... ettersom du sluter med å si "ultimate offpiste ski" velger jeg å tro att "allmountain" ikke inkluderer de store krav til pisten; derfor vil jeg egentlig til enhver tid mene att runnt 80mm unner foten er alt alt for lite. Jeg velger stort sett aldrig å kjøre på ski med unner 100mm i midjen, ikke heller på steder med hard møkkasnø (sitter i La Grave og skriver dette, snøen suger, enten dritfarlig ekstremt våt og tung snø eller steinhardt, typ). Har stort sett bare kjørt Big Daddy denne sesongen selv om jeg har flere smalere ski med meg også; synes att tapet på hardt føre er verdt det ifht gevimsten så lenge det er mjukt (snakker ikke løssnø, BREIE ski er etter min mening mye stabilere og letere å kjøre på så snart det er mjukt nok til å få i skiene noen centimeter). Det er ikke mange her blandt sesongerne som skrenser rundt på ski unner ca. 95 unner foten selv om de fleste har eller har hatt såne ski, og de som kjører smalere ski ser ut å site mer enn de med breieste plankene selv unner de rådende forhold. Det samme gjelder egentlig det mest av brattkjøringen; klart att 107mm (eller liknende) ikker er det mest optimale teoretisk sett; men det funker uansett i de fleste forhold man kjører i. Selv føler jeg vel (ifht brattkjøringen) att om jeg ikke stoler på 107mm (eller 99mm) ville jeg uansett ikke ha kunnet kjøre uansett skienes bredde.
Mener vel att skiene i denne kategorien er Big Daddy, Sugar Daddy (om man er litt lettere), DB Tabla Rasa & Surreal, Fischer fx10.6 og Watea, Rossignol Squad91, K2 Made'n AK om man liker litt mer innsving, Gotama (Sanouk'en er litt vel mjuk for å være bra allround) samt M103/SuperMojo om man har masse saft i beinene og lyst å jobbe.
Dette er jo såklart bare min mening, men jeg har ikke hørt noen som har brukt mye tid på ski over 100mm unner foten kalde en ski unner 90mm for ultimativ på noen måter ifht offpist.