Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøre fort med K2 Darkside...
#142688 30/03/2011 12:04 AM
alearo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kjører K2 Darkside med NTN. Jeg har hatt to jumbotryn to dager på rad etter å ha kjørt veldig fort med telesvinger med disse skiene. Begge gangene har det vært i forbindelse med kryssing av et annet enslig spor. Tuppen dykker rett og slett. Trodde ikke jeg skulle oppleve dette på en ski med så stor front-rocker. Er skien for myk for mitt bruk? Finnes det i det hele tatt ski som klarer kryssing av spor i pudder i høy fart med dyp telesving? Siste gang jeg datt slo jeg meg ganske kraftig, og kjøringen blir jo desverre automatisk litt reservert når jeg ikke kan stole på skia. Har sett på alternativer...forslag?

Re: Kjøre fort med K2 Darkside...
alearo #142689 30/03/2011 10:39 AM
Medlem
Medlem

K2 lager ofte skiene sine med rocker nokså myk i tuppen. Det gjør nok at skiene blir lettkjørte, men er ikke helt sikker på om det er den beste måten å utnytte rockerkonseptet på. Jeg har gått fra en kort og myk ski til en litt lengre og veldig stiv ski med rocker. Skiene er fra samme produsent (Hendryx) og har veldig like mål bortsett fra lengden (+ 10 cm) og rocker designet på de nye Jeg kjører riktignok med fast hel nå, men har kjørt nok telemark til at jeg tror jeg er i stand til å overføre erfaringene til telemark. De litt lengre og stivere skiene er helt suverene i fart og spesielt når det gjelder å takle kryssing av spor eller andre ujevnheter i terrenget. Den myke tuppen på K2 tror jeg bøyer seg for lett i ujevnheter og er du allerede i sving vil de få en mye knappere svingbue i fronten av skiene og kaste deg overende. Prøv forslaget fra Barras først og gir ikke det god nok trygghet anbefaler jeg ski med stivere front - i hvertfall hvis de har rocker! Hele poenget med rocker er jo at skien er i svingbue allerede og trenger ikke bøyes av trykket fra skiløper først. Da virker det litt ulogisk at K2 og andre i tillegg lager tuppene myke. Ski uten rocker kan godt være litt mykere i tuppen for å gi løft.

alearo #142690 30/03/2011 1:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skal du kjøre fort å kjøper du ikke K2, rett og slett fordi de er for myke

alearo #142691 30/03/2011 3:02 PM
Entusiast
Entusiast

Må nesten kommentere siden jeg i vinter ved flere anledninger har tenkt over hvor bra mine 4Frnt Renegades fungerer i oppkjørt snø. Helt ufattelig bra ski rett og slett.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå