Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
The beginning of the end? Off-piste uten guide forbudt i Livigno
#141344 30/12/2010 3:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har vurdert å dra til Livigno for en gangs skyld, og sjekket da naturligvis ut off-piste forholdene. Rare rykter har oppstått, men de var visst ikke så rare allikevel - her er svaret jeg fikk;

Dear Mr Wang-Sandaas,with reference to your request, the off-piste skiing is forbidden by law exept for Alpine Guides.You can practise it, but only if accompained by a guide.

Hope I have been helpful.

If you need further information, please contact us again.

Best regards and happy New Year.

--Claudia RodigariUfficio Informazioni

Azienda di Promozione e Sviluppo Turistico di Livigno Tel. +39 0342 052200 - Fax +39 0342 052229 www.livigno.eu-------------

Er det øko-fascistene som har vært ute? Eller er det guidene som vil skape mer arbeid for seg? Eller vil de bli et område for a) folk som bare vil kjøre on-piste og b) velstående folk som vil kjøre off-piste? Eller skal de rett og slett bare beskytte oss mot oss selv? Ikke vet jeg, men jeg vet at vi frikjørere snart bør organisere oss og jobbe mot idiotiske vernetiltak og enda dummere forbud.

Re: The beginning of the end? Off-piste uten guide forbudt i Livigno
Ze Eagle #141345 30/12/2010 3:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

En herlig blanding, kanskje?

Det er jo viden kjent at majoriteten av de som skader seg i skianlegg eller off-piste kjører over evne. The human factor. Dette koster jo anleggene en god del grunker, såvel som lokalsamfunnet og ikke minst de som skader seg.

Et forbud er nok ikke veien å gå, men et alternativ kunne vært at man f.eks måtte bevise at man har gått et godkjent skredkurs?

Ze Eagle #141346 30/12/2010 5:47 PM
Entusiast
Entusiast

Var i Livigno for 13-14 år siden. Var forbud mot off-piste allerede da, så økofascistene må nok frikjennes denne gangen.Tror fjellene der er i privat eie, så de ser vel ingen grunn til å ha folk høyt og lavt (om det ikke gir penger i kassa, da).Vern om allemannsretten, folkens. Den er ingen selvfølge. Skulle det først begynne å renne inn med regler om sertifikater for å bruke naturen, ja, da kan dere være sikker på at det er kun de mer tradisjonelle idrettene, (les langrenn), som går av med seieren og får fjellene for seg selv.

Ze Eagle #141347 30/12/2010 5:59 PM
Entusiast
Entusiast

Hadde tenkt å starte en tråd om Dolomittene og offpistkjøring, men da henger jeg meg bare på denne.

Skal kjøre bil nedover 3-4 uker i slutten av Januar, og kunne godt tenkt å sjekket ut Dolomittene, eller området fra Livigno og østover.

Godt kjent i Aoasta og i f.eks Monterosa er det slike at det er forbudt å kjøre offpist uten sonde, spade og skredsøker. Siden "alle" vi nordmenn kjører med det er jo ikke det noe problemstilling (eller bør ikke være det).

Har også lest at det er det samme i feks St Catarina (like ved Bormio, og heller ikke langt unna Livigno)! Noen som kan bekrefte ?Og ellers i Dolomittene ? Hva er deres erfaring der mht problemstillingen ? Guidetvang ? Skredutstyrpåbud ?Enlighten me:)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå