da alt for små sko...selv om det verka i føttene til tider, var det utrolig bra kjørefølelse smile

More than words
OP Offline
More than words

Jeg synes at med for trange sko i tåa får jeg en rar følelse når jeg bøyer tåa. Skoa føles nesten så den sitter mindre. Jeg får like bra stabilitet og følelse med litt større sko. Det er jo bare å dra til spennene så sitter det. Bruker tynn sokk og en fotseng såle i mine Scarpa T1Free

More than words
OP Offline
More than words

Støvlene skal sitte som støpt. Ikke finn på å kjøpe støvler som "du kan vokse i" for å kalle det noe...

Støvlene holder seg varme så lenge de er varme når du hopper oppi de. Hopper du oppi kalde støvler og klatrer mot tops, vil støvlene aldri bli varme.

Termofysikk....

More than words
OP Offline
More than words

Støvlene bør etter min mening være tighte. Innerskoen er så varm allikevel at du aldri vil få behov for en ekstra ullsokk oppi der allikevel (med mindre du står MYE stille). Ser derfor heller ikke poenget med å ha plass til en ekstra. hadde tidligere et pa T1 hvor jeg hadde litt god plass i front. Gikk å irriterte meg grønn fordi det var tilnærmet umulig å få foten til å sitte skikkelit i skoen, og jeg hadde mindre følelse av kontroll på skien, spesielt på hardt underlag. Ikke kjøp skoen for trang dog. Blodet skal helst sirkulere noe i føttene i løpet av en dag i fjellet. Det er også viktig å være klar over forskjellene i lest hos de forskjellige fabrikantene. Dette er viktig for å få en sko som sitter mest mulig komfortabelt på dine føtter. Såvidt jeg husker er det Scarpa som har den smaleste lesten, så ligger Garmont i midten (har noe høyere vrist enn de to andre) og Crispi er bredest. Jeg har et par Crispi sko nå, og skal tilbake til Scarpa etterhvert. Crispiene er faktisk merkbart bredere og på grensn til litt for brede for min del.Lykke til.

vær nøye når du prøver sko, noen tips;
More than words
OP Offline
More than words

har selv hatt for store sko, for trange sko, nå har jeg passelige...Husk å ta ut innersålen (i innerskoen)når du prøver skoen, vanskelig å kjenne noe i de stive skoene. da ser du med en gang om innerskoen passer. du bør ikke ha mer enn ca 1/2 cm av sålen stikkende frem...

Når det gjleder plastskoen er scarpa smalest, crispi midt i laget mens garmont har breisest lest....

Når skoen er brukt en stund går "lufta" ut av innerskoen og det blir da litt mer plass til varm luft. En som svetter veldig mye på bena bør unngå veldig trange sko for å unngå å bli våt...

Lykke til med kjøpet;)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå