Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Forming av innerstøvler
#151300 09/02/2005 1:25 PM
More than words
OP Offline
More than words

Trenger litt hjelp her. Har fått thermo-innerstøvel til Scarpa T1. Har varmet de en gang, men de ble altfor korte. Gjør vondt i tærne når jeg kjører. Samtidig klemmer de som jernet på yttersiden av hver fot, da jeg har brede føtter. Sålen jeg fikk med til å legge inn er altfor stor, noe de i butikken sa den skulle være da innerstøvelen ville utvide seg (noe den ikke har gjort etter 6 hele dager i bakken). De mente da at sålen skulle legges inn etter at man hadde kjørt en stund med nyforma innerstøvler. Hjelp!

More than words
OP Offline
More than words

tar bare litt mer tid... og mer bruk

More than words
OP Offline
More than words

Bredden kan gjøres mye med. Scarpa er jo en smal støvel.Jeg har også t1, og bred fot. Helt grusomt å kjøre med før jeg varmet den. Klemte på yttersiden. Jeg varmet de i varmluftsovn (vanlig stekeovn). For å få mer plass i ytterkant bygde jeg på med tape og kartong på huden, der det klemte mest. Vær litt nøye med dette. tre en tynn sokk over. Så er det lurt å klemme godt til når du hopper i den varme støvelen. da får du presset foamen bedre sammen, = mer plass når den har stivnet, og du evt løsner litt.. Ha sålen oppi når du skal forme de (men ikke i ovnen selvsagt), og bruk sålen hele tiden. Kjører du uten såle vil det bare klemme mer på utsiden, da du kommer helt til bunns i støvelen, der den er for smal.Dersom lengden er for kort også, kan det jo virke som om du har kjøpt for liten sko..lykke til!

More than words
OP Offline
More than words

Høres ut som at du ikke har fått gjort en skikkelig jobb med tilpasningen. Her er noen tips til hvordan du får gjort jobben skikkelig hjemme på kjøkkenet:

Ta ut innerskoen av skallet og ta ut sålen av innerskoen. Varm opp komfyren til ca 170 grader (ta ut rista først, så den ikke blir varm). Når temperaturen er nådd skrur du av ovnen og så legger du inn rista og innerskoene. pass på at de ikke tar borti varmeelementene. La stå i ca 10-12 minutt. Du vil etterhvert se at innerskoen "eser" ut og "åpner" seg, du kjenner også på den at den har blitt helt myk. Da er den ferdig til å tilpasses. Putt så ned i sålen. er det trangt kan du putte hånden inn i skoen og presse/strekke skoen litt i lengderetningen, da blir det lettere å få plass. Du vil kjenne at skoen tøyer seg. Når du putter innerskoen ned i skallet så vær forsiktig så innerskoen ikke bretter seg, noe som er fort gjort nå når den er helt myk. Hold en hånd inni innerskoen og press den ned og inn. Kna den innvendig til du kjenner sålen har nok plass og at alt ligger som det skal. Putt foten ned i skoen så fort som mulig.

Før du setter foten ned i den varme skoen kan du gjøre et par ting for å overkompensere litt for å få bedre plass akkurat der du trenger det. (dette bør du seff ha gjort før du tar ut skoen av ovnen..)Eks: For å få bedre plass i bredden bør du tape på en stripe 1-2 mm tykk skumplast e.l. på yttersiden av foten der det klemmer. Du kan også gjøre det samme med ankelkulene om disse klemmer. Er skoene trange foran/rundt tærne bør du bruke en avklipt tykk sokk e.l over tærne. Denne skal ikke være mer enn en liten tåhette, bør ikke gå lengre enn til litt over der tærne slutter (bootfitter butikker bruker neoprene tåhetter) Ikke prøv å kompenser for dårlig plass med å ha på deg ekstra tykke sokker på hele foten når du tilpasser, da oppnår du bare dårlig hælgrep og dårlig passform ellers på skoene. Du kan også putte litt skumplast mellom storetåa og neste tå. Da får du bedre plass i bredden der fremme.

Når du har lagt på ønsket mengde tilpasningsstæsj trekker du en tynnest mulig alpinsokk utenpå det hele og putter foten ned i støvelen. Dra pløsene (eller hva man nå skal kalle det når det er wrap around innersko) godt rundt hverandre så du er sikker på at de ikke har bretta seg. Stram spennene litt, ikke mye, så får du en presis sko, og du slipper at pløsene bretter seg. Dunk hælen hardt mot gulvet (så du får skjøvet foten på plass) Stå stille med støvelen på i ca 10 minutt. Du kan nå ta av skoen og vil kjenne at materialet har stivnet helt igjen. Du kan fint varme innerskoene mer en en gang, men etter en 4-5 ganger kan de bli litt slappe.

Om du har litt for korte sko vil forøvrig en skikkelig såle som bygger opp litt under vrista hjelpe deg. Da låser du foten mer fast så du ikke stanger så lett i tuppen, og foten blir litt kortere. Skal du bruke slik såle bør du tilpasse innerskoen med sålen. Skal du bruke "custom" fotseng bør du tape denne direkte fast til foten før du trekker på de tynne sokkene og starter tilpasningen.

More than words
OP Offline
More than words

Bør du sjekke om du har kjøpt riktig størrelse. Ta ut innerskoen. Sett foten ned i skallet. Flytt foten frem så tærne tar borti tuppen av skoen. Du skal nå ha 1-2 cm klaring mellom hælen og skaftet. Er det ca en cm eller mindre hjelper det ikke å tilpasse, da trenger du nytt skall. Vær obs på at halvstørrelsene til scarpa ikke har noen hensikt. Skallene lages bare i hele størrelser.

Se på denne filmen
More than words
OP Offline
More than words

Jeg vil anbefale at du først ser på denne filmen: http://www.freeheelskier.com/video/thermofit.mpg

More than words
OP Offline
More than words

Stkk inn på denne siden. De har endelig fått avdeling i Norge. Så nå er det håp for oss alle med smerter i beina. www.surefoot.com Det ligger på Sjølyst i Oslo.

More than words
OP Offline
More than words

Tusen hjertelig for alle gode svar! Kanskje mine dager som forpint skiutøver er omme!

More than words
OP Offline
More than words

Er det samme prosess for garmont sine thermofit innerstøvler? Og vil skoene føles trangere eller mindre trang med tilpasset innerstøvel ifht utilpasset?

More than words
OP Offline
More than words

Men tror Garmont anbefaler en litt lavere baketemperatur. ca 150 grader tror jeg. Thermofit innerskoene er litt hardere rundt foten enn den gamle typen innersko, så det er viktig å få de tilpasset for at de ikke skal klemme. Om du tilpasser skoene riktig vil du få bedre plass der du trenger det, uten at de blir mer romslige der du ikke trenger det. Hvis du derimot går i den fella at du bruker tykke sokker og strammer spennene hardt under tilpasningen vil du oppleve at skoene blir ganske romslige og du vil svømme i de når de er ferdige.

More than words
OP Offline
More than words

Hvis du har varmluftsfunksjon, så kan du kjøre de inn der på 130 grader istedet... tryggere og lettere å få jevn temperatur.

Fersking
Fersking

sorry at jeg skriver dette i telemark diskusjon. Men lurte på om forming av dalbello innerstøvler går på samme prinsipp og samme grader i ovene som scarpa? noen som vet?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå