Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
skipakke til nybegynner
#138526 18/02/2010 10:55 PM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg har et spørsmål dere sikkert aldri blir lei av...

Kan dere anbefale lettkjørte ski til en nesten helt fersk alpinist?

Jeg vil ha ski som er lett å lære på; som er tilgivende for en nybegynner; som takler forskjellig føre - flyt i (litt) løssnø og feste på hard snø; og som er morsomme å kjøre med selv i lav hastighet!

De siste par dagene har jeg vurdert Rossignol B78 og Salomon Suspect, begge med Salomon STH 12 (eller tilsvarende).

Eller bør jeg heller velge en standard carvingski som første alpinski?

Salomon Suspect
Mingus #138527 18/02/2010 11:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har selv salomon suspct og den er sykt god i parken. den henger godt i svingene og den er ellers god å svinge med. Den er også sykt bra på rails og hopp men det er ikke den beste i pudderet. Den er absolutt og anbefale hvis du er nybegynner. Jeg skal ha et til par med ski og da skal jeg ha K2 Kung Fujas. Den er veldig bra i parken og veldigbra i pudderet. det at den har mini rocker er veldigbra i pudderet og heller ingen ulempe i parken. Den er også litt bredere enn suspect. hvis du bare skal stå i park ville jeg gått for suspect, og hvis du skal kjøre overalt ville jeg valgt Kung Fujas. Snakket med en pro og han sa kung fujas var veldig bra på hopp og rails også.

ex-park
Mingus #138528 18/02/2010 11:21 PM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar, men jeg skal først og fremst holde meg i bakken. Jeg er alt for gammel og feig til å begynne å snurre rundt i lufta. Jeg skal likevel sjekke ut Kung Fujas, men jeg tror kanskje at de er for fete for meg nå.

Re: skipakke til nybegynner
Mingus #138529 18/02/2010 11:38 PM
Entusiast
Entusiast

Skal du kjøre utanfor løypa er det absolutt ingenting som talar i mot å ha ei brei ski! den er mykje meir tilgivelig enn ei smalare ski.

Eg ville seriøst vurdert Volkl Gotama eller ei ski som K2 Obsethed. Vil fungere fint i bakken og gi deg ein fantastisk opplevelse utanfor løypa. Det er okså fine ski å vokse med etterkvart som du blir betre.

Om du kun skal køyre løype er nok ei vanlig carvingski å anbefale, men skal du bevege deg utanfor løypa så ikkje ver redd for å ha litt bredde!!

Mingus #138530 19/02/2010 12:04 PM
Fersking
Fersking

Anbefale Obsethed og Gotama til nybegynner?Som skal kjøre mest i bakken, men syns det virker forlokkende å kunne kjøre litt utenfor også?

Kjøp standard carvingski. Da får du dreis på svingingen i bakken. Breie ski krever god teknikk og mye krefter å få til å sitte på hardt føre.Den dype puddern er det kun de aller mest dedikerte gutta (og jentene) som får tak i. For oss andre kommer vi langt med et par allmountainski.Når du etterhvert blir bedre til å kjøre, og har testet carvingskiene litt utafor kikker du på markedsplassen her eller på finn og kjøper et par brukte breie ski.

Jeg tror ikke du gjør mye galt i å velge B78en. Vurder evt. å gå opp til B83.

Mingus #138531 19/02/2010 4:40 PM
Entusiast
Entusiast

Vel, om du leste heile innlegget mitt så hadde du kanskje sett det siste som står der? om ein KUN skal køyre i løypa ville eg gått for ei carvingski...

Ut over det så har eg eit par såkalla "allmouintainski" i form av Atomic Sweet daddy som eg har montert dynafit på. Desse er altså mykje meir tungkøyrt og mindre tilgivelige enn både mine K2 sidestash og Volk Kuro. Dette gjeld både i og utanfor løype, sjølv om selvfølgelig kuroen er heilt ukontrollerbar på hardt føre. Så eg meiner ikkje det er hakkandes galt å be ein nybegynner som vil ha ei ski til heisbasert skikøyring utanfor og i løypa å kjøpe ei ski med litt breide og rocker.

B78 og B83 skia er gode og velprøvde ski, men eg vil debatere om dei er meir lettsvinga og tilgivelige enn dei to eg nevner....sådetså:wink

Til slutt vil eg spørre Mingus om du har mykje skierfaring i frå før?

Mingus #138532 19/02/2010 5:40 PM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar.

@Tæff: nei, jeg har ikke mye skierfaring, er omtrent på det nivået at jeg kan kjøre i blå løyper med leieski. Men jeg går mye på langrennski/fjellski og har grei balanse og fysikk så jeg har tro på at jeg raskt skal bli flinkere i bakken.

målet mitt til neste sesong eller året etter er å gå toppturer med mer krevende nedfarter enn hva fjellskiene tillater i dag.

Da tenkte jeg på noe sånt som K2 Wayback med Marker Baron, men først ville jeg ha utstyr som er rimeligere og som er lettere å lære på.

salomon suspect
Mingus #138533 19/02/2010 6:02 PM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Grunnen til at jeg så på salomon suspect er at du finner den til halv pris nå! og selv om den har et anvendelsesområde som går langt utover hva jeg vil bruke den til så lurte jeg på om den også vil dekke mitt behov for en lettsvingt og morsom ski.

Mingus #138534 19/02/2010 11:38 PM
Medlem
Medlem

suspect er en jibbeski som er ganske så symmetrisk og har en sidecut som er laget etter sentrert montering, så den skal du styre unna.

Til det du beskriver så skal du heller se på f.eks. völkl AC50, line prophet 90 om du vil ha twin, eller kanskje apache serien fra K2.

Kjøp noe som er rundt 85-90 i bredde. Det er langt mer morsomt enn å skrense rundt på et par K2 Obsethed i bakken spør du meg og fungerer fint utenfor løypa så lenge det ikke er 50 cm fersk snø.

salomon suspect
Mingus #138535 21/02/2010 2:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Kim Larsen:salomon suspect er jo ikke en nybegyner ski, det er heller ikke kung fujas

jeg forstår ikke hvordan du kan si at suspect ikke er en nybegynnerski.. den er enkel å håndtere i preppa løyper og den har gode svingegenskaper. den er også veldig stabil og bra. Med mindre du har suspect selv har du ingenting du skulle ha sagt, dumbass

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå