Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kuro vs Katana
#139752 31/07/2010 6:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Har lest gjennom de fleste Kuro vs Katana trådene på forumet, men må likevel spørre litt om råd.

Jeg er 183/80kg og er på jakt etter skipar nr 2 til kjøring utenfor løypene.

Jeg har et par bakkeski som fungerer supert, og de fungerer også bra utenfor løypene på harde dager.

Nå er jeg på jakt etter skipar nr to som kun skal brukes til topptur/utenfor løypene, og da orhåentligvis på dager med gode forhold.

Regner med at det blir 95%+ heisbasert, men tenkte å sette på duke slik at jeg også kan ta noen gå turer utenfor løypene.

Har kikket mye på Vølkl Katana og Kuro. Er det noen som har prøvd begge og som kan komme med noen anbefalinger?

Kommer primært til å kjøre i Gaustablikk området, er helt ok på slalåmski og liker både lange sugende svinger og raske svinger i mer krevende terreng.

Er fryktelig i tvil hva jeg skal velge - Noen gode råd?

mvhKnut

Re: Kuro vs Katana
Knut Olaf Hauge #139753 31/07/2010 8:00 PM
Entusiast
Entusiast

Katana er jo den skien som blir bruk til PURE storfjells kjøring av team kjørerne. Katana blir litt tung til topptur ihvertfall for meg, men hvis du har mye krutt i beina er dette en fantastisk ski. Kuro vet jeg ikke noe særlig om, men vet nok til å vite at den ikke egner seg på hardt føre i det hele tatt. Kuro er en stor ski og vil kaskje bli litt for stor til toppturer.Har selv hytte på Gaustablikk og er veldig kjent der. Jeg heller står ikke noe serlig i løypene. Siden du nevner å sette en Duke på for å gå toppturer antar jeg at det blir et par turer på gaustatoppen? Ville heller valgt en ski som ligner katana, men er litt lettere. f.eks Atomic Ben Chetler, K2 Sidestash eller Armada JJ

Katana vs Kuro
Knut Olaf Hauge #139754 01/08/2010 11:48 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Takk for svar - ja det var primært topptur til Gaustatoppen jeg tenkte på. Nå åpner jo heisen ser det ut til, men kune vært moro å ha muligheten til å gå opp til de toppene jeg ønsker - men regner med at det blir absolutt mest heisbasert kjøring.

Har hørt mye bra om Armada JJ og Katana - men har også gørt at de gjerne kunne hatt enda bredere ski for å få bedre flyt i løssnøen. Hadde vært OK å fått innspill fra noen som har kjøt begge skiene (Og kom gjerne med forsalg til andre ski og)

mvh

Knut

Knut Olaf Hauge #139755 01/08/2010 12:51 PM
Medlem
Medlem

Heisan

Jeg har faktisk hatt både Katana og Kuro. For meg var valget enkelt, jeg solgte Katana'ene og beholdt Kuro. Overlappet var altfor stort.

Grunnen til at jeg beholdt Kuro'ene var for å ha noen ordentlig feite pudderski. Jeg hadde begge skiene i de lengste størrelsene. Ift bruken er Katanene noen stabile og bra storfjellski. Men overraskende nok så er ikke Kuro'ene mye dårligere der. Der hvor Kuro'ene virkelig er fantastiske og går Katanene en høy gang er særlig i skogskjøringen. Da er de fantastisk kvikke og med en overlegen flyt.

Jeg hadde Duke på begge skiene og har prøvd toppturer med begge to. Det er mye ski å drasse med seg på tur, men relativt like. Hvis du kjøper noen av disse skiene og setter på Duke bindinger så kan du ikke forvente å småløpe opp noe sted.

Alt i alt: Jeg anbefaler Kuro'ene som skipar nr 2. Bedre flyt, kjappere i svingene og relativt stabile.

Lykke til!

Kuro vs Katana
Knut Olaf Hauge #139756 01/08/2010 7:43 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Takk for svar.

Syntes Kuroen hørtes veldig OK ut. Er litt spent på hvordan det blir å kjøre på såpass breie ski, men flyten og lekenheten er jo akkurat det jeg ønsker.

Gleder meg til snø!

Knut Olaf Hauge #139757 02/08/2010 6:38 PM
Fersking
Fersking

Hei

er enig i at Kuro er det beste valget, har kjørt på Mantraen fram til i vår, men så fikk eg ein bra pris på Kuro 2011. Var så heldig at eg fikk eit par dagar i mai, med nesten 40 cm pudder, og Kuro gav ein heilt ny følelse! spessielt skogskjøringa var fantastisk, utruleg god flyt og bra leikenhet. Har prøvd Katana på pudderføre og, og syns og det var ein veldig bra ski. Men vil nok anbefale Kuro pga flyteevnen! Eg og har Marker duke, som sagt kjem du opp på fjellet, men det tar lang tid! wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå