Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Beste all mountain skia?
#150534 21/03/2005 10:27 PM
hamerl Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. Søker meninger og råd om hva som er den beste all round offpiste telemarkskia...Kjører selv Vølkl V-Pro 190 m/linken (er 180/80). Synes denne skia funker utrolig bra i de fleste føreforhold. Spesielt når det er oppkjørt eller blanede forhold med harde innslag. Ikke speielt bra i mye pudder 25+ da den er stiv og forholdsvis smal i tuppen 113-83-110, men det går greit nok!Andre ski som kan anbefales som den ultimate offpiste ski??:-)

Hmm...
hamerl #150535 21/03/2005 11:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

... ettersom du sluter med å si "ultimate offpiste ski" velger jeg å tro att "allmountain" ikke inkluderer de store krav til pisten; derfor vil jeg egentlig til enhver tid mene att runnt 80mm unner foten er alt alt for lite. Jeg velger stort sett aldrig å kjøre på ski med unner 100mm i midjen, ikke heller på steder med hard møkkasnø (sitter i La Grave og skriver dette, snøen suger, enten dritfarlig ekstremt våt og tung snø eller steinhardt, typ). Har stort sett bare kjørt Big Daddy denne sesongen selv om jeg har flere smalere ski med meg også; synes att tapet på hardt føre er verdt det ifht gevimsten så lenge det er mjukt (snakker ikke løssnø, BREIE ski er etter min mening mye stabilere og letere å kjøre på så snart det er mjukt nok til å få i skiene noen centimeter). Det er ikke mange her blandt sesongerne som skrenser rundt på ski unner ca. 95 unner foten selv om de fleste har eller har hatt såne ski, og de som kjører smalere ski ser ut å site mer enn de med breieste plankene selv unner de rådende forhold. Det samme gjelder egentlig det mest av brattkjøringen; klart att 107mm (eller liknende) ikker er det mest optimale teoretisk sett; men det funker uansett i de fleste forhold man kjører i. Selv føler jeg vel (ifht brattkjøringen) att om jeg ikke stoler på 107mm (eller 99mm) ville jeg uansett ikke ha kunnet kjøre uansett skienes bredde.

Mener vel att skiene i denne kategorien er Big Daddy, Sugar Daddy (om man er litt lettere), DB Tabla Rasa & Surreal, Fischer fx10.6 og Watea, Rossignol Squad91, K2 Made'n AK om man liker litt mer innsving, Gotama (Sanouk'en er litt vel mjuk for å være bra allround) samt M103/SuperMojo om man har masse saft i beinene og lyst å jobbe.

Dette er jo såklart bare min mening, men jeg har ikke hørt noen som har brukt mye tid på ski over 100mm unner foten kalde en ski unner 90mm for ultimativ på noen måter ifht offpist.

Dynastar 8000
hamerl #150536 22/03/2005 1:19 AM
Fersking
Fersking

Har virkelig troen på denne skien. Et slags kompromiss mellom Intuitiv 74 sine lekne kjøreegenskaper og Intuitive Big sine farts- (og flyt-)egenskaper (nesten) Sitter bra i bakke også, hvis det er interressant?! Ellers har du Dynastar 8800 skien. Der mister du litt av lekenheten, men får desto mer fartsstabilitet. -En mer krevende ski.

Fischer Big Stix 8.6 ble imidlertid mitt valg. Stygg som juling (derfor styrer de fleste unna) , men den flyter godt, er fartsstabil til tusen, og sitter faktisk som bare rakkern i bakke hvis man trykker på litt, til tross for en midtbredde på 86mm. Den krever litt tilvenning da, men med den bredden, litt ekstra lengde, og en svingradius på 28m og telemarksbinding (konsekvens: ikke morsom under 60km/t)er ikke det noe stort mysterium. Genial!!!! når du får kjørt litt på den, og bruker den slik den er ment å brukes...

lykke til

(et fryktelig vanskelig valg du har forran deg)

barks:
hamerl #150537 22/03/2005 1:04 PM
Medlem
Medlem

Er Rossignol Squad 91 i salg i Frankrike allerede? I Chamonix da? Og er Squad 98 klin umulig å få tak i?

Jeg har noen såkalte XXXX fra '03 og lurte på om de nye skiene var blitt i hvertfall bittelitt mykere/rundere i flexen. XXXX'en er litt i overkant stiv og jeg klarer kanskje 3 timer før jeg er helt ferdig. smile

Zag freeride
hamerl #150538 22/03/2005 4:10 PM
Fersking
Fersking

Konge overalt

Hei igjen
hamerl #150539 23/03/2005 2:05 AM
Fersking
Fersking

Oppdaget plutselig at det var den ultimate offpiste skien du søkte, og da ble mine anbefalinger kanskje ikke fullt så relevante. Mer allroundtype ski...

Line Mothership er fet........

Monster
hamerl #150540 23/03/2005 7:01 AM
Medlem
Medlem

Monter telemark på head monster 103, lengde 183. Da kommer du til å ha det gøy.

Offpiste er så mye rart
hamerl #150541 23/03/2005 9:45 AM
Medlem
Medlem

Du er vel inne på det sjøl. V-Pro'ene dine med Linken er gode på diverse trøbbelføre, men for smale til god flyt i pudder. Sånn er jeg redd det blir uansett. "Konge overalt-ski" tror jeg ikke mye på, sjøl om noen ski har bredere bruksområde enn andre. I tillegg kommer egne parametre som kroppsvekt, kjørestil samt hvor mye du evt. gidder å dra på oppover om du er utenom heisområder. Jeg kjører f.eks. Monster iM85/Linken/T1 on/offpiste i heisanlegg. Det er tunge og stive saker som dundrer gjennom det meste. Utenom heis er det mest TM:X/G3 T9/T2 jeg bruker. Lett og tilstrekkelig flyt, men ikke på langt nær kontrollen som det første oppsettet gir. Konklusjon: Se på det primære bruksområdet og sett sammen etter det. Prøv utstyret først om du har sjansen. Passer meg betyr ikke nødvendigvis at det passer deg. Lykke til!

Offpiste er så mye rart
hamerl #150542 23/03/2005 9:58 AM
Medlem
Medlem

Du er vel inne på det sjøl. V-Pro'ene dine med Linken er gode på diverse trøbbelføre, men for smale til god flyt i pudder. Sånn er jeg redd det blir uansett. "Konge overalt-ski" tror jeg ikke mye på, sjøl om noen ski har bredere bruksområde enn andre. I tillegg kommer egne parametre som kroppsvekt, kjørestil samt hvor mye du evt. gidder å dra på oppover om du er utenom heisområder. Jeg kjører f.eks. Monster iM85/Linken/T1 on/offpiste i heisanlegg. Det er tunge og stive saker som dundrer gjennom det meste. Utenom heis er det mest TM:X/G3 T9/T2 jeg bruker. Lett og tilstrekkelig flyt, men ikke på langt nær kontrollen som det første oppsettet gir. Konklusjon: Se på det primære bruksområdet og sett sammen etter det. Prøv utstyret først om du har sjansen. Passer meg betyr ikke nødvendigvis at det passer deg. Lykke til!

Njae..
hamerl #150543 23/03/2005 11:25 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

.. jeg har sett to par Squad91 som er blitt solgt fra butikk, begge er borte nå. Tror du kommer å slite med å hitte 98'en, kjenner flere Rossi-kjørere som ikke har fått såne selv. Det eneste par 98 jeg kjenner til som ikke tilhører Rossi-folk er ett par som Kent Kreitler solgte for ett par uker siden pga. av skade, og selv det paret var det tydeligvis Rossi-folk som gjerne ville ha hatt. Squad91 er derimot i produksjon, så de kommer sikkert å være tilgjengelige i mere utbredt form snart, der er tross allt laget 200par av de.

91'en er mjukere i flexen enn de 4x jeg har prøvet. 98'en er noe stivere, veldig like mine første oransje M103 (som var litt stivere enn de som selges nå), dvs. veldig stivt og noe som krever att man står rett og sterkt på beinene om man ikke vil bli sliten fort. Kjøremessig minnet de 98 jeg prøvde (Gaidet sine) mye om mine gamle Igneous FFL, stort sett samme størrelse og vekt etc.

91'en kommer å være en bra ski for mange kjørere som liker sandwich og relatovt rake ski, men subjektivt synes jeg ikke den var noe bedre enn den nye Dynastar 194 Prorider, som jeg liker veldig bra (en av de beste produksjonsskiene runnt 100 i midjen, som jeg har prøvd)

Good news
hamerl #150544 25/03/2005 10:38 AM
Medlem
Medlem

Takk! Det kan høres ut som Squad 91 er riktig ski for meg, hvis bare ikke Rossignol overpriser som de har for vane. smile Jeg har også hørt at neste års Supermojo har fått litt mykere forski så jeg tror den også kan være veldig bra. Og hvis den lengste utgaven av prorideren har lagt på seg bør den absolutt også være med i vurderingen. hmmmm... Jeg hadde sånn halvveis bestemt meg for Blizzard Titan Pro som jeg fikk prøve tidligere i vinter, muligens den beste allroundskia jeg har prøvd sammen med Völkl Explosive, men 95 mm er kanskje litt smalt. Det ser uansett ut til å bli et lite luksusproblem. smile

....
hamerl #150545 25/03/2005 8:52 PM
Fersking
Fersking

e har ett par gamle Atomic mega carv ski e. ikkje så synnsykt brei men. 6cm på mitta. kjører puddersnø så d fyk ette. d e ikkje bærre utstyre som jær alt. d spørs ka du e vant t. kjenne flære som kjøre oudder å slikt me smale ski, å alle lika d rimeli godt. jo breiare ski, jo tyngre tur opp.

zag freeride 75
hamerl #150546 25/03/2005 10:01 PM
Medlem
Medlem

Dødsbra til jenter!Ganske myk ski, best på fjellet i mye snø!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå