Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til variasjon i bakken ?
#144522 21/11/2007 10:26 PM
oleg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som har noen gode tips for å variere bakkekjøring?Jeg bor i gangavstand fra nærmeste alpinbakke (telemarkbakke:wink) men den er ikke verdens lengste og mest spennende (Kolsåsbakken). Likevel er det fint å dra opp og få seg litt kveldskjøring innimellom. Jeg pleier å variere med store å små svinger, benytte variasjoner i terrenget, fokusere på forskjellige ting ved teknikken som kan forbedres og forskjellig fart. I tillegg kommer moderate og enkle hopp, med nedslag!, men jeg er ikke 18 år lenger, så bigjumps med akrobatiske svev med fare for crashlandinger tør jeg ikke.Er det noen som har forslag til flere 'øvelser' og variasjoner for å ha det enda morsommere i bakken og bli bedre på (telemark-)ski?

Hei!
oleg #144523 21/11/2007 11:42 PM
Medlem
Medlem

Nå er det noen år siden jeg byttet fra telemark til brett, men det jeg ser noen av kompisene mine som fortsatt kjører løshæl gjøre, er å kjøre baklengs. Ser faktisk veldig artig ut, og blir i grunn bare en omvendt telemarksving. Krever nok litt øvelse, bare så det er sagt.

Jeg er selv fra Haslum, så er jo oppvokst i nærheten av Kolsås jeg også, men personlig forstår jeg ikke hvorfor du bruker den bakken der på telemarkski. Mitt tips er at du drar kroppen din bort til Wyllerløypa når den åpner, før de gjør den om til slopestylebakke i 2040 eller noe, og får deg i alle fall hakket mer krevende terreng enn det er i Kolsås.

For å gjøre hverdagen mer spennende, kan du skaffe deg knickers og sånn svær jævla stav for å kjøre stilen til Sondre Norheim. Kanskje du ikke selv får så mye ut av det,men folk kommer til å vie deg en del oppmerksomhet.

hoppe og kjøre baklengs
oleg #144524 22/11/2007 3:04 PM
Medlem
Medlem

Tipset om knickers og sånn svær jævla stav var jo genialt for å få litt oppmerksomhet ;-)

Jeg hadde samme problem som deg, men på alpinski. Jeg bor et langt steinkast fra bakken i Lommedalen som jo er akkurat like kjedelig som Kolsås. Jeg er heller ikke 18 lenger, men likevel ga det meg mye moro å begynne å hoppe litt og kjøre litt baklengs! Du trenger jo ikke dra de feteste ryggknekkertriksa, det viktigste er jo at _du_ har det gøy. Så å hoppe rett fram på big jumpen til å begynne med og så variere med noen helt enkle grabs tror jeg du kan få mye moro ut av. Så får du bare overse kidsa som spinner til de spyr og fortsatt lander fjellstøtt...

Har du tupp bakk burde du absolutt kjøre litt baklengs også, som han andre her også sa. På telemark er jo det en utfordring som du sikkert kan fikle litt med, og det er jo nettopp det som er gøy.

Du spør etter øvelser som gjør deg bedre på ski, og en klassiker er jo indre-indre. Kjør kun på indre ski, altså stå på venstre ski når du svinger til venstre og hopp over til høyre ski i det du skal svinge til høyre osv. Nei, det har ikke noe med telemark å gjøre, men er jo en artig øvelse når man får litt fart.

Ellers er jeg jo enig med han andre her at Wyller er en bedre bakke, men det er noe med å bare kunne rusle bort til bakken for å kjøre i stedet for å pakke bilen og bruke ekstra tid.

Re: Tips til variasjon i bakken ?
oleg #144525 26/11/2007 1:57 PM
Fersking
Fersking

En øvelse som også er ganske morsom er å krysse skiene i fart. Først krysser du framme så bak, hvis du skjønner? Det pleier å gå greit når det går sakte, men med en gang du får fart er det mye å holde styr på=)

Krysse?
oleg #144526 26/11/2007 4:32 PM
oleg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Krysse???F eks stå på venstre ski og så løfte høyre og holde den på venstre side av venstre ski? Og så ha tyngde på begge skiene ?

Jeg så forresten en en gang som sto med en ski, uten staver. Den frie foten satt han på bakskien med tåboksen under helen på den festede foten. Det ble ganske mye veiving med armene for å holde balansen, men han klarte seg rimelig bra.

Kysse?
oleg #144527 26/11/2007 4:34 PM
oleg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Eller mener du kanskje å kysse skiene i fart, først foran og så bak winkgrin

oleg #144528 26/11/2007 6:21 PM
Entusiast
Entusiast

Er også en av de som har gjort unna noen timer i kjedelige bakker (dombås når jeg bodde hjemme på otta, tryvann og lignende her i oslo)

Kjøre på ei ski er bra trening, evt bare kjøre lange skjær på innerski med ytterski løfta opp eller lagt bak på ryggen hvis du er tøff (og mjuk!).

En annen variant er eikresvingen der du kjører på innerski, men hopper over på neste (innerski) i svingovergangen.

Monomark som amerikanerne kaller det kan være bra trening (kjør med samme fot foran i både høyre og venstresving).

Å kjøre uten staver er bra for å fokusere på teknikk, da det er mindre som distraherer og mindre å redde seg inn på smile

Har også prøvd litt baklengs, men får bare bindingene fulle av snø :sad

oleg #144529 26/11/2007 7:01 PM
Fersking
Fersking

Sitat oleg:Eller mener du kanskje å kysse skiene i fart, først foran og så bak winkgrin

Haha, det skal jeg jammen meg prøve en gang! Tror du skjønte hva jeg mente=)

En annen ting som også er artig, det er å sette seg på knærne på skiene, holde tak i tuppen og sette utfor. Trikset er å prøve å ha "kontroll" på skiene. Vet ikke hvor god øvelse det egentlig er, men gøy er det i allefall=)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå