Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Public Enemy som pudder ski?
#135489 06/10/2009 4:57 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

hallao smile

greie e den, at eg har nå kjørt på midtmonterte K2 Public enemy siste sesong.

jeg dro med pappa ut i pudderen noen turer (han på sine racing ski :P ) og han syns det så veldig morror ut og har nå lyst til å prøve selv. så han snakker om å kjøpe seg helt nye fat skis. Så det eg lurer på da e om det ville funket å flytte bindingene på mine public enemy ski bak i steden for midt montert å få han til å kjøpe pure park ski til meg.

er dette over hode mulig? å flytte bindingen.og hvordan vil public enemy skia vere i forhold til en skikkelig fak ski? eg har aldri prøvd skikkelige pudder ski så e ganske grønn på det. men public enemy skia funket fint for meg i pudderen i fjor.

jeg er ikke helt fornøyd med public enemy skia til mitt bruk. kjører mye mer park eller pudder nå å derfor vil eg hellers ha en 100% parkski.

håper dere forstår. takk:)

ja
MedEnArm #135490 06/10/2009 6:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ok det eneste du lurer på her om jeg ikke har misforstått er om det er mulig å flytte bindingene noen cm bak. Svaret er ja. Har ingenting å si på skiens egenskaper,selvom mange tror det, spør hvilken som helst aktiv alpinist.

Et annet tips istendenfor nye ski er jo kanskje desse http://vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Bindinger/Alpinbindinger/Marker-Jester-SCHIZO-103509.aspx

takk
MedEnArm #135491 06/10/2009 8:11 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

ok høres bra ut. men tror eg bare fyrer de bindingene bak da også kjøper eg nye park ski.

men hvordan er public enemy i pudderen i forhold til en skikkelig fatski?

PE vs fatski
MedEnArm #135492 06/10/2009 9:06 PM
Entusiast
Entusiast

Ettersom arealet på en fatski er langt større enn på PE, vil flyten også være tilsvarende bedre. I tillegg har jo mange pudderski nå rocker, noe som også vil gi bedre flyt.Tror faren din vil få det langt lettere offpiste hvis han hadde fått seg en skikkelig pudderski i forhold til hvis han skal kjøre rundt på en parkski, men alt går jo an.Forøvrig er jo PE en flott parkski med bra kjøreegenskaper i bakken da;)

hehe
MedEnArm #135493 06/10/2009 9:09 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

hehe jo det e klart en fatski vil gi mye bedere flyt:)

men uansett, public enemy funker jo i parken ja men e ganske tung og stiv, eneste grunden til at eg vil bytte den ut.

men ja nå har eg funnet invader til 1500. så nå kan han kjøpe fat skisene sine og eg kan kjøpe invader selv. 1500kr e ikke mye:) tjente de sist helg så egentlig funker det nå greit:P

ny problemstillig
MedEnArm #135494 07/10/2009 2:48 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

ok ny problem stilling:)

pappa kjøper seg fatskis i helgen (på skibaluba, arenum) men er usikker på hvilken han burde gå for?

også er da planen at han skulle kjøpe bindinger hvor man kan løsne hælen for å kunne gå oppover. vurderer også å kjøpe dette til meg og jeg tenker da å sette de på public enemy skia. og selvfølgelig sette de bak, ikke midt montert. kjørte en del pudder i fjor å til min vekt funker PE fint.

også flytter eg de bindingene eg har (look px 12 jibb, eller noe) på nye parkski.

noen tanker om dette? er det lurt? evnt noen tips til hvilke ski og bindinger vi burde gå for?

begge har en del erfaring når det gjelder skikjøring og vi har egentlig veldig lyst til å teste ut skikkelig pudder kjøring, både i trekket og toppturer:)

Re: Public Enemy som pudder ski?
MedEnArm #135495 07/10/2009 3:13 PM
Entusiast
Entusiast

Kan fort bli dyrt dette her..Du har ikke sagt noe om din fars ferdigheter, men hvis han er god på ski, kan jo f. eks Black Crows Corvus være ett alternativ? Denne vant jo etter det jeg husker en test av løssnøski friflyt hadde i fjor. Ikke la deg skremme av den lange lengden, tuppene er lange, og innsvingen blir dermed kortere enn lengden skulle tilsi.

Ellers har du jo K2 Coomback, som kanskje er det beste alternativet. Skia vant også en test hos friflyt for ett par år siden, men har i år fått en liten rocker i tuppen, som gjør den enda bedre utenfor løypen. I tillegg er det en relativt lett ski, noe som gjør den ideell til toppturbruk som du forespeiler den vil bli brukt til.

Angående bindinger har de jo både Marker duke, Naxo og Fritchi på tilbud, samt den nye G3 Onyx.

Onyxen er den letteste av alternativene, samt at den er bygget på Dynafit sitt Tech-system. Dette gjør at du da er NØDT til å ha støvler som er tech-kompatible for at du kan bruke dem. Fordelen med tech-systemet i tilleg til den lave vekten, er torsjonsstivheten som dynafit i mange år har fått skryt for, samt at du får rotasjonspunktet lengre bak og dermed får en mer naturlig gange. Ulempen med Onyx er at den er ny av året, og du dermed kan risikere enkelte barnesykdommer med den, samt at du må ha støvler tilpasset bindingene. I tillegg har dynafit i alle fall hatt en tendens til å løse ut enklere enn "normale" bindinger ved f. eks dropping blant annet grunnet den enkle frambindingen.

På den andre enden av vektskalaen har du Marker Duke med din fra 6 til 16. Dette er en TUNG binding, og jeg produsenten lyver ikke når de sier dette er en alpinbinding med gåfunksjon. Kjører selv med denne og opplever den som stabil som bare det, men hælløfteren er etter min smak altfor lav, og den er tungvint å gå med siden vekten er såpass høy. Men til kun kortere toppturer eller å traske litt videre fra toppen av heisen, tør jeg påstå at dette er det beste valget.

Midt i mellom ligger Naxo og Fritchi, av dem ville jeg valgt Fritchien ettersom den har rykte på seg for å være den mest stabile av de to.

I tillegg ville jeg, hvis dere har tenkt å gå en del, investert i randoneèsko. Det å ha gåmodusen på lengre turer er mye verdt, samtidig som du sparer en del vekt i forhold til vanlige alpinstøvler. Og det er verdt å legge merke til at en kilo på beina, er like tungt som 3 på ryggen, så det kan være en fordel med litt lett utstyr hvis dere ikke bare skal på kortere turer.

Dette ble veldig langt, men håper du fikk svar på noen av spørsmålene dine.

takk
MedEnArm #135496 07/10/2009 3:23 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

takk for svar, ska lese skikkelig igjennom alt å se litt på de forsjellige skia. prisen blir høy men er verdt det. Ski e noe han virkelig brenner for og så :P

og jeg sa ikke noe om nivået nei men han e en god kjører ja. bedere enn de fleste pappaene til kompissene mine. så det står ikke på det.

Re: Public Enemy som pudder ski?
MedEnArm #135497 07/10/2009 4:05 PM
Medlem
Medlem

Jeg må bare si en ting, jeg har hatt bakmontert PE og midt montert PE og har to par feite ski . PE suger balle i fordold til ordentlige pudder ski, vertfall når vi snakker knedybde+.. I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor du er så misfornøyd me PE , er gode park ski, kanskje ikke de letteste, men god stabilitet begge veier og bra på store hopp. Viss jeg var deg, ville jeg gått for et feitere par ski med en evt rando binding. Det får du mye mer ut av på ordentlige off piste dager, som det er flere av enn gode park dager her på vestlandet. !

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå