Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp, trenger utstyr...
#135594 12/10/2009 12:31 PM
hbrekke Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hallo.. ¨Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg, jeg er ganske "fersk" i freeride kjøring, men nå til vinteren vil jeg bruke mye tid på dette. Derfor trenger jeg noen tips til utstyr jeg burde kjøpe inn..

1. Ski, jeg er 183 høy veier 85 kg, rimelig god på ski. Jeg er ute etter pudder ski som takler både høy og lav fart, og selvfølgelig ganske lette å svinge med. Bindinger bør ha gå funksjon. Hva burde jeg velge, høyde osv?

2. Lønner det seg med carbon støvler hvis man skal gå litt på toppturer?

3. Klær. Jeg har sett litt på norrøna Lofoten serien, er det noen som kan anbefale eller har noen erfaringer med Lofoten serien?

4. Når det gjelder sikkerhet, går jeg med tanker om å kjøpe ABS sekk, så må jeg ha søker og spade. Noen som har noen anbefalninger der? Eller annen utstyr jeg burde ha?

Håper på noen innspill på hva jeg burde skaffe meg før sesongen...

Re: Hjelp, trenger utstyr...
hbrekke #135595 12/10/2009 2:13 PM
Entusiast
Entusiast

Har desverre ikke noe å bidra med på nr 1-3 men litt på nr 4:

Jeg har ikke selv ABS sekk (dyre!!) men har skredsøker+spade+probe. Se http://sport-conrad.com/index.asp?lang_id=ENG&disp=kategorie&kat_id=2 for rimelige pakkepriser. De har også rimelige ski+bindinger - og ABS sekk hvis du vil ha det.

Hvis ikke du har skredsøker så kan jeg anbefale Pieps'en (den dyre) Den er klart bedre enn de andre. Selv har jeg Tracker, den er litt dårlige på søk med mer enn 2 begravde personer men billigere ;-)

hbrekke #135596 12/10/2009 2:34 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat hbrekke:Hallo.. ¨Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg, jeg er ganske "fersk" i freeride kjøring, men nå til vinteren vil jeg bruke mye tid på dette. Derfor trenger jeg noen tips til utstyr jeg burde kjøpe inn..1. Ski, jeg er 183 høy veier 85 kg, rimelig god på ski. Jeg er ute etter pudder ski som takler både høy og lav fart, og selvfølgelig ganske lette å svinge med. Bindinger bør ha gå funksjon. Hva burde jeg velge, høyde osv?2. Lønner det seg med carbon støvler hvis man skal gå litt på toppturer?3. Klær. Jeg har sett litt på norrøna Lofoten serien, er det noen som kan anbefale eller har noen erfaringer med Lofoten serien?4. Når det gjelder sikkerhet, går jeg med tanker om å kjøpe ABS sekk, så må jeg ha søker og spade. Noen som har noen anbefalninger der? Eller annen utstyr jeg burde ha? Håper på noen innspill på hva jeg burde skaffe meg før sesongen...

</p>

Vi er veldig like. Jeg er selv 184, 85kg og god på ski. Synes både snowwolf og coomba er bra, men det er mye som er bra. Har selv brukt snowwolfen mest fordi jeg trives med skarejern på harde traverser - noe det fort blir. Nå har det kommet skarejern til bredere ski med dynafit-binding, så det er mulig at ting endrer seg.Har dynafit zzero 4c et eller annet med carbon stringers. Synes skoen er bra: den passer min fot og er forholdsvis stiv og lett. Alpinskoen min med surefoot innersko er mer behagelig ved nedkjøring....men man får ikke alt i en sko.<p>Har selv lofoten. Synes det også er bra (skulle bare mangle - sykt dyrt selv om jeg kjøpte det salg). Skulle gjerne ha hatt klaff over glidelåsen: ha har buksen fremdeles litt funksjon dersom glidelåsen ryker, men bortsett fra det passer den meg.

ABS sekk er sikkert ikke dumt...

hbrekke #135597 12/10/2009 5:22 PM
Medlem
Medlem

Hvis du skal ha skredsøker kan jeg anbefale Mammut Barryvox Pulse. Litt dyr, men veldig enkel og bra. http://www.brisnorge.no/produkt.php?KategoriId=18&ProduktId=153

Hør!
hbrekke #135598 12/10/2009 5:50 PM
Fersking
Fersking

Skal gi deg vinterens beste tips som hjelper deg gjennom hele sesongen!!!! høres ikke det bra ut? Prior skiis, da doughboy, den er kjempe god og ikke så dyr, selvom det er håndlaget i Canada. Det sier litt!!! Jeg prøvde en abs sekk på utstyrtesting greie i området og det funker optimal, men blir fort dyrt. Men hvor mye betaler man ikke for egen sikkerhet?? Har tenkt til å skaffe meg en selv. Så ut på ski og chill i pudder'n!!!!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå