Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ski
#149450 07/10/2005 1:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

kan noen som har peiling hjelpe meg med noen tips. Dere som ikke har peiling kan bare klikke videre til neste innlegg..Jeg er ei jente som står telemark, trives best utfor løypene og da er jo mine dynastar intuitiv 74 med sine 62 mm på midten noe smått etter hvert. Har kjørt endel nå og vil ikke la skia stoppe meg for flere utfordringer. Har derfor tenkt på å investere i nye ski. Vil også ha ski som det går an å prøve seg bitte litt i parken med, bare leke litt. Hvilke ski bør man satse på da? Vil ha ei ski som fungerer til det meste, toppturer, off-piste og av og til må man jo innom preppa bakke og. Jeg må også ha ei ski som ikke blir for vanskelig av seg. Glem de som er over 100mm på midten, tror ikke det er noe for meg. Hva tror dere om for eksempel rossignol BC scratch, Dynastar Big Trouble eller var det ikke ei som het Rossignol BC spray eller noe? Iallefall den stilen der. Blir det for store ski for meg tro? Og funker de for telemark? Hvor lange bør de være? selv er jeg 170. Takk for seriøse svar

Har vel ikke peiling...
st elisabeth #149451 07/10/2005 2:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...men f.eks. Head Mojo, en park/pudderski. En kompis kjøpte dem strategisk nok til dama (på ca 1,70) med visse baktanker om lån. Det var en god strategi, for lån har det blitt. De hadde Linken, og da jeg prøvde dem funka de hvertfall hvor som helst. Noe i denne kategorien kan nok passe deg bra. Head er ikke for ille på pris heller tror jeg. Du kan jo sjekke ut de ulike på http://www.head.com/ski/products.php?region=us&tag=park_powder

generelt
st elisabeth #149452 07/10/2005 2:30 PM
Entusiast
Entusiast

lengden er en viktig faktor med tanke på hvor enkel skien er å ha med å gjøre. En ski som er like lang som deg (+/- noen cm)selv vil finke utmerked i parken, men hvis du vil ha max flyt i snøen kan du nok plusse på en 10 cm. dette er en prioriteringssak, men en ski på mellom 170 og 180 vil være bra. Rossi scratch leveres vel i 176 eller no sånt....

Ski til topptur burde være en del lettere enn ski til heisbasert kjøring, disse skiene er som regel en del smalere en de rene pudderplankene. Så å finne en ski som fungerer like bra til alt er nok nesten umulig. Man må liksom kopromisse på alt.

Selv ville jeg nok valgt Scratch, den er ikke blandt de breieste og heller ikke blandt de stiveste. Det er en ski som mest sansynelig vil klare seg bra på alt din skidag måtte medbringe

Lykke til med skikjøpet!

Völkl Queen Attiva
st elisabeth #149453 07/10/2005 2:38 PM
Medlem
Medlem

Får veldig skryt, dama kommer nok til å ende på den i vinter. Om du ikke ender på den bør den i hvertfall være med i vurderingen. Hvis den ikke er brei nok kan kanskje K2 Phat Luv være noe?

Big Trouble
st elisabeth #149454 07/10/2005 2:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dynastar Big Trouble virker veldig lovende. Jeg har kjørt på ski med liknende bredde og er imponert over egenskapene på den bredden. 176 er en grei lengde. De vil muligens føles litt tunge i rotasjoner, men det gir bedre stabilitet. Skal selv ha skien i 186, og jeg er 180.

Rossignol scratch BC er blitt breiere på midten og har dermed mistet litt av sine allround egenskaper vil jeg tro. Før kjørte iallefall mange av teamkjørerne på denne skien i park og.

90mm muligens minus bitte litt på midten er perfekt!

seth pistol
st elisabeth #149455 07/10/2005 3:46 PM
Entusiast
Entusiast

er hjo en temmelig brei ski, men likevel har de en lovende radius så de ikke blir umulig å håndtere. De funker bra i pudder, er fartsstabile og passer også for litt småjibbing i parken. Ser du på seth vicius så er denne enda litt bredere, men har faktisk en enda mindre radius en pistolen. Det eneste er at den er litt stivere noe som kanksje kan påvirke jibbebruken? Seth pistol vil jeg tro er et godt valg, har kjøpt de selv og bruker de på områdene du selv nevner.

Vurderte også Scratchen, tror årets modell er veldig bra, enda litt bredere også. Men skal du ikke kjøpe årets, anbefaler jeg pistol på det varmeste!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå