Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Allround ski, med fokus på pudder.
#140681 14/11/2010 9:49 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Okey, mulig det er et tilsvarende innlegg fra tidligere her på forumet, men jeg så ikke no i farta da jeg scrolla over, så beklager om jeg har oversett noe og spør på nytt.

Jeg trenger litt tips / erfaringer til nytt skikjøp. Er ute etter en brei fin ski, 115-120 på midten, som jeg skal ha som eneste skipar. I all hovedsak er det uttafor løypa jeg kjører, løypa blir stort sett brukt til transport. Skien skal også brukes til topptur, men da det er nedover jeg setter mest pris på så spiller ikke vekta på skia så stor rolle.

Så; kort sagt er jeg ute etter en ski som er leiken, funker bra å kjøre heisbasert pudder, skogskjøring, droppe, topptur, stabil i høy fart, takler også oppkjørt / haredre underlag.

Hva har jeg å velge i da? Takk for hjelpa! :cool

Re: Allround ski, med fokus på pudder.
Per-Eivind #140682 14/11/2010 12:00 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg ville absolutt sjekket ut Voile Drifter hvis jeg var deg! Kanonski!

Per-Eivind #140683 14/11/2010 12:35 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg ville ha tenkt meg om to ganger før jeg hadde valgt en så bred ski som eneste ski. Jeg ender ofte på is/hardt på toppturer. F.eks. kan det være pudder i rennene men hardt når man kommer ut - da er det veldig greit å ha en ski som takler det uten "wash-out" - man ønsker ikke å holde tilbake i pudderet fordi man kanskje møter på is. Jeg har corvus 196,5 nå. Synes den er grei i bakke, og knallgod i stor fart utenfor. På topptur velger jeg så og si alltid dyanfit ski med 87mm under foten, selv om jeg også foretrekker nedoverkjøringen. Tipper jeg får 50% mer nedoverkjøring ved å velge en litt lettere ski.

Per-Eivind #140684 14/11/2010 12:53 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

En ting som er sikkert er at jeg ikke skal gå for en ski på linje med Dynafit. Skien jeg søker er en som jeg KAN gå en topptur med, det blir helt klart minst toppturer, og da skal jeg heller kose meg med en kjøresterk ski, med god flyt. Alt som er lagd som rein "toppturski" har jeg dytta vekk for lengst. Det skal sies at jeg har kjørt på bl.a. K2 Hellbent nå, og har ingenting å utsette på den, så lenge det ikke er IS.

Voile Drifter ser jo snasen ut! Kanskje den må inn i vurderingen.

Per-Eivind #140685 14/11/2010 1:29 PM
Ringrev
Ringrev

Enig i at dynafit ikke er noe man bør velge til hovedsaklig heis- sporet av på topptur-spor(beklager)....(Vekt er bra nedover)

I den kategorien som beskrives ville jeg ha sett på BD Sevun - litt mer leken enn Corvus, men tåler mer trykk enn Megawatt.Nordica Girish ville jeg også ha tatt en titt på - den har fått veldig bra kritikk i franske blader...men jeg har ikke prøvd den.Jeg tror det kan være fornuftig å se på en europeisk ski, da de ofte er litt stivere enn de amerikanske.Det spørs jo også på vekt og ferdigheter. Ville ha valgt bredere dersom du er fersk i off-piste. Har du kjørt en del får du flyten gjennom fart...

Ski
Per-Eivind #140686 14/11/2010 1:32 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, Har samme utgangspunkt som deg. Har kjørt flere par ski (Rossignol S6, Dynastar pro XXL, Vølkl Mantra og Black Daimond Megawatt).Black Daimond Megawatt er den skien som jeg kjører mest når det blir offpiste kjøring. Den er lettkjørt og flyter godt i pudder. Svinger på 5-øringen i pudder tras 42m sving radius i 188cm. Mål:153-125-130. Har to toppturer bak meg i år. Skiene(BD) fungerte som en drøm. Føre var fra 10-30 cm pudder.Kjøp Baron eller Duke til de skiene du eventuelt kjøper.

SKI
Per-Eivind #140687 14/11/2010 1:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

HeiBurde vel sakt at jeg velger ski ut fra antatt føre. Hardt- Mantra, pudder- Megawatt. Blir for mange kompromisser med bare en ski. Ender opp med passe morro i steden for MAX morro, med en allround ski ;-)Lykke til med ski valg :-)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå