Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trening av kjernemuskulatur og knær
#146407 03/11/2006 4:10 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 126
kvande Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 126

Hei,

Er det noen som har gode forslag til øvelser for trening av den såkalte kjernemuskulaturen i mage og rygg, samt øvelser for å styrke støttemuskulaturen i knærne?

Dette med tanke på telemark-frikjøring til vinteren.


...
kvande #146408 03/11/2006 6:24 PM
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 44
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 44

tror en medisinball er det du leter etter når det gjelder støttemusklatur i overkropp. Er ikke ekspert, men jeg tror jeg ville gått for en medisinball. For knær vet jeg ikke.


Gymball eller medisinball?
kvande #146409 03/11/2006 7:04 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 126
kvande Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 126

Mener du en slik ballhttp://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____43772.aspx

eller slike baller?http://www.killingmo-tonsberg.no/index.html?lang=no&target=d42.html

Har en gymball (som i øverste linken) på treninga, men ikke oversikt over øvelser man kan ta.

(Enbeins) knebøy på ustabilt underlag, vil det hjelpe på knærne?


Knebøy!
kvande #146410 03/11/2006 7:49 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 14
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 14

Knebøy er den absolutt viktigste øvelsen, her trener du både beina og mage/rygg. Forslag: 4 sett på 8-10 repetisjoner (maks belastning). Du bør imidlertid også trene mage/rygg separat i tillegg. Sit-ups og rygghev kan du gjerne trene i maskin, evt bruke løse vekter for å øke belastninga. Samme opplegg med 4 sett på 10 rep.


Medisin ball
kvande #146411 03/11/2006 8:05 PM
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 44
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 44

Det er den andre linken jeg snakker om. De er geniale for å trene opp støttemusklatur rundt mage/rygg. Stå på ustabilt underlag var noe jeg brukte for å trene opp ankelen min etter et brudd, hvordan du får tatt knærne er jeg ikke sikker på. Jeg har fårestillingen om at knebøy er lår og legger, men har ikke god peil på kun knær (bare at de gjør jævelig vondt fra tid til annen)


Treningsball/pute
kvande #146412 03/11/2006 8:25 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 270
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 270

Bruk treningsball (sånn som den på øverste linken). Øvelser kan du finne på: http://www.iform.nu/polopoly.jsp?d=1307&a=10297 og http://www.merida.no/getfile.php/33...a+Fitnessball+65+cm+Treningsprogram.pdf. Søk på nett så finner du masse forslag! Vet også at man kan få treningsprogram til disse i enkelte sportsbutikker gratis.For å trene støttemuskulatur i knær så tren ved hjelp av balanseputer som denne: http://www.merida.no/index.php?cat=60712. På denne siden kan du se treningsprogram også. Alt fra knebøy, utfall, legghev osv kan utføres på en slik balansepute. Hvis du trener andre styrkeøvelser så bruk alltid frie vekter fremfor treningsapparater som isolerer musklene!God trening!


 
 
MARKLØFT
kvande #146413 03/11/2006 8:30 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 211
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 211

Deadlift eller markløft på norskt..

Iverksetter 80% av under og overkropps muskelatur..

Er en kjempeøvelse hvis man ønsker å styrke kjernemuskelatur og knær..

Men søk litt rundt inne på treningsforum.no slik at du utfører øvelsen riktig, begynn med lette vekter, og bruk magebelte... ellers den det, så er det bare å løfte ivei.


jepp
kvande #146414 29/11/2006 10:16 AM
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 76
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 76

Man trener ikke kjernemuskulatur dersom man bruker treningsapparat for å trene mage/rygg. Kjernemuskulaturen er de små musklene som ligger lengst inne mot ryggraden, og inn mot innvollene i magen. Disse musklene bruker kroppen for å holde balansen, og for å skape rotasjon. Pilatesball, balansepute og terapimaster er alle fine hjelpemidler for å trene disse musklene.


..
kvande #146415 29/11/2006 10:33 AM
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 65
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 65

knebøy på ustabilt underlag vil også hjelpe for knær.. hjelper til med å bygge musklene som støtter opp rundt kneet slik at det vil være mindre sannsynlighet for å få vridninger og lignende..

hilsen en med kneskade


Fri vekter
kvande #146416 29/11/2006 12:42 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 211
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 211

Telemarkus har et poeng, at alle "statiske" apparater ikke trener små muskelaturen..

Det beste for å tren opp det er de såkalte "basis" øvelsene:(1) Markløft, (2) Knebøy, (3) Chins eller hangups som det kalles også, (4) Benk.

De tre første er de beste for selve støtte muskelaturen for rygg og mage.

I tillegg kan man trene opp støttemusklatur i knærene med ting som Mr.Johnsen foreslår, men da med lette vekter så man ikke får tung vridning på kneet.

En annen fin måte å trene opp balangse muskelaturen på er slakkline, en personlig favoritt av meg.... men denne gir ikke samme "base styrke" som markløft, knebøy og chins.


enig med pinch!
kvande #146417 29/11/2006 3:45 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 165
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 165

slakkline.no = core



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå