Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark binding for aggressiv bakkekjøring?
#149109 03/11/2005 5:33 PM
Beach Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,Har nettopp skaffet meg et par XRC 1400 Chip , men er usikke på hvilke telemark binding jeg skal sette på. Er selv en aggressiv bakkekjører som har hørt mye bra om både den nye Linken og Bomber. Hvilke bør jeg gå for?

Takker for forslag

tsbeach

Aggresiv bakkekjøring ...
Beach #149110 03/11/2005 6:14 PM
Ivrig
Ivrig

har vel ganske stor sammenheng med bindingens bøyemotstand og oppbygging (jeg mener da opphøyning), dette selvsagt i forhold til skibredde, se ev http://www.couloirmag.com/gear/telemark/bindings/binding_perf_02-03.htm#graph. Jeg har selv laget 20mm oppbygging til min sønn sine HammerHead bindinger som han benytter til racing (kun nødvendig for racing der skibredden ligger på ca 65mm).

Smak og behag...
Beach #149111 04/11/2005 9:04 AM
Fersking
Fersking

Tiden med telemarkbindinger som ramla fra hverandre i tide og utide er heldigvis over. Rottefella Chili, første Linken og ikke minst Pitbull bindingen er eksempler på bindinger som ikke holdt mål. Det er i dag flere gode alternativer. Jeg kjører selv med både Linken og Rottefella R8. Begge bindingene er etter min mening veldig bra, og forskjellene mindre enn mange vil ha det til. Jeg er ikke enig med raa i at bøyemotstand er mer viktig for aggressiv bakkekjøring enn andre typer kjøring. Linken har lav bøyemotstand, men fungerer utmerket i bakke. Det har mer med hva man er vant til og hvilke preferanser man har. Andre alternativer som G3, Hammerhead og BB har også sine tilhengere, men jeg har ikke prøvd disse.Når det gjelder oppbygging synes jeg 20 mm som raa refererer til er veldig lavt for bakkeski. Jeg har selv ca. 50 mm (plate på skia+svart og gul Linken) fra toppen på skia og opp til bindingen på mine bakkeski og det fungerer veldig bra. For bakkeski bør man minimum ha 30 mm oppbygging. For å slippe å mekke egne oppbyggingsklosser bør du derfor velge en binding med såpass høye klosser som standard.Tror fortsatt mange av racinggutta bruker en eldre versjon av Cobra bindingen på grunn av at den er kompatibel med de høye oppbyggingsklossene til rottefella.

Oppbygging ...
Beach #149112 04/11/2005 2:02 PM
Ivrig
Ivrig

av HH med 20mm gir en totalhøyde på 43mm, som vel er et minimum for racing.

Det var nok litt ubetenksomt av meg å nevne bøyemotstand, da det som "andern" skriver nok har mest med vane å gjøre; beklager.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå