Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kuro m/ duke - skotips?
#140043 24/09/2010 11:54 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

har akkuratt kjøpt Kuro med duke, men ikke sko enda, noen som har erfaring og tips?

Re: Kuro m/ duke - skotips?
aodnefosse #140044 24/09/2010 12:27 PM
Entusiast
Entusiast

Hvor mye skal du gå. Avhengig av dette velger du sko med eller uten gåfunksjon. Det viktigste er uansett at du velger en sko som sitter godt på foten.På en så bred stor ski, ville jeg gjerne vurdert en litt kraftig sko. Hvis du skal gå litt, er eksempler på dette Dynafit Titan og BD Factor som de vanligste.Hvis ikke du vil ha gåfunksjon er utvalget veldig stort, og hvis du tar deg en tur i nærmeste godt utstyrte skisjappe, så burde de vell ha noe som passer. En ting som er lurt å tenke på er at typiske jibbesko som spk, har et veldig oppreist skaft, og er derfor ugunstig som kjøretsko, selv om de er veldig gode til sitt bruk. Men dette bør betjeningen i butikken kunne hjelpe deg med.

aodnefosse #140045 24/09/2010 12:48 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Mr. Jacobsen:På en så bred stor ski, ville jeg gjerne vurdert en litt kraftig sko. Hvis du skal gå litt, er eksempler på dette Dynafit Titan og BD Factor som de vanligste.

Når du sier kraftig sko Mr. Jacobsen, mener du da en stiv sko eller en solid / slitesterk? Jeg tenker at for å få med seg en brei ski som Kuroen er så må man ha ganske stive støvler slik at man får umiddelbar kraftoverføring til skien i stede for at man først bøyer en myk støvel. Nå er dette bare synsing fra min side ettersom jeg kjører snowboard, men er generelt interessert i ski- og snowboardutstyr

aodnefosse #140046 24/09/2010 12:56 PM
Fersking
Fersking

Kjøper du Kro med Duke, tar jeg det for gitt at du ikke skal benytte dette til nevneverdig gåing.

Kjøp en rimelig stiv sko som fremfor alt passer bra, ref logikken til eritho. Pass på at den sitter godt/fast rundt ankelen også med de to øverste spennene løse - det gjør enhver støvel rimelig god å bruke når du trasker av gårde og hindrer gnagsår, særlig ved traversering.

aodnefosse #140047 24/09/2010 2:04 PM
Medlem
Medlem

Til den settupen så ville jeg brukt alpinstøvler, hvilken flex du liker er jo individuelt. Kjøp deg en god freeride støvel, bare å prøve seg frem i jungelen av kandidater. Jeg vil utelukke randostøvler da disse stort sett er lagd for å være lette og for å gi mer bevegelsesfrihet. Jeg er strålende fornøyd med salomon quest 12, selv om de godt kunne hatt 98mm lest. Disse har en gåfunksjon som bidrar noe funksjonsmessig på vei opp. Andre kandidater uten gåfunksjon er garmont shaman, nordica jah love el. ace of spades el. dobermann 130 pro, lange rx130.Ta deg en tur til en seriøs forhandler og vis han foten din...og husk at alpinstøvler skal sitte tight, som Hans i Grethe var det noen som sa wink

aodnefosse #140048 24/09/2010 3:41 PM
Entusiast
Entusiast

Har BD factor og har gått ein god del toppturar med kuro og Duke. (Dagsturar) Det går heilt fint så lenge du ikkje skal traversere på hardt underlag. Selvfølgeleg er det MYKJE lettare å gå med dynafitoppsett, men poenget mitt er at det fungerar heilt greit og du dør ikkje på deg på veg opp:wink

Veit mange som skryter av Factor skoen. Den er mykje meir raftig enn andre Randomodellar. Gåfunksjonen på Factor synest eg og faktisk er betre enn på mine Scarpa spirit 4 som skal vere ein mykje meir gåretta sko. Ein frikoblar ankeleddet heilt i factoren så ein slepp å "knekke" leggen frammover for å stege ut.Skal eg seie noko negativt om Factor så må de være at eg stussar litt på kor lenge boa snøringa i innerstøvelen vil halde...men så langt har det gått veldig bra..Den veg også meir enn standar randosko, men det er prisen å betale for ein stivare, meir robust og køyreretta støvel

aodnefosse #140049 24/09/2010 4:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Tæff:Har BD factor og har gått ein god del toppturar med kuro og Duke. (Dagsturar) Det går heilt fint så lenge du ikkje skal traversere på hardt underlag. Selvfølgeleg er det MYKJE lettare å gå med dynafitoppsett, men poenget mitt er at det fungerar heilt greit og du dør ikkje på deg på veg opp:wink

Enig med deg. Man kan nok fint gå dagsturer med Kuro og Duke, tar bare litt lengre tid enn med full Dynafit-rigg. Jeg ville definitivt prioritert en sko med gåfunksjon, ettersom du allerede har en tung rigg som bare blir tyngre og vanskeligere å håndtere med en "fast" sko. Dalbello Virus får mye skryt for både gåfunksjon og kjøreegenskaper, ellers har jo både Salomon (Quest 12) og Atomic (Tracker 130) kommet med mer kjøreretta sko i det siste. Nevnte Factor og Dynafit Titan fungerer sikkert også mer enn bra nok!

edit....
aodnefosse #140050 24/09/2010 4:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

* kjøreretta sko MED GÅFUNKSJON * skulle det være i forrige post...

aodnefosse #140051 24/09/2010 5:16 PM
Medlem
Medlem

prøve prøve prøve dalbello virus prøve kjenne prøve prøvedalbello krypton prøve prøve

hehe neida.. Brei fot = Salomon Smal fot = dalbello og nordica. Viktigste er at de er gode på DIN fot smile

aodnefosse #140052 24/09/2010 5:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat EC ridin:prøve prøve prøve dalbello virus prøve kjenne prøve prøvedalbello krypton prøve prøve hehe neida.. Brei fot = Salomon Smal fot = dalbello og nordica. Viktigste er at de er gode på DIN fot smile

Enig med deg...det er det som er bra med Duke, alle sko passer...og nå er utvalget blitt så stort blandt de kjøreretta "rando"-skoa at det er bare å prøve å finne hvilken som er best på foten (din).

svar til svar
aodnefosse #140053 24/09/2010 6:00 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

tusen takk!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå